Nästa artikel
Nya regler för bilträffar 2018
bonus malus

Nya regler för bilträffar 2018

Publicerad 1 april 2018 (uppdaterad 29 mars 2019)
Nya riktlinjer om bilstorlek kommer att ställa hårda krav på alla som arrangerar motorevenemang. För att inte tala om vad det innebär för ägarna till klassiska bilar.
Den första juli 2018 införs ett nytt system för fordonsskatt på nya bilar. Stora, tunga bränsleslukare straffas medan lätta, små och helst eldrivna bilar belönas. Systemet kallas bonus malus och väntas få ett visst genomslag på vilka nya bilar vi köper.

När nya regler och ändrad lagstiftning införs på trafikområdet dras inte sällan historiska fordon med av bara farten. Det ställer till det för alla entusiaster som håller det historiska kulturarvet rullande. Så är faktiskt inte fallet denna gång.

Men nu kommer andra regler uppbyggda enligt samma grundtanke till vårt område. Idag meddelas hårdare bestämmelser som är direkt riktade mot hobbyfordon.

Många bilträffar har de senaste åren blivit allt mer populära vilket orsakar trängsel och köer samt brist på parkeringsytor. Detta har Transportstyrelsen på initiativ av infrastrukturministern uppmärksammat och det har resulterat i nya riktlinjer angående inträdesavgifter på evenemang.

– Vi utgår från Volvo Amazon som en norm, säger infrastrukturminister Eneroth. Den utgör index 100 kan man säga. Alla bilar som är större får betala mer i inträde medan mindre fordon faktiskt får tillbaka pengar vid entrén!

Detta innebär att om inträdet på en träff är 100 kronor så hamnar en Cadillac från 1960-talet på 240 kronor medan en Messerschmitt tjänar en tjuga. Är inträdet 200 kronor dubblas siffrorna.

Exakt rätt summa räknas ut efter en enkel mall där bilens längd, höjd, vikt, lufttryck i reservdäcket samt rattens diameter vägs in.

Om arrangören inte tar ut något inträde får bilägarna istället betala olika mycket för kringtjänster som kaffeservering eller korvförsäljning. Cadillac-ägaren får räkna med 75 kronor för en typisk träffkorv. Ägare till småbilar får betalt för att äta. Dock kommer man att sätta ett tak på max tre korvar med bröd.
 
På Motorhistoriska Riksförbundet ställer man sig mycket frågande inför de nya reglerna. De har införts utan remissrunda och ska börja implementeras redan idag.

– Vi kommer att kämpa emot detta med näbbar och klor, säger man upprört. Det är massor av detaljer som lagstiftaren helt bortsett ifrån. Vi ska begrava dem i papper!

Fredrik Nyblad på Klassiker är däremot ganska nöjd över beslutet. Hans Austin Cooper 1967 gynnas av de nya reglerna och eftersom han är en så flitig träffdeltagare räknar han med att få in uppemot en tusenlapp per år. Fri mat är en annan bonus menar han.

Hans kollega Claes Johansson är däremot minst lika upprörd som MHRF:
– Min Saab husbil kommer att straffas hårt, säger han. Den är både bred, hög och lång. Jag tänker i fortsättningen bo i den utanför träffområdena. Och jag tar med mig egen korv!

Valet av normbil menar Claes Johansson är ett tecken på jäv:

– Infrastrukturministern kör ju själv en Amazon, säger han. Försvarsministern också förresten!

Bonus malus-reglerna för bilträffar träder i kraft från och med idag. En ny kontrollmyndighet har inträttats för att se till att den nya lagen följs. Ansvarig blir den före detta statssekreteraren Erik Bromander. Han har dock inte kunnat nås eftersom han är ute på långresa.

Länkar

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.