Bild
Nästa artikel
Oldsmobiles gulaste modell

Oldsmobiles gulaste modell

rallybil

Du kan få den i vilken färg du vill bara du väljer gult.

År 1964 började Oldsmobile med det diskreta 442-package för Cutlass/F-85 modellerna.
Senare kom 4-4-2 att bli en egen modellserie - som var allt annat än diskret. 

Från den utvecklades 442-W30, W31 och SX, där det gavs bra prestanda men också till ett relativt högt pris. 

Man behövde en bugdetmuskelbil, som Pontiacs T-37, eller Chevrolet Nova Rally. Men man ville också ha en blickfångare. Det skulle vara en bil som syntes väl och dra kunder till Oldsmobiles övriga sortiment.

 

Oldsmobiles gulaste modell

Rallye 350 hette i optionlistan W-35 och den hade den minsta motorn i Olds muskelsortiment. En 350" men i lite piggare  utförande med stora fyrportsförgasaren från Cutlass 442. 
Fördelen med 350:n var att den  var varvillig och gav den 310 hästkrafter vid det ganska höga 4200rpm.

Detta var enda motoralternativet till Rallye 350 - mot tillägg kunde man få 'Forced Air package'-luftrenaren med huvscoopen och då pressades den upp i 325 hästar.  Forced air packade var ett vacuumstyrt spjäll som skyllfade in extra luft när man tramapde ner gaspedalen.

Rallye 350 kom enbart i Sebring Yellow. Ävrn stötfångarna och fälgarena var lackerade i det samma. Den fick dessutom en gul vinge på bakluckan också. 

Rallye 350 gick att beställa både på Cutlass coupén och till den billigare F-85 coupén.

Den knallgula specialmodellen  fanns bara under 1970 och då såldes det 3547 stycken.
2527 beställdes som Cutlass och resterande 1020 stycken baserade på F-85 coupén.

Oldsmobiles gulaste modell

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.