Bild
Nästa artikel

Oldtimer Grand Prix på Ringen

BILDSPEL

Trettiosjunde omgången av Oldtimer Grand Prix på Nürburgring hindrades delvis av vädret. Men det blev en hel del tajt rejsing i alla fall. Njut av Olle Nilssons sköna bilder!

In i dimman! Det kunde vara ledordet för det 37:e Oldtimer Grand Prixet på Nürburgring detta år. Dimman var inte lika tät som för två år sedan då långloppet på Nordslingan fick inställas men å andra sidan var det i år dimma lördag och söndag så all träningskörning fick utgå.  

Vissa klasser fick inte heller köra sina 2 lopp utan endast ett lopp på söndagen. Detta drabbade bl.a. Rolf "Myggan" Nilsson i sin Lotus Elan, arrangörerna hade inga träningstider att gå på utan satte ihop det 50 bil stora startfältet på eget bevåg. Myggan fick en startplats i slutet! Förra året var han 3:a & 2:a totalt, mot ungefär samma motstånd som detta år. I fjol besegrade han Ford GT 40, Jaguar E-Type, Porsche 904/6 osv. 

Med detta fick Myggan nog, packade ihop sina grejor söndag morgon och for hem.  Thomas Henrysson, Lotus Elan försvarade de svenska färgerna med den äran och gjorde en bra insats och slutade 4:a totalt, Lasse Jönsson blev 12:a med Porsche 904.

En annan gasglad gosse återfanns i heatet med "Tourenwagen bis 1965". Tomas Gustavsson i sin fina Ford Mustang vann bägge sina race, minnesvärt var loppet på söndagen där han utkämpade en tät och härlig duell med 2 st. Alfa Romeo Giulia Sprint GTA och en Ford Mustang.  

Att arrangörerna fattade en del underliga beslut och tillät vissa klasser att köra fullt race trots att dimman låg kvar medan andra bara fick köra 2 formationsvarv efter en Safety car, det var något vi som stod utmed banan inte fattade riktigt, men det fanns säkert något bra skäl till det beslutet.


Till fredagens långlopp på Nordslingan fick vi se drygt 100 bilar i de olika klasserna, här var även en del svenskar i farten.  Bästa resultatet i Marathon 500 är Claes Paulsson & L-G Nilsson, Ford Mustang med en 45:e plats. I det som heter Nürburgring Trophy landade Michael Hoffstedt på 12:e plats med sin Volvo P 1800. En bil som inte gick så bra eller kom långt vare sig på långloppet eller under körningen på GP-banan men som är kul att se i aktion så länge det håller, var den Ford Galaxie där Thomas Henrysson och Stig Blomqvist var uppsatta som chaufförer, de kom tyvärr endast 4 varv runt Nordslingan.

Annars kunde man som vanligt är njuta av idel motorhistoria på hjul, alltifrån ångbilen Stanley Vanderbuilt ifrån tidigt 1900-tal under fullt utblås till de klassiska Grupp C bilarna med Mercedes "Silver Arrow" från 1989 i spetsen, dock inte i samma lopp …

Som besökare på detta evenemang finns här även bilar som står stilla att beskåda. Ett 50-tal olika märkesklubbar fanns representerade, både innanför och utanför GP-området.  Här hade Porscheklubben nog samlat ihop det största antalet bilar, ett par hundra stycken.

Nere i de gamla depåerna fanns mestadels bilarna som ingick i "Pre wars" men alla garageplatserna användes inte bara till att ställa in bilar eller motorcyklar, ett fick även tjänstgöra som kök. Tänkte ett tag på vad svenska hälsovårdsmyndigheter skulle haft för synpunkter på hygienen? I dagens moderna matlagning används förvisso mycket olja…

Hela GP-baneområdet har på utsidan genomgått en enorm om-och tillbyggnad, här har smällts upp hotell, casino, restauranger, utställningshallar, berg- och dalbana. Vägen utanför har fått ett par smärre rondeller till lokalbefolkningens (o)lycka, nu är det betydligt svårare att köra streetrace här. I år uppgick besökssiffran till 62 000, en liten minskning jämfört med i fjol då det räknades in 65 000 åskådare.    
Taggar: Reportage

Kommentarer

#1
martin stenlund
2009-10-06 22:36

hur tqar man sig dit enklast och var finns nåt vettigt boende?
Martin

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.