Nästa artikel
Opel var sålda på rally
Reportage

Opel var sålda på rally

Publicerad 2025-01-06 14:30
Opel utnyttjade sin rallysatsning till max och lät Ascona bli kändis i folkhemmet tack vare tävlingsframgångarna – och en del udda grepp...

Opel lyckades med ett smart trick med Ascona när den lanserades i början av sjuttiotalet – den klarade både av att vara mild svenssonbil för måttligt intresserade och bli tuffast i klassen hos bilfolket. De grundgoda köregenskaperna och fördelaktig ekonomi var nycklarna men Opel satsade också stort i rallysvängen, vilket gick hem bland de yngre köparna som gillade tuffa tag. Ibland var marknadsföringen rakt på sak och visade Ascona som nummer 1. Vissa gånger blev det knasigare – som när "Skogarnas Konung" (Anders Kulläng) och "Skogarnas Drottning" (Sylvia Österberg) gjorde reklam för originalservice och dito reservdelar 1972.

Rakt på sak: Opel är nummer 1. Men man kunde inte låta bli en liten retsam skymt av en Saab V4 i hörnet också...

Rally på slingriga vägar, om det så är på asfalt, grus eller den halkigaste av kung Bores snö kräver full kontroll; i styrning, i dansen på pedalerna – och förstås i växlingarna. Så svenska Opelteamet anmälde två bilar till Monte Carlo 1973 – med trestegs automatlådor.... Tolfte och trettonde plats är vanligtvis inte så mycket att hurra för men i det här fallet gjorde Opel det ändå, på bästa annonsplats i tysk press. Att Anders Kulläng och Lille-Bror Nasenius växlade lådorna manuellt med bortfilade spärrar, berättade man inte i annonstexten, men växellådorna tålde ju i alla fall vettlöst med stryk. Och första intrycket av Asconan i annonsen är ju den rätta: full attack! Nog fick man en och annan bil såld på det greppet.
 

Rallybil med automatlåda? Jodå, med lite modifieringar funkade det hyggligt. Opel ville gärna få köparna att välja till automatväxel och tog till de udda greppen för att lyckas.
Jimmy Altbergs Ascona 19 SR är äkta vara, från sjuttiotalets rallyskogar. Foto: Fredrik Nyblad

En hel tidning om sjuttiotals-Opel – köp den nu!

OPELS FÄRGSTARKA 1970-TAL!
Ascona, Manta, Commodore, Kadett och ­Rekord. Starka färger som gult, orange och rött. Attribut som fartränder, snobbringar och extraljus. Här har vi samlat de bästa ­Klassikerartiklarna från Opels knalliga sjuttiotal. Bilarna, människorna och rallyframgångarna – i en starkt begränsad upplaga.

Mycket nöje!

 

UR INNEHÅLLET:

Commodore GS/E 1975
Helrätt modell i sagolikt skick; Anders Carlssons Commodore GS/E har just passerat 8 000 mil! (Klassiker 10/2008)

Commodore Coupé 1970
Första generationen Commodore var den snyggaste tycker många. Och vi har nog aldrig sett något finare exemplar än Morgans. (Klassiker 7/2006)

Rekord Coupé 1971
Går det att tänka sig en skönare grön nyans och snyggare kaross? (Klassiker 7/2008)

Ascona & Walter Röhrl
Walter Röhrl vann rally-EM 1974, i ett garage i Katrineholm har en kopia av hans Opel Ascona skapats. (Klassiker 4/2009)

Klassikerguiden Ascona A
Ett sturskt nylle från Rüsselsheim. Känsliga läsare varnas. (Klassiker 4/2012)

Rekord 2100 D 1975
Snabb som blixten? Nja. Men fram lär den komma – den slitstarka Opeln. (Klassiker 5/2012)

Manta 19 SR 1971
Sportigt 1970-tal från Rüsselsheim – i toppform! Jan Perdén är att avundas. (Klassiker 10/2012)

Kadett LS Coupé 1971
Stig kom över sin Kadett av en slump. Det beslutet har han inte ångrat. (Klassiker 1/2013)

Sverigeresan Manta 19 SR 1972
Den gamla motorstaden Hedemora bjuder på mycket spännande historia. (Klassiker 9/2015)

Läsarklassiker Ascona A 1974
Hur firar man en 40-årig Opel? Med en långresa genom Europa så klart! (Klassiker 8/2015)

Ascona 19SR 1974
Bengt valde rätt bil redan från början – dessutom behöll han den! (Klassiker 1/2016)

Commodore GS/E 1977
Vinyltak, fuskträ och strajps. Maffig rak sexa med stora avgasreningspaketet och ett sagolikt skick. Vilket fynd, Jan-Olof! (Klassiker 5/2017)

Kadett Rallye 1970
Lars Branders fint renoverade Kadett Rallye har inte fått känna på några sladdar – förrän nu! (Klassiker 7/2017)

Kadett Caravan 1979
Kombibilar används ofta ner till märgen. Familjen Öuns bil är ett undantag, den har bara gått 2 700 mil! (Klassiker 7/2018)

Kadett Rallye 2.0 E 1978
Smäcker coupékaross, stor motor, låg vikt och bakhjulsdrift. Sista generationen Kadett Rallye är rolig på riktigt! (Klassiker 4/2019)

 

Artiklarna är publicerade mellan 2006 och 2019 och har inte förändrats. Det betyder att priser, tids­angivelser och andra uppgifter är de som gällde vid den första publiceringen.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.