Bild
Nästa artikel
För första gången hade Volvo en fullskalemodell som var genomsiktlig. Plexi användes i rutorna, men det fanns inte någon inredning i bilen.
För första gången hade Volvo en fullskalemodell som var genomsiktlig. Plexi användes i rutorna, men det fanns inte någon inredning i bilen.
Det fanns flera olika förslag på frontarrangemang till P172.
Det fanns flera olika förslag på frontarrangemang till P172.
P172 placerad på en bakgård på Volvos område i Lundby.
P172 placerad på en bakgård på Volvos område i Lundby.

P172 – skönhet i ett exemplar

Volvon som aldrig blev av

Det fanns många designidéer på ersättare till Volvo 1800. Den kanske mest intressanta av dem var P172, men den blev aldrig mer än en lermodell.

Volvos chefsdesigner Jan Wilsgaard trodde att det fanns en marknad för en lite större sportcoupé. Därför skulle ersättaren till Volvo 1800 ha ett baksäte som kunde rymma två vuxna personer.
 
Våren 1965 startade projekt P172. En lermodell i full skala byggdes och lackerats sobert mörkblå och utrustats med Rostylefälgar.
 
P172 var tänkt att dela motor med den kommande 164-modellen. B30-motorn skulle till den här bilen ha tre SU-förgasare, senare i projektet tänkte man sig bränsleinsprutning.
 
Teoretisk toppfart var 200 km/h och 0-100 km/h skulle klaras på 8 sekunder. I konstruktionsarbetet tog man redan från början höjd för att den kunde göras i en cabrioletversion. Den var tänkt att lanseras som 1970 års modell.
 
1967 togs beslutet att lägga ner projektet. Volvoledningen ska ha varit tveksam till att satsa på en GT-vagn och dessutom ansågs investeringskostnaderna för höga.
 
I Klassiker nr 10/2016 berättar vi om det ögonblick som kan ha avgjort P172:s öde.
 
Taggar: Reportage

Kommentarer

#1
Hasse
2016-12-16 12:39

En gång i tiden tyckte jag tyckte faktiskt att 172:an var snygg, men det tycker jag inte längre. Det får nog ses som ett riktigt beslut av ledningen att inte sätta den modellen i produktion.

#2
Hans H
2016-12-16 12:49

Jag tycker nog att den är snygg nog, i alla fall om man jämför med jämnåriga bilar/koncept. Att den inte gick i tillverkning var nog bra i alla fall. Volvos ekonomi då hade inte orkat med en bil i den här klassen.
Men viss får man fantisera. Tänk dig denna med svart eller beige skinn och en Twin-cam-sexa. :)

#3
Kalle
2016-12-16 19:46

Snygg. Borde ha tillverkats, men bilden på fronten visar förhoppningvis det sämsta alternativet.

#4
Oscar G
2016-12-16 21:01

I mina ögon är detta det snyggaste Volvo-konceptet någonsin. Den matchar utan vidare dåtida stilbildare som Gordon-Keeble eller ISO Rivolta.
Om man bortser från den misslyckade fronten... Den är lite väl mycket HPD, till exempel med strålkastare som tycks komma från SAAB 99. Men så är det ju bara en förstudie.

Modellen kanske var för snygg för att få bli en Volvo..??
;-)

#5
Pehr
2016-12-17 21:16

Absolut snyggaste Volvon någonsin.
Den senare fronten med dubbla lampor är snyggare helt klart.

#6
Tore Thallaug
2016-12-19 12:28

Snygg och vad gäller strålkastarna undrar jag om det inte är Cibie - samma som bl.a satt på Peugeot 504 Cabriolet och Coupé.

#7
Opron
2016-12-19 22:57

Bakparti från Mercedes,ansikte från Opel rekord ,Commodore, jättelång huv och jättelång baklucka och kupé àla förkrympt påvemobil.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.