Bild
Nästa artikel

På väg till London 1958

flygande holländare

Några småbilar skall få åka på sin första resa utomlands.

1958 hade knappast någon hört talats om Daf. Dom började med släpvagnar, för att växla över till lastbilar och militärfordon. Men i mitten av femtiotalet föddes idén med att driva en bil med rem, på samma sätt som maskinerna i deras verkstad drevs. 

På AutoRai i Amsterdam kunde man på våren 1958 visa upp sin första personbil.  Den såg ganska blygsam och enkel ut, det var den också, förutom den speciella transmissionen, Variomatic.
Nu var det slut med växlandet och dubbeltrampandet, nu fanns en helautomatisk låda för första gången i en billig småbil. 

Det var en sinnrik fast skrymmande anordning, Variomaticen var steglös, fram och back var enda växellägena.  Men på de tidiga bilarna hade man inte löst kopplingsbiten fullt ut. Så man fick stoppa och starta om motorn för att kunna lägga i backen. Motorn var en liten tvåcylindrig boxer på 590cc och 19 hästkrafter.
Det låter i minsta laget men det var vad som blev kvar bakom Variomaticen, som inte bara tog plats, den krävde en del effekt också.
Daf 600 började säljas våren 1959,  men 1961 kom den lite starkare Daf 750 som kunde knuffas upp i drygt 110km/h.  

Bilarna på bilden lastas in i en Bristol Freighter från Silver City Airways, för att vara med på London Motor show i oktober 1958. Nu skulle världen få börja höra talas om Daf, det lilla undret från Eindhoven med sin finurliga automatlåda.  I april 1959 åkte dom ända till Amerika för att visas upp på New Yorkmässan, och man sålde en del bilar där också, med sloganen "The dutch took the clutch" 

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.