Bild
Nästa artikel
Pionjären vid spakarna.

Pionjären vid spakarna.

Svar på nöten

Javisst var det äventyraren, flygaren, racerföraren C.S. Rolls som avsågs.

Med skräckblandad förtjusning greppas spakarna på denna licensbyggda Wright Flyer. Året är 1909 och Charles Stewart Rolls heter aviatören som tidigare tidigare flugit flitigt med luftballonger. Han var dessutom en av grundarna bakom Royal Aero club som bildades 1901.

På bilden till höger med startnummer fyra är denna De Dion Bouton 8HP redo för start i ett landsvägslopp 1898. Det fanns inga motorbanor så alla tävlingar gick på allmän väg i bilens barndom, bland annan trafik, som ju dock ofta inskränkte sig till hästar, gående och en och annan cyklist. Den lite lätt uttråkade föraren är just C.S Rolls, då en 21-årig collegestudent vid Eton. Han hade köpt sin första bil redan 1896 i Frankrike, en Peugeot. Medlem i både franska automobilsällskapet och grundare av det brittiska Automobile Club of Great Britain var han välmeriterad i den lilla automobilkretsen innan han hade fyllt 20. Han kom senare att lägga till fler meriter i sitt unga liv, 1903 startade han import och återförsäljning av bilar, som ett av de första i sitt slag i landet. 1909 köpte han sitt första flygplan och blev den förta att korsa engelska kanalen åt båda hållen vid samma tillfälle.  Han levde lika äventyrligt som han dog, året efter, 1910 var han den första engelsman som omkom i ett flyghaveri när hans Flyer tappade stjärten och vek sig vid en uppvisning. Han blev 32 år.

Men mest känd idag är nog Charles Stewart Rolls för att tillsammans med Henry Royce grundat det legendariska Rolls Royce 1904.

Taggar: Reportage
Pionjären vid spakarna.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.