Nästa artikel
Pirayans anfäder
Kitcar

Pirayans anfäder

Publicerad 19 februari 2014 (uppdaterad 19 februari 2014)
I nya numret av Klassiker visar vi en RPB Piraya, här är några av dess avlägsna släktingar.
I begynnelsen var det Ford GT40, racerbilen som utklassade allt annat på banorna i mitten av sextiotalet. Den var låg, den var tuff och bland det mest extrema som någonsin skådats.
Det dröjde naturligtvis inte länge förrän kitcartillverkarna satte tänderna i GT40.
 
Först ut var väletablerade Fiberfab med modellen Aztec och lite senare Avenger. Den i sin tur evolverade till Ferrer GT genom att Terry Ferrer köpte en byggsats och kom på att han kunde göra det bättre själv. Terry och hans son Garys kit car var lite ändrad från Avengerns form, lite kortare och med bättre sikt. Den här modellen kom att bli framgångsrik och den här designen kopierades friskt av andra, bland annat ett litet plastföretag ända uppe i Norra Sverige.

Men det finns en gren på släktträdet till, hos Ferrer i Miami arbetade en chilenare vid namn Léon Larenas Izquierdo. När han slutade där flyttade han till Brasilien och en Ferrerkaross kom med i flyttlasset.  Här kom Leon att arbeta för firma Estructofibra i Rio de Janeiro, och den första Lorenakarossen byggdes där. Gjutformen följde med Leon till nästa bolag, Fibraplast i Sao Paolo. 1969 drog Leon sig ur projektet men Lorena fortsatte tillverkas blygsamt, i annan regi, åtminstone fram till 1971. 20-30 bilar skall ha gjorts kompletta och ytterligare något 30-tal såldes i byggsats samt en del tomma karosser.

Stamfader i genpoolen var Fiberfab.

Och den ynglade av sig i form av Ferrer GT.

Piraya ,snarlik Ferrer i formen

Och Lorena från Brasilien som härstammade direkt från Ferrer.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.