Bild
Nästa artikel
Pirin-Fiat

Pirin-Fiat

östeuropeiskt

Under några år provade man på att bygga Fiat i Bulgarien.

Järnridån var inte helt ogenomtränglig. Det förekom en hel del öst-västliga samarbeten under det kalla krigets tid.
Renault gjorde bilar i Rumänien (Dacia) Där, samt i Jugoslavien byggdes även Citroën. I Just Jugoslavien producerades det även en hel del Volkswagenbilar, samt Oplar. 
Porsche gjorde emellanåt uppdrag bakom järnridån, för bland andra Skoda och Vaz.
Fiat var en av de mest aktiva när det gällde hitta nya marknader runtom i världen, så även i östeuropa. Mest kända exempel är ju Vaz, Zastava och FSM Polski-Fiat.

Så planen att expandera i öst var ett naturligt steg. 1966 förhandlade man med SPC Balkancar, ett företag, eller ett slags koperativ helägt av Bulgariska staten.  Man kom fram till en femårsplan för att sätta samman Fiat i staden Lovech i norra Bulgarien.

Projektet lät lovande på pappret, 1966 skulle man leverera 300-350 bilar CKD (Crated, knocked down) att sätta ihop. Året efter skulle det tiodubblas när produktionen kom igång på allvar. Senare skulle Fiat även stå för byggandet av en modern fabrik, verktyg, pressar för att Balkancar skulle bli självgående. Samt sätta upp verkstäder och servicenät.

Betalning då?  Jo, det skulle ske med Bulgariska varor...

Modellutbudet var smalt, Fiat 850 coupé och sedan , samt 124:an som sedan och kombi, det var vad som bjöds.
Den 27:e juni 1967 rullade de första bilarna ut ur fabriken i Lovech, och namnet Pirin valdes som ett slags inofficiellt varurmärke.  Det satt aldrig några Pinrin-Fiat emblem på bilarna.


Under de kommande åren såg det lovande ut, både Bulgariska och Italienska ingenjörer åkte fram och tillbaka och bit för bit uppgraderades fabriken och maskinparken. 
Men Pirin-Fiaten fick liksom aldrig luft under vingarna, produktionen gick snarare kräftgång.  När femårskontraktet löpte ut 1971 förnyades det inte. Då hade inte mer än 758 bilar satts ihop i Lovech.



 
Taggar: Reportage, Fiat 850

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.