Bild
Nästa artikel
Plan 53 - Rost och plåt och ännu mer rost!

Plan 53 - Rost och plåt och ännu mer rost!

sommarprojektet del 16

Just nu sker det massor med Gamlingen på fler ställen än bara här i Tängtorpet.

Kåre putsar, lackar och svetsar i sitt eget garage när han inte är här och gör gemensamma saker.

Flera kamrater kommer och erbjuder hjälp under de hobbykvällar som vi egentligen inte på något sätt utlyst, det känns skönt när man bara erbjuder en hjälpande hand för det här kommer bli tajt nog att hinna.
 
Det mobiliseras även på andra ställen i landet med en hel del erbjudande om fler vrak och prylar. Vi har kontakt med olika leverantörer för att klara ut allt som behövs och beställningen av bla. plåt mm. från USA har enligt uppgifter precis landat i Sverige.
 
En annan beställning från USA i fråga om innertak och matta gick iväg för två nätter sedan, ja det går snudd på dygnet runt nu i min verkstad.

Det är vanliga knasbilar/kundjobb på dagarna och Plan 53 på kvällar och helger. Önskvärt vore bara att mängden nyfikna hellre ville ge ett handtag än bara prata. Just prat är en enorm tidspillan på tid vi egentligen inte har och flera gånger ställt mig frågan flera gånger sista tiden -Vad ere för nåt vi startat egentligen...? Samtidigt är det charmerande till max att folk gillar och är nyfikna på det vi gör. Det blir lite moment 22

När det gäller karossjobben så såg ni kanske i senaste uppdateringen/videon att vi faktiskt är igång lite smått med rostlagningen i golvet. Kåre är dörransvarig och håller på att pyssla ihop höger fram och bakdörr med de två vi fick köpa.

Vi byter framdörren rakt av men det är lite meck att flytta allt krom. Den bakre använder vi som den är och Kåre klarar ut den med lite kärlek i dörrbotten. Det skiljer ju mer än man tror mellan dörrarnas kromutsmyckning. Gamlingen är en lite lyxigare 210 och dörrarna som vi köpte kommer från en 150 så det har varit en hel del pyssel med att bla. borra nya hål för listclipsen som saknas på den enklare dörren.


Utöver allt dörrmixter så är det många timmar i fråga om rostlagning som måste forceras. Jag insåg rätt omgående att nu eller aldrig måste jag ha en krymp-och-sträck och ett engelskt hjul. För ett antal år sedan gick jag tre plåtbearbetningskurser med inriktning på engelska hjulet hos Lazze som driver lazzemetalshaping.com

Sedan dess har jag fuskat lite ibland med lånad krymp-och-sträck och hjul. Men nu stod jag i princip med brallorna nere inför allt plåtjobb och insåg att det här fixar vi inte i den tajta tidsram vi satt oss i.
 
Lars Edwardsson på Verktygsboden i Borås var inte sen att förstå krisläget och ordnade en blixtsnabb leverans. Serviceandan och bemötandet är som alltid suveränt. Tack Lars!

35 dagar kvar...

Text och Foto Lars "Julle" Olofsson
Foto Kåre Torfjäll
Taggar: Plan 53, Chevrolet

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.