
En av de två provbilar på polisbilsutförandet av Saab 9-5 NG fotograferad vid Polishögskolan i Rosersberg i Solna.
Det hann inte byggas särskilt många Saab 9-5 av den allra sista generationen innan märket försvann – åtminstone inte jämfört med förra generationen. Men faktum är att 9-5 NG faktiskt skulle rulla som polisbil under sin korta livstid.
Polisen beställde 50 fyrhjulsdrivna exemplar, men beställningen drogs tillbaka när Saabs problem blev värre. Kvar var polisbilsprototyperna och efter att dekoren ändrats hamnade den ena som brandbefälsbil i Rättvik och den andra hos Räddningstjänsten i Svedala.
I senaste utgåvan av Saab Cars Magazine, som görs i nära samarbete med Saabmuseet i Trollhättan, finns ett reportage med unika bilder från decennier av Saabs polisbilshistoria.
Köp tidningen och få den bekvämt levererad direkt hem – klicka här.
Du kan också köpa tidningen i butik. Klicka här för att hitta försäljningsställen nära dig.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.