Nästa artikel
Porsches amerikanare
sportigt

Porsches amerikanare

Publicerad 2022-09-29 07:07 (uppdaterad 2022-09-29 18:11)
Före Speedstern byggdes en serie speedsters som inte kallades så - utan America roadster.

Porsche fick en lysande start i USA. Importören Hoffman sålde de allra flesta av bilarna som Porsche han med att tillverka.
Men han såg att i sin kundkrets suktades det efter ännu sportigare bilar. En vanlig cabriolet räckte inte riktigt till, det behövdes något utöver det vanliga.  

Hoffman var Porsches viktigaste åteförsäljare så man gjorde som han ville. Med hans idéer som grund tog man fram en ny modell som blev typ 540 i rullorna - men fick utåt sett heta America Roadster. 
Då Porsches ordinarie leverantör av karosser, Reutter hade fullt upp så gick uppdraget till Gläser.   

Den hade premiär 1952 och i grunden var det en en 356.  Men Gläsers kaross var mycket lägre i profilen och hade sportigt nerskurna dörrsidor. Den vägde också 60 kilo mindre än originalet och det gjorde bra för prestanda och väghållning. Nu hade Porsche precis den bilen Hoffman hade begärt.

Karossen i aluminuim var komplicerad att bygga, och det avspeglade sig i priset.  Hela 4600 dollar gick America roadster på - mycket mer än en Cadillac cabriolet!

Ganska snart insåg både Hoffman och Porsche att det här inte fungerade. Så man började ta fram en ny förenklad modell - 356 Speedster.  Då den till stor del behöll originalkarossen blev priset väsentligt lägre, nästan en tredjedel av America roadstern.

Porsche 356 Speedster blev en stor succé och dess popularitet har inte minskat med åren.

Den förgätna America roadster gjordes det bara sjutton exemplar av - sexton med aluminiumkaross och en i stål.


 

Porsche - Klassikers samlarserie #15

Klassikers bästa om Porsche!

De svenska kungligheternas, rallyförarnas, polisernas och entusiasternas favorit! Nu har vi samlat Klassikers bästa artiklar om ett av bilvärldens mest fascinerande ­märken – från 1950-tal fram till 1980-tal. 100 sidor Porsche!

INNEHÅLL:

Objekt Porsche 356-memorabilia
Porschedesign ända in i den mellanbruna bilhandlarpanelen. (Klassiker 3/11)

Porsche 356 A 1959
Prins Wilhelm hade specifika krav. Och han ville inte ha svensk hemslöjd. (Klassiker 4/14)

Porsche 356C 1964
Om konsten att reparera men aldrig någonsin renovera. Tobias Lindbäcks 356 är en hårt-sammanhållen karaktär. (Klassiker 6/18)

Porsche 356C 1965
Hur är den att köra – egentligen? Vi tar en tur med en av de sist tillverkade 356:orna. (Klassiker 10/19)

Köpguide Porsche 356
När fenomenet Bilen ska sammanfattas är Porsche 356 en självklar grundpelare. (Klassiker 1/16)

Waldegård & Porsche 911
Björn Waldegård och Åke ”Bryggarn” Andersson hörde till de lyckliga som tidigt fick skörda segrar i 911. (Klassiker 1960-tal)

Köpguide Porsche 912
Porschen med ekonomianspråk är så mycket mer än en avslagen 911. (Klassiker 8/13)

Polisbilar VW & Porsche
Rätt bil på rätt plats – hundtjänst för VW och fartsyndarjakt för Porsche 911. (Klassiker 3/16)

Porsche 911S 1971
Det går inte att komma runt det faktum att en frisk, tidig 911 bjuder på en unik körupplevelse. (Klassiker 10/17)

Köpguide Porsche 914
Underskattad, USA-exporterad och i vissa fall undermotoriserad. Underbar! (Klassiker 10/14)

Brandbil Niohundrafjorton
1973 skänktes Anderstorp en brandbilsutrustad Porsche 914 av Marlboro. (Klassiker 1/17)

Köpguide Porsche 924
Allt om bilen som räddade sportvagnstillverkaren i Stuttgart. (Klassiker 8/12)

Porsche 944 Turbo S 1988
Bättre än 911 på nästan alla sätt men ändå i skuggan. Vi kör ett exemplar i nyskick från 1988. (Klassiker 1/18)

Porsche 911 Turbo 1989
Ketchupeffekt, adrenalinpåslag och en chef på väg uppåt! (Klassiker 2/15)

Köpguide Porsche 964
Generation 964 var länge underskattad jämfört både med föregångaren och efterträdaren. inte längre! (Klassiker 5/19)

 


Porsche! Reportagen är publicerade mellan 2011 och 2019 och har inte förändrats. Det betyder att priser, tids­angivelser och andra uppgifter är de som gällde vid den första publiceringen.

Mycket nöje!

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.