Bild
Nästa artikel
Porsches fjäderlätta

Porsches fjäderlätta

fjädervikt

Hur mycket kan man banta en racerbil? Porsche tog reda på det 1968

Porsche 909 Bergspyder togs fram för en enda sak, den skulle vara snabbast uppför en backe. Reglementet stipulerade att motorn skulle vara på 2 liter, sen var det ganska fritt.

En 2 liters boxeråtta hade man, den gav 275 hästkrafter sattes i mitt i en ram av aluminuimrör. Stål användes inte någonstans på Bergspydern, inte ens i skruvar eller muttrar! Det var ju för tungt. 

Hjulupphängningar och fjädrar gjordes i titan. Bränslepumpen togs bort, istället använde man en trycksatt sfär i titan för att leverera bränslet. Den vägde 660 gram! 

Till och med i elsystemet jagade man varje gram. Batteriet var inget blybatteri, utan bestod av ett element av silveroxid. Likså bestod elkablarna av hårstråtunna silvertrådar istället för vanlig koppar. Karossen gjordes i supertunn glasfiberarmerad plast, den vägde blott tio kilogram.

Färdig för start, tankad och klar vägde Bergspydern 375 kg, det i kombination med den 275 hästar starka åttan gav prestanda som en kanonkula. 0-100 gick på 2,4 sekunder!

Två Bergspyder gjordes men deras karriärer var kortlivade. Höstsäsongen 1968 dominerade de totalt i backtävlingar, men året efter bestämde sig Porsche för att satsa fullt på att köra banracing istället.


 
Taggar: Reportage, Porsche

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.