Nästa artikel
Porsches fjäderlätta
fjädervikt

Porsches fjäderlätta

Publicerad 2022-10-16 08:00
Hur mycket kan man banta en racerbil? Porsche tog reda på det 1968

Porsche 909 Bergspyder togs fram för en enda sak - den skulle vara snabbast uppför en backe. Reglementet stipulerade att motorn skulle vara på 2 liter, sen var det ganska fritt.

En 2 liters boxeråtta hade man - den gav 275 hästkrafter sattes i mitt i en ram av aluminiumrör. Stål användes inte någonstans på Bergspydern - inte ens i skruvar eller muttrar! Det var ju för tungt. 

Hjulupphängningar och fjädrar gjordes i titan. Bränslepumpen togs bort, istället använde man en trycksatt sfär i titan för att leverera bränslet. Den vägde 660 gram! 

Till och med i elsystemet jagade man varje gram. Batteriet var inget blybatteri utan bestod av ett element av silveroxid. Likaså var elkablarna gjorda i hårstråtunna silvertrådar istället för vanlig koppar. Karossen gjordes i supertunn glasfiberarmerad plast, den vägde blott tio kilogram.

Färdig för start tankad och klar vägde Bergspydern 375 kg. Det i kombination med den 275 hästar starka åttan gav prestanda som en kanonkula. 0-100 gick på 2,4 sekunder!

Två Bergspyder gjordes men deras karriärer var kortlivade. Höstsäsongen 1968 dominerade de totalt i backtävlingar, men året efter bestämde sig Porsche för att satsa fullt på att köra banracing istället.


 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.