Bild
Nästa artikel

Porsches Jaktvagn

skogsmaskin

Porsche har inte bara byggt sportbilar, 1953 kom man med ett terrängfordon, som var för bra!

Porsche grundades långt innan dom började bygga bilar.  1931 satte Ferdinand Porsche upp sin ingenjörsbyrå i Stuttgart, på enkel tyska hette den Dr.Ing.h.c. Ferdinand Porsche GmbH, Konstruktionen und Beratungen für Motoren und Fahrzeugbau

Den här sortens uppdrag kom man att fortsätta med även när man började bygga egna i bilar Gmünd i slutet av fyrtiotalet och efter att dr. F. Porsche gick bort 1951.  

Så 1953 hade man ett uppdrag från det nybildade Bundeswehr att ta fram ett litet praktiskt terrängfordon.  Porsche var inte ensamma i den här leken, både Auto-Union och Borgward var ute efter ett luckurativt försvarskontrakt.

Porsche började med vad man hade hemma. Den pigga 356-motorn, och fyrhjulsdrift som man använt för en racerbil åt Cisitalia några år innan. Detta placerades i en självbärande kaross, med torsionsfjädrade hjul.  Måtten var nätta, 370 centimeter lång  161 bred och tomvikt på 890 kilo.  Hög markfrigång och hjulen i hörnen gjorde den til en bra klättrare, backar på hela 65% orkade typ 597 med.  Den självbärande karossen med de höga sidorna gjorde att den även kunde flyta.   

Den var överlägsen konkurrenterna som nu också hade presenterats för Bundeswehr. DKW Munga och Goliath typ 31 från Borgward i Bremen. 
Förutom på en punkt. Porsche hade rykte om sig att göra saker över förväntan och gediget från början till slut, det visade sig på slutnotan, typ 597 skulle bli för dyr i både inköp och drift.   Valet föll DKW Munga. 

Men 1955 kom man med en omarbetad typ 597 som kom att byggas i en liten upplaga främst för civila marknaden med namnet 'Jagdwagen'. Under 1955-58 byggdes 71 stycken, varav ett 20-tal ändå kom att köpas in av armén.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.