Nästa artikel
Postkul!
Reportage

Postkul!

Publicerad 5 december 2022 (uppdaterad 7 december 2022)
Teleduetter känner alla till, men Televerket var bara en av många svenska myndigheter som hade sin egen version av Volvo Duett – med egen färgkod. Dags för Postduetten att lyftas fram i ljuset!

Redan innan Volvo började tillverkade Duett så beställde Postverket karosserimakarbyggda PV445 till sin verksamhet. Postverket hade i likhet med SJ svarta framskärmar på sina Duetter. Färgkod 62 postgul innebar gul kaross med svarta skärmar.

På Postbilarna som inte var skåpbilar fanns galler på insidan av de bakre sidorutorna och bakdörrarna för att skydda rutorna från de hårda postlådorna. En annan utrustningsdetalj på postens bilar var det som Volvo kallade antispinn, en differentialbroms på bakaxeln som förde över kraften till det drivhjul som hade bäst grepp. Det hade även bland annat Televerket, Vattenfall, militären och polisen men av någon anledning valde SJ och Domänverket inte antispinn. 

Postverket använde bland annat Volvo Duett och Ford Transit för brevlådetömning och transporter till så kallade buntlådor. Fram till september 1967 kunde ju också Volvo Duett användas av lantbrevbärare. Att de flesta bilar var vänsterstyrda i Sverige trots att vi hade vänstertrafik var egentligen märkligt, men det var bra för Postverket. När högertrafik infördes den tredje september 1967 fick posten byta ut en del av sin fordonsflotta. Ändå fanns det många uppgifter som även fortsatt kunde skötas med vänsterstyrda bilar. 

I Postmuseums samlingar finns en Volvo P210 Duett som ursprungligen användes i Borlänge. Fram till 1980 var den i bruk och i slutet på 1990-talet renoverades den. Nästa år kommer den vara en av bilarna som visas i en specialutställning på Volvo Museum om Volvobilar som varit i samhällets tjänst. Men innan den transporterades till museet i Göteborg fotograferade vi den för ett stort reportage som du kan läsa i Klassiker nr 10/2022. 

Klassiker 10.2022

Volvo Duett som postbil ✔ Klassikerguiden Bentley & Rolls-Royce SZ-serien ✔ Mars II Electric till besiktningen ✔ VInterns internationella klassikermässor ✔ Alfa Romeo Alfetta ✔ Kvarteret fullt av Toyota Corolla ✔ Mercedes-Benz multilänkaxel steg för steg ✔ Ford Mustang byts bort. 


Ur innehållet: 


Mot Bilprovningen Mars II Electric 1968
Med laddade batterier och nyfixade bromsar siktar vi på att få Vattenfalls gamla elbil genom besiktningen – för första gången på 44 år. Nagelbitare! 

Vinterns klassikermässor i Europa
Hösten, vintern och våren är högsäsong för stora klassiker evenemang inomhus. Vi frestas av ett stort urval.

Läsarnas Klassiker
Gustaf har nyligen skaffat sin Saab 900i medan Leif har ägt sin Volvo 240 så länge att den förvandlats till en klassiker.

Automobilia Marknadsfynd
Mats Älfvåg har varit på den stora Hersheymarknaden i USA och delar med sig av sina mest lyckade inköp.

Postverkets Volvo P210 Duett 1968
Som stor och statlig köpare kunde Postverket likt bland andra Polisen och Försvarsmakten ställa krav på utformningen av sina tjänstebilar. De fick till och med egna typkoder.

Dokument Saab genom Ronys ritstift 
Ingen annan har kunnat illustrera Saabs teknik på ett så fantastiskt sätt som Rony Lutz. Vi frossar i genomskärningar! 

Kvarteret Corolla 
Färg- och formglädje när Hans Littmann sprider ut sin Toyotasamling på gatorna runt villan på Hisingen.

Alfa Romeo Alfetta 1982
Inte bara rivig dubbelkamsmotor, femväxlad låda och närmast optimal viktfördelning – dessutom har den ett baksäte!

Ska vi byta grejer med varann?
Många intressanta förslag när Klassiker ska byta bort sin Ford Mustang. VW, Morris, Matra, Lancia... Vad ska vi välja? 

Våra Klassiker
Fredrik vårdar den låga körsträckan på sin Volvo 360 genom att utnyttja räddningsförsäkringen, Julle uppfyller drömmen om en Toyota Celica. 

Hobbyn & jag Textmissar på TV
Raka V8:or och fyrcylindriga förgasare när Claes tittar på TV.

Fixa själv Chassi Mercedes-Benz 190 
Jon Remmers skapar nybilsspänst i 35 år gammal Mercedes med multilänkbakaxel. 

Guru Fahlke Classic Cars
Välordnat, gemytligt och med hög kunskapsnivå – det är lätt att förstå att många VW-ägare söker sig till Åmål.

Klassikerguiden Bentley & Rolls-Royce
Kantiga, komfortabla och klart prisvärda. Men köp inte den billigaste Mulsanne eller Silver Spirit du kan hitta!

Mitt liv i bilar
Tore Thallaug öppnar sitt fotoalbum – vilken bilkarriär!

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.