Bild
Nästa artikel
Patrik Sandell och Mattias Lönn rattade Porschen till seger i Midnattssolsrallyt 
2014.
Patrik Sandell och Mattias Lönn rattade Porschen till seger i Midnattssolsrallyt 2014.
Patrik Sandell och Mattias Lönn, en vinnarkombination i årets 
Midnattssolsrally.
Patrik Sandell och Mattias Lönn, en vinnarkombination i årets Midnattssolsrally.

Prominent ersättare tog hem Midnattssolsrallyt

Reportage

Tidigare juniorvärldsmästaren i rally, Patrik Sandell fick med kort varsel ta över Björn Waldegårds plats i Midnattssolsrallyt. Det slutade med att han och co-drivern Mattias Lönn tog hem segern i rallyt!

Starten i Midnattssolsrallyt kom på sent för Patrik Sandell, när Björn 
Waldegård tvingades lämna återbud blev Patrik erbjuden platsen i en 
Porsche 911 från Tuthill-teamet.
- Tar man Björns plats gäller det att vara på hugget och försvara bilens 
färger, säger Patrik Sandell.

Årets Midnattssolsrally hade start och mål i Västerås och pågick under 
fyra dagar.
Under onsdagskvällen inleddes tävlingen, Patrik och co-driver Mattias 
Lönn var tvåa på den korta asfaltsträckan.
- Det gick bra, vi var tiondelarna bakom tvåfaldige EM mästaren Mats 
Myrsell och hade Stig Blomqvist sekunderna bakom så det känns bra inför 
fortsättningen.

Rallyt fortsatte med en etapp i skogarna upp mot Hedemora och Norberg, 
det började med en riktig långsträcka på närmare 2,7 mil. Patrik och 
Mattias åkte bra, tog sig förbi Myrsell men tappade tid på Kenneth 
Bäcklund som gick till ledning under dagen.
- Det har varit en rolig dag i bilen, dock väldigt annorlunda mot vad 
jag är van vid, men desto mer gillar jag utmaningen. Vi har jobbat med 
inställningarna på bilen och en stötdämpare gick sönder samtidigt som 
det fortfarande känns ovant att åka utan noter, säger Patrik.

Fredagen innebar en etapp i Roslagen, det var åter en dag med fina men 
dammiga vägar och höga temperaturer. Midnattssolsrallyt är en stor 
folkfest, de klassiska bilarna på klassiska specialsträckor kantas av 
stora skaror åskådare, en riktig rallyfest!
- Vi har haft småstrul hela dagen, gårdagens stötdämparproblem ställde 
till det även idag, teamet har bytt och vi har justerat under resans 
gång, vi har laborerat med hjulvinklar och däck och haft bromsproblem 
men nu känns det bra. Det är trots allt nytt för mig det här, det är 
inte samma sak att åka Porsche på is som i rallyskogen. På dagens sista 
sträcka betedde bilen sig bra, nu ska vi ladda som aldrig förr, 
avslutade Patrik som var trea efter etappen men ville högre!


Sista etappen startade tidig lördagsmorgon från Västerås och innebar sex 
specialsträckor, fyra av dem i trakterna kring Katrineholm. Både Patrik 
och Mattias var taggade till tusen inför dagen, nu skulle vi avancera 
med en bil som fungerade perfekt, 43 sekunder till ledande och 
rutinerade västgöten Kenneth Bäcklund, en tuff utmaning!
Jakten började bra, körde in 16 sekunder på dagens första sträcka, 
fortsatte plocka in tid till lunchuppehållet då fyra av sex sträckor var 
avverkade, 14 sekunder återstod! Avslutningen blev spännande, två 
riktiga kanontider och slutligen var segern ett faktum.
- Det har varit en fantastisk dag, vi satte rejäl press och jag tror nog 
han före blev lite nervös, det räckte för seger. Det har varit 
fantastiskt att få köra, så mycket folk ute i skogen och så avsluta med 
seger, det känns riktigt bra, avslutar Patrik!

Efter ett par inhopp i rallybil är det nu åter Rallycross som gäller, 
nästa helg kan ni följa Patrik OMSE/Kobalt teamet i New York från den 
fjärde deltävlingen i Global Rallycross.
 

lutresultat Historic:
1) Patrik Sandell, Jämtlands MK, Porsche 911. Tid: 1.47.09,5
2) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Ford Escort. +6,5 s
3) Mats Myrsell, SMK Hedemora, Porsche 911. +1.03,4

Slutresultat Regularity:
1) Peter Carlsson, SMK Nyköping, Saab 96 V4 205,4 p
2) Anders Gröttum (N), NAF Motorsport, Opel Ascona 207,9 p
3) Kjell Gudim (N) KNA, VW 1303, 217,9 p

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.