Bild
Nästa artikel
Henri Toivonen är en av de förare som porträtteras. Han hann dock förolyckas innan han blev världsmästare i sin Lancia Grupp B.
Henri Toivonen är en av de förare som porträtteras. Han hann dock förolyckas innan han blev världsmästare i sin Lancia Grupp B.

Rallymästarna – ny bok!

Världmästare inpå livet

Det är i år 35 år sedan man började kora världsmästare i rally – fram till 1979 var det bara märkes-VM som räknades. I en ny bok av Boo Wennerberg porträtteras 21 världsförare.

I samband med Svenska Rallyt utkommer Boo Wennerberg tillsammans med fotografen Tony Welam med boken Rallymästarna. Boo som till vardags arbetar på Vi Bilägare började skriva om rally 1978 och har följt sporten intensivt i mer än 35 år.
Genom att spara alla klipp, anteckningar och bandade intervjuer hade han ett unikt utgångsläge när han skulle skriva boken.

– Jag bestämde mig för att fokusera på människorna, världsmästarna, säger Boo. Från Björn Waldegård som vann 1979 till dagens förare. Och så har jag skrivit om några som borde ha blivit världsmästare också, som Henri Toivonen som förolyckades 1986.

Förordet är skrivet av den allra första världsmästaren Björn Waldegård: "Faktum är att det ... inte kändes särskilt speciellt märkvärdigt när jag körde upp min Mercedes 450 SLC på målbryggan i Abidjan, Elfenbenskusten, en decemberdag 1979 och därmed säkrade VM-titeln. Det kändes som vilken avslutad tävling som helst i min karriär. Det är först när jag fått lite distans till det hela som jag har förstått att jag skrev historia. Jag blev den förste rallyvärldsmästaren, det kan ingen ta i från mig."

Boken består av 21 personliga porträtt av förare med olika temperament och anfallsvinklar. De kompletteras med statistik, tekniska illustrationer signerade Herbert Müdsam och Tony Welams bilder. Men det var inte bara att sätta sig och börja skriva ner sina minnen.
– Nej, jag har träffat i stort sett samtliga förare igen, säger Boo. Det har varit ett väldigt roligt arbete. De allra flesta brinner fortfarande för rally och många kör regelbundet olika tävlingar trots att de kommit upp i åren.


Boo har bevakat samtliga upplagor av Svenska Rallyt sedan 1978 och åtskilliga RAC-rallyn. Men favoritevenemanget är det finska 1 000 Lakes Rally.
– Det är Formel 1 på grus! säger Boo. Det går fruktansvärt fort och det finns otroliga sträckor där bilarna dansar och hoppar fram. Dessutom brukar det vara fint väder!

Boo har under sina år bevittnat stora förändringar inom sporten. Skiftet från två- till fyrhjulsdrift i början av 1980-talet till exempel.
– Men de första Audi Quattro var extremt svårkörda så på asfalt var bakhjulsdrift att föredra i flera år, säger Boo. Auriol vann exempelvis på Korsika 1988 med en bakhjulsdriven Sierra Cosworth. Och Alén med en bakhjulsdriven Lancia Rally 037 1984.

Att vara rallyreporter kan vara slitsamt. Arenan flyttas hela tiden och transportsträckorna är många och långa. Det handlar mest om tur om man råkar hamna i händelsernas centrum. Men det har blivit enklare med åren menar Boo.
– Förr kunde förarna mörka olika fadäser ute på sträckorna, ingen hade ju sett något. Idag följer vi dem på ett helt annat sätt, bland annat med kameror i bilen.

Rallymästarna utkommer på Idrottsförlaget och kostar 395 kronor. Den kommer också att säljas på Svenska Rallyt.
 
Taggar: Reportage

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.