Bild
Nästa artikel
Range Rover – en ikon återuppstår

Range Rover – en ikon återuppstår

specialutgåva

Range Rover har fascinerat en hel värld sedan debuten 1970. När vi körde in den lagom inslitna enägarbilen i Verktygsbodens utställningsverkstad var det med ambitionen att genomföra en lättare uppfräschning. Det hela utvecklade sig dock snart till en fullskalig helrenovering och nu har vi samlat alla delar av vårt fantastiska äventyr. Följ renoveringen steg för steg – från garagefynd till färdig bil!

Specialutgåva Range Rover – beställ direkt hem till brevlådan!

När vi körde in den lagom inslitna enägarbilen i Verktygsbodens verkstad var det för att genomföra en lättare uppfräschning – det blev en fullskalig helrenovering. Följ den steg för steg – från garagefynd till färdig bil!

Här finns alla artiklarna samlade i en specialutgåva på 100 sidor!
Allt började – som det ofta brukar – med ett tips. I Simrishamn skulle det finnas en Range Rover 1973 som bara haft en ägare. Originalskick med V8-motorn kvar, ovanligt! Besiktigad och körklar skulle den också vara. 
Det visade sig att allt stämde – och vi slog till! Dock krävdes lite arbete innan vi kunde köra hem den till Stockholm. Ett kamaxelbyte till exempel...
Allt började – som det ofta brukar – med ett tips. I Simrishamn skulle det finnas en Range Rover 1973 som bara haft en ägare. Originalskick med V8-motorn kvar, ovanligt! Besiktigad och körklar skulle den också vara. Det visade sig att allt stämde – och vi slog till! Dock krävdes lite arbete innan vi kunde köra hem den till Stockholm. Ett kamaxelbyte till exempel...
Den ser bra ut på håll och går riktigt skapligt. Men varje närmare inspektion resulterar i slutsatsen att vi har mycket jobb framför oss. Vi döper bilen till Lord GNU efter registreringsnumret och bestämmer oss för att påbörja en renovering.
Den ser bra ut på håll och går riktigt skapligt. Men varje närmare inspektion resulterar i slutsatsen att vi har mycket jobb framför oss. Vi döper bilen till Lord GNU efter registreringsnumret och bestämmer oss för att påbörja en renovering.
Att demontera en bil går väldigt fort och redan efter ett dygn tycker vi att vi har kommit riktigt långt... Det kan beror på att vi befinner oss i Verktygsbodens utställningsverkstad och är en mindre armé som tar isär den stora bilen.
Att demontera en bil går väldigt fort och redan efter ett dygn tycker vi att vi har kommit riktigt långt... Det kan beror på att vi befinner oss i Verktygsbodens utställningsverkstad och är en mindre armé som tar isär den stora bilen.
Sedan börjar den långa återuppbyggnaden. Vi börjar med chassit som rostlagas och sedan grundlackeras och ytbehandlas med Novols fantastiska produktsortiment. Det blir som nytt och ribban höjs för hela projektet.
Sedan börjar den långa återuppbyggnaden. Vi börjar med chassit som rostlagas och sedan grundlackeras och ytbehandlas med Novols fantastiska produktsortiment. Det blir som nytt och ribban höjs för hela projektet.
Axlar, hjulupphängningar och drivlina gås igenom och monteras på chassit. Knappt ett år efter demonteringen kan vi ta första provturen!
Axlar, hjulupphängningar och drivlina gås igenom och monteras på chassit. Knappt ett år efter demonteringen kan vi ta första provturen!
Stommen till karossen kräver enormt mycket rostlagning men vi har tur att hitta en frisk donatorkaross. Den kräver visserligen en hel del jobb den också men till slut börjar det närma sig lackering. Vi lär oss enormt mycket under projektets gång och nu får vi veta allt om förberedelse inför lackering.
Stommen till karossen kräver enormt mycket rostlagning men vi har tur att hitta en frisk donatorkaross. Den kräver visserligen en hel del jobb den också men till slut börjar det närma sig lackering. Vi lär oss enormt mycket under projektets gång och nu får vi veta allt om förberedelse inför lackering.
En nylackerad karosstomme monterat på chassit – ytterligare et tår har gått men nu känns det som om vi har kommit långt!
En nylackerad karosstomme monterat på chassit – ytterligare et tår har gått men nu känns det som om vi har kommit långt!
Många verkstadstimmar och åtskilliga reportage senare är det efter ännu ett år dags för besiktning.Vi har monterat ihop allt, försett bilen med en helt ny inredning, dragit bromsrör och el, monterat rutor och karossdelar och mycket, mycket mer. Vi fattar knappt själva att det är dags för besiktning. Efter drygt tre års intensiv renovering står Lord GNU på egna hjul igen. 

Klar? Givetvis inte helt och hållet – det finns fortfarande en del smågrejer som måste fixas. Äventyret fortsätter!
Många verkstadstimmar och åtskilliga reportage senare är det efter ännu ett år dags för besiktning.Vi har monterat ihop allt, försett bilen med en helt ny inredning, dragit bromsrör och el, monterat rutor och karossdelar och mycket, mycket mer. Vi fattar knappt själva att det är dags för besiktning. Efter drygt tre års intensiv renovering står Lord GNU på egna hjul igen. Klar? Givetvis inte helt och hållet – det finns fortfarande en del smågrejer som måste fixas. Äventyret fortsätter!
Range Rover – en ikon återuppstår

Innehåll Range Rover specialutgåva

Ett annorlunda bilköp
Vi köper en Range Rover i Simrishamn, byter kamaxel i fält och kör den hem. Puckat men kul. Kanske mest i efterhand.

Projektstart
Bilen ser fin ut på håll men en titt under avslöjar en rad allvarliga problem. Dags för helrenovering!

Total demontering
För att kunna bygga upp från grunden måste man först ner till grunden. Vi inleder renoveringsarbetet med ramlyft.

Grunden till allt
Tvätt, blästring, rostlagning och därefter lackering i flera steg. Men så blir ramen som ny också.

Axlar och hjulupphängningar
En nylackerad och väldigt tom ram står redo på golvet. Börjar det roliga nu?

Drivlina på plats för provkörning!
Projekt Lord GNU behövde en tydlig deadline. Att göra chassit klart till Skoklosterträffen – kunde det gå? Skulle det till och med gå att köra en sväng?

En välvillig donator
Vi kapar tid istället för rost när vi hittar en reservdelsbil som får donera karosstommen till vårt Range Rover-projekt.

Svetsarbeten på karossen
Nu ska den "nya" karossen bli helt original – in i minsta karossdel.

Förberedelse för lackering
Det närmar sig lackering av karossen och dess paneler. Men först ska vi göra underarbetet!

Kaross möter ram igen
Bahama Gold baby! Range Rovern är plötsligt både lackerad och på rull – så gick det till!

Reservdelsjakt över hela världen
Att få tag i rätt delar till vårt projekt har inte varit enkelt men med goda kontakter och en hel del tur hittar vi förvånansvärt mycket.

Golv och tak
En helrenovering tar tid, men nu är det dags för att få golv, sidorutor och innertak på plats.

Inredning som kräver utredning
Dags att montera en nytillverkad inredning i vår projektbil. Det låter väl enkelt? Det är det inte

Alla dessa detaljer...
Renoveringen börjar närma sig upploppet men smådetaljerna tar längre tid än vi trott. Eller hoppats. Eller borde vetat...

Slutspurt och besiktning
En matta passas in, en backspegel monteras, stänkskydden kommer på plats... Plötsligt är det dags att besiktiga vårt största projekt någonsin. Hur ska det gå?

Äntligen ute ur verkstaden!
Belöningen efter drygt tre års renoveringsarbete – en känsla av fabriksny Range Rover. Vi passar på att berätta historien om modellen – och exemplaret. Lord GNU lever igen!

 

Det har varit ett enormt krävande äventyr som förutom en fantastisk bil resulterat i hundra sidor renoveringsreportage som nu finns samlade i vår specialutgåva. Du beställer den enkelt i vår webbshop för direkt hemleverans!
Det har varit ett enormt krävande äventyr som förutom en fantastisk bil resulterat i hundra sidor renoveringsreportage som nu finns samlade i vår specialutgåva. Du beställer den enkelt i vår webbshop för direkt hemleverans!

Läs mer om:

Range Rover – en ikon återuppstår

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.