Bild
Nästa artikel
Rättning i ledet!

Rättning i ledet!

VW

Ordning och reda hos Hebmüller.

Hösten 1949. Med tysk precision står en pluton nytillverkade Volkswagen-cabrioleter uppställda i väntan på att skickas till Schweiz. 

Men allt var egentligen inte ordning och reda hos Hebmüller i Wuppertal vid den här tidpunkten. Man hade börjat tillverka den tvåsitsiga cabrioletmodellen type 14A för Volkswagen i juni 1949 men den 23 juli samma år utbröt en förödande brand i fabriken, då hade man bara hunnit bygga 55 bilar av de 2 000 som var beställda. 

Man lyckades återuppbygga produktionslinan och vid slutet av 1949 hade 358 bilar färdigställts. Men det anrika Hebmüller som hade grundats redan 1889 hämtade sig aldrig efter den förödande branden. Totalt byggde man 696 exemplar av type 14A när Hebmüller försattes i konkurs 1952.

Då hade produktionen av Volkswagens cabrioleter redan sucessivt flyttats över till Karmann i Osnabrück.  

Taggar: Reportage, Hem

Kommentarer

#1
Bozze Lundgren
2012-01-31 12:36

En sådan folka stod övergiven med platta däck på en parkering på Haga i Norrköping på 60-talet. Den hade en tysk haft med sig. Han jobbade ett tag i Norrköping och lämnade kvar bilen när han återvände till Tyskland.

#2
A Wennerberg
2012-02-02 20:28

Jag kanske är ute och cyklar men fanns det inte en dragracebil byggd på en Hebmüller i Norrköpingstrakten på 70 talet?

#3
Niklas Larsson
2012-02-03 10:10

Jo då, ni pratar förmodligen om samma bil. Hebmüllern från Norrköping gick sedan som dragracingbil där föraren satt långt bak och en Ford V8 satt monterad där fram. Enligt sägnen skrotades bilen då den innan den blev dragracingkärra köpts loss från en skrot med löftet att när rejsat färdigt förstörs Förmodligen var den redan skrotad på pappret och sedan såld "vid sidan om".

#4
Bozze Lundgren
2012-02-05 11:45

Jodå , det stämmer nog , och enligt en polare som jobbar på en skrot i Norrköping så skrotades resterna av dragracingbilen 2010 el. 2011. Kommer inte ihåg vilket år.

#5
Sverker Boqvist
2012-02-24 18:35

Bilen hette Cronkin Beetle och var en äkta Hebmuller som köptes på en lokal skrot för 25 kronor av Lasse Andersson. Finns med i ett VW special som Start&Speed hade 1969. Första motorn i bilen var en Ford sidventilare som konverterats med Arduntoppar. Lasse Andersson från Vikbolandet slog sig sedan ihop med Arne Fryk och ur en Mustang lyftes 428 CJ motor och sedan härjade man på strippen något år. Bilen grävdes ner efter detta, Lasse dog för en 6-7 år sedan och allt i hans verkstad skingrades och skrotades. Att resterna av bilen skulle ha överlevt från 70-talet fram till för några år sedan är en kittlande tanke men förefaller osannolik. Så vitt jag vet var cabställningen det sista som grävdes ner och det ska ha varit i mitten av 80-talet.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.