Bild
Nästa artikel
Från Förr

Reeves åttahjuling

Publicerad 12 mars 2014
I bilens barndom var det inte självklart om man skulle ha tre, fyra, fem eller till och med åtta hjul.

Det fanns många fler tillverkare och innovatörer aktiva i Amerika för 100 år sedan, och bilen hade ännu inte nått någon konformitet. Så inget koncept ansågs för tokigt eller förutsättningslöst. Eller kanske bröderna Reeves konstruktioner snuddade vid kanten av det tokiga, när man fick för sig att en bil skulle ha åtta hjul, Reeves Octo-auto väckte stor uppmärksamhet varthän den dök upp 1911.

Bröderna Reeves hade sporadiskt byggt fordon sedan 1896, men nådde aldrig någon större produktion, Octo-auton presenterades med intentionen att seriebyggas och prislappen sattes till rätt häftiga 3200 dollar. Protoypen var baserad på en Overland. Grundtanken med detta koncept sägs varit att slitaget per hjul skulle vara mindre, vilket nog kan låtit välkommet i en tid när punkteringar var vardagsmat. Hur det låg till med detta i praktiken kan nog diskuteras.  

Nån mer Octo-auto byggdes dock inte, istället togs en framvagn bort och 1912 presenterade man den som "Sexto-auto" ännu en sexto-auto sattes ihop och annonserades men ingen av dessa såldes, och är idag spårlöst försvunna. Milton O. Reeves sägs dock vara upphovsman till en annan detalj som dock finns på våra bilar än idag, ljuddämparen. 
 

Octo-Auto 1911

Sexto-auto 1912

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.