Fordonsorganisationernas representanter, från vänster: Jan Tägt/MHRF, Dominique Faymonville/SMC, Henrik Nyberg/ M Sverige, Keith Eliasson/ACCS och Testa, Gustaf Ridderstolpe/SFRO, Kurt Sjöberg/MHRF, Jesper Christensen/SMC och Björn Smith/SSRA. 

Nästa artikel
Regeringskansliet lyssnade på fordonshobbyn
ELV-lagförslaget

Regeringskansliet lyssnade på fordonshobbyn

Publicerad 16 november 2023

Fordonsorganisationernas representanter, från vänster: Jan Tägt/MHRF, Dominique Faymonville/SMC, Henrik Nyberg/ M Sverige, Keith Eliasson/ACCS och Testa, Gustaf Ridderstolpe/SFRO, Kurt Sjöberg/MHRF, Jesper Christensen/SMC och Björn Smith/SSRA. 

Under Klimat- och näringslivsdepartementets hearing i förra veckan fick representanter för fordonshobbyn möjlighet att ge synpunkter på ELV-förslaget.

EU-kommissionens förslag till ny förordning bland annat kring hanteringen av uttjänta fordon väcker starka känslor i fordonshobbyn. Skulle ELV-lagförslaget (End of Life-vehicle) gå igenom med nuvarande skrivningar riskerar många fordon att klassas som avfall och tvingas till skrotning. Flera fordonsorganisationer har reagerat kraftfullt och detaljerat beskrivet förslagets negativa konsekvenser i de remissvar som lämnades in i början av månaden. Den 10 november höll Klimat- och näringslivsdepartementet en hearing där representanterna för hobbyn vardera fick tre minuter på sig att förklara varför lagförslaget måste justeras för att inte föra med sig negativa konsekvenser för fordonsägarna. Med vid hearingen var företrädare för Motorhistoriska Riksförbundet, Sveriges Motorcyklister, M Sverige, American Car Club Sweden, Testa, SFRO och Swedish Street Rod Association.

Läs även Klassikers artikel om ELV och lyssna på vår podd där vi går igenom konsekvenserna ELV-förslaget kan få.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.