Bild
Nästa artikel
Rekordpriser på bakgårdsvrak!

Rekordpriser på bakgårdsvrak!

Torsk i Paris

Skrot för fantasisummor – bilauktionen på Rétromobile 2015 kommer det att talas om länge. Bo Legelius var där.

Artcurial är ett stort auktionshus i Paris med expertis inom alla samlarområden i de högre värdeklasserna. De senaste åren har de hållit i auktionerna på Rétromobile och klubbat många rekordpriser på den typen av perfekt renoverade samlarbilar som ofta i rent investeringssyfte vandrar mellan välbeställda ägare men sällan körs.
 
Årets mest uppmärksammade auktion var mycket annorlunda. Här handlade det också om fordon av de ädlaste märken som inte körts på länge. De verkade dock hämtade från ett skrotupplag någonstans där de under lång tid stått under bar himmel.
 
Den som byggt upp samlingen av dessa rariteter var en viss Roger Baillon, bilentusiast som tjänat sina pengar på påbyggnader till lastfordon. Under en tioårsperiod med början 1955 köpte han på begagnatmarknaden upp mängder av gamla, främst franska lyx- och sportbilar. Det blev omkring 60 stycken till slut.
 
Dessa klassiker som senare skulle värderas i miljoner var då billiga. Han fraktade dem till sitt hus i västra Frankrike där han ständigt fick bygga till nya provisoriska skjul och skärmtak. Riktigt vad han tänkt göra med bilarna är ovisst. Hans finansiella möjligheter att bygga riktiga garage och renovera dem upphörde när hans företag 1978 fick stängas på grund av förluster. Bilarna fick stå kvar och for illa genom inverkan av väder och vind. 1979 och 1985 tvingade banken Baillon att sälja av delar av samlingen men 114 bilar blev kvar.
 
Denna samling av veritabla rariteter förblev okänd tills ett team från Artcurial fick i uppdrag av Baillon-arvingarna att sälja dem. Mycket försiktigt lastades de ganska sköra bilarna för transport till Paris för att auktioneras ut på Rétromobile.
 

Där väckte de ett enormt uppseende – så annorlunda mot de vanligen utställda, perfekt renoverade bilarna, de blankdöda som Klassikers Claes Johansson ibland säger.
 
Baillon Collection visades i en särskild hall dit besökarna ringlade i långa köer. Därinne var det mörkt – endast några ilskna spotlamps lyste här och var. Svårfotograferat med andra ord.
 
Inget hade gjorts åt bilarna och det var ett under att en del av dem fortfarande hängde ihop efter att ha hanterats under olika förflyttningar. Flera av bilarna var knappast renoverbara men det var inget tema. Här handlade det om något nytt för samlarna – arkeologiska bilfynd!
 
Att det nya triggar marknaden vet vi men att marknaden skulle bli fullständigt hysterisk var inte förutsett. De flesta av dessa objekt klubbades för mer, ibland mycket mer än de priser som Artcurial förutsett. Flera vrak gick för mycket högre priser än vad samma modeller i fint skick kostade hos handlarna i andra hallar på Rétromobile.
 
Att priserna blev så höga beror säkert på att marknaden hela tiden söker något nytt. Orenoverat och orört har förstås sin egen historia, men vrak?  Kör inte riktigt än ut pärlan ur garaget och häll syra på den, nästa trend kan bli gamla hobbyrenoveringar.

Ständigt slås nya prisrekord hos auktionshusen i Europa. Tror du att det gynnar bilhobbyn som helhet?

Taggar: Reportage

Kommentarer

#1
Ulf B
2015-02-11 19:37

Bjöd de på hallucinatoriska svampar och Stroh-rom innan auktionen satte igång? Caveat emptor!

#2
Bozze Lundgren
2015-02-12 11:37

Har sagt det förr och säger det igen; när folk går på auktion blir dom tokiga. Detta vare sig det gäller en bonnauktion i Sverige eller en bilauktion i Frankrike.

#3
Andreas Uddling
2015-02-12 19:38

Är det inte det jag alltid har sagt; Satsa på FRANSK kvalitet, då behåller bilen värdet! Ni såg väl hur billig den schletna Packarden blev. Nä Chapron o Saoutchik ska det vara!
Men allvarligt talat, kunde inte köparna tagit det lite lugnt och skickat mig någon procent på slutpriset för EN av Delagerna. Då kanske jag blir klar snabbare med min egen fransyska?

#4
Marco Lundstedt
2015-02-13 22:00

De här vagnarna är i ett skick som det inte går att renovera dem till, och med en obetalbar proveniens. De skall så klart läggas i samlingen som de är och inte renoveras. Tur att de var otvättade, en rejäl tvätt hade säkert halverat priserna, ungefär på samma sätt som om man skulle penselmåla antika möbler

#5
Alje van Dam
2015-02-14 14:31

Det är mycket kapital ute och letar avkastning, se bara på börserna. Det kan vara en möjlig förklaring.

#6
Johan J
2015-02-14 16:49

Härliga bilder och vilken display.
Tråkigt med bildtexterna som uppfattas som amatörmässiga.
Den/de som satt utropspriserna har gjort det för att stimulera budgivningen, vilket lyckades.
Bedöm inte bilens värde utifrån utropspriset.
Önskar en mer objektiv bedömning av liknande objekt i framtiden men det kanske är som att begära ull av en getabock.

#8
Bo Legelius
2015-02-14 20:53

Johan J
Bra med diskussion om detta nya fenomen,
Ett objekts värde är naturligtvis i det ögonblick klubban faller detsamma som slaget pris. Denna marknadsprincip ifrågasätter jag inte. Vad jag förvånas av och raljerar över är att priserna för dessa i princip orenoverbara objekt blev så oväntat höga. Jag har i flera år bevakat auktionerna vid Rétromobile och har aldrig upplevt en så stor diskrepans mellan estimerade värden och slagpriser. Självklart anger inte auktionshus som Bonhams, Christies och Artcurial medvetet för låga värdeinterval för att stimulera budgivningen, det vore oprofessionellt. Men marknaden definierar sig själv och det är väl bara att acceptera att vi nu står inför fullbordan av den utveckling som började med kritik av överrenoverade, s k blankdöda fordon, fortsatte med faibless för orörda original och alltså nu via körbara vrak hamnat i sista stadiet av bilarkeologin med museala rester som bara kan bevaras intakta redan därför att de är orenoverbara, Vi vill ju heller inte ha en utveckling där äkta identitet förs över till helt nyuppbyggda replikor, fullt möjligt på denna marknad där investerarna är fler än entusiasterna. Roligt blir det inte men komiskt när någon försöker kränga svenska skogsvrak som konstföremål.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.