Bild
Nästa artikel
Renault den sjuttonde

Renault den sjuttonde

Svar på nöten

Det franska spåret var rätt, och Gaute Halsaunet var först med rätt svar, sätena sitter i en Renault 17

Hösten 1971 presenterades två sportcoupéer från Renault, 15 och 17, båda två byggdes på Renault 12 chasssi och motorerna togs från den större Renault 16.

 

På franskt vis var motorerna ganska modesta, från en 90 hästars 1,5-liters fyra till den vassare 108 hästarsmotorn på 1,6 liter, i Gordiniversionen fick man även femväxlad låda. Men det är ganska pigga hästar och med sin framhjulsdrift blev det en hyfsat sportig bil för rimliga pengar.

 

Karosserna byggdes av Chausson, där man vid samma tid även byggde karosserna till Opel GT och Citroen SM, från 1976 med generation 2, så byggdes kompletta bilar vid Chaussonfabriken.

 

1976 fick den alltså en facelift, under huven fanns nu bara två motoralternativ, båda på 108 hästkrafter, femväxlad låda var standard till båda. Och nu fick den även en helt ny interiör, med de speciella stolarna som syntes på bildfrågan. Dock fick vi aldrig se andra generationens Renault 15/17 i Sverige, istället fick vi vänta på efterföljaren Fuego, som ersatte båda modellerna 1981

Taggar: Reportage, Hem

Kommentarer

#1
ddd
2012-08-05 20:54

"Men det är ganska pigga hästar och med sin framhjulsdrift blev det en hyfsat sportig bil för rimliga pengar."

Sportigt med framhjulsdrift??? Billigt ja, men knappast sportigt.

#2
Fredrik Nilsson
2012-08-06 10:46

Taskigt att ta bort "rutdelningen" på bilden, kan ju förvilla en del.

#3
Oscar G
2012-08-06 18:25

"Rutdelningen" gav också mig huvudbry - men nu i efterhand inser jag att de ramlösa rutorna helt enkelt är nedvevade på hardtop-vis...
Lurigt! :-)

#4
Mårten Carlsson
2012-08-06 19:29

Ja, bilden är inte mixtrad med utan kommer från en Renault 17 broschyr, det ser lite tetigt ut med den vinkeln håller jag också med om.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.