Bild
Nästa artikel

Renoverings-dagbok

Dyna Panhard 1952

7 december 2006
Besked från Olle Sahlberg att jag skulle få köpa cabricoachen i Edsbro.

 8 december 2006
Åkt till Edsbro för att skruva loss drivaxlar.  Satt för illa till - gav upp!
Visade sig att åtminstone vänster bakhjul rullar utan problem.  
 
13 december 2006
Gjorde i ordning släpkärran för att kunna sätta på Panharden.

14 december 2006
For till Edsbro med kärran och träffade Olle Sahlberg.  Flyttade en traktorkärra och fick upp Panharden på en "dolly".  Lyckades backa in Forden och dra ut Panharden, men fick inte upp den på släpet.  Gav upp och konstaterade att egna släpet dög dåligt för biltransport.

15 december 2006
Hyrde biltrailer i Elmsta och for till Edsbro igen.  Lyfte Panharden med domkraft och lade såpade plankor under framhjulen.  Då gick det att vinscha upp.  Försökte pumpa framhjul, men en mutter lossnade på pumpen.  Olle S kom då bilen var nästa uppe.  Surrade och säkrade med spanska vindspel.
For hem och lastade ur genom att skuffa av släpet med domkrafter.


16 december 2006
Igår hade bilen inte riktigt kommit i verkstaden och dessutom hamnat rätt emot fyrhjulingen. Med hjälp av Bo Frick och en extra domkraft lyckades vi vrida bilen i sida och skjuta in den så att verkstadsdörrarna gick att stänga.

20 december
Tog loss front och framskärmar. Ev är elkontakten OK mellan bil och framdel.
 
21 december
Tog loss motor och tog av locket på växellådan. Noterade:
*    Motorn går runt, verkar OK så långt
*    startkransen något skadad
*    förvärmingsrör upprostasde
*    Problemet med växellådan var att två växlar låg i, svårt att säga varför. Tänkbart att växellådan är renoverbar. Misstänker att det är möjligt att "växla slarvigt" så att man får in två växlar samtidigt.  Återstår att undersöka.

23 december
Tagit loss växellådan utom kabeln till hastighetsmätaren. Obs låsbleck på bägge främre bultar till växellåda och på bägge sidor för muttrarna till bakre fästet för växellåda.  Kollade drivaxlar, verkar OK.

24 december 2006
Tagit loss växellådan helt.  Flyttat bilen åt sidan, pallat upp den och tagit av alla hjulen.

26 december 2006
Tagit loss vänster främre bromstrumma med backar. Visade sig att backarna just börjat gå på nitarna.  Börjat ta loss vänster bakre trumma.

27 december 2006
Fortsatte med bromsarna. Visade sig att bakre bromstrummorna behövde värmas loss.  Även att man får vara försiktig med att banka på bilen eftersom den nu vilar rätt lätt på bockarna.
Kollat drivaxlarna igen. Verkar glappfria plus att förre ägaren verkar ha varit noga med att smörja.

28 december 2006
Kontrollerat en svänghjulsbult på motorn - OK.  Tagit loss bakre bromsslangen. Ã-vergången mellan slang och rör helt fastrostad.
Besökt Mekonomen i Norrtelje:
Fått gummiduttar till främre bromsar, det till bakre fanns ej f. n. på lager, kommer
Inga bromsbelägg, men hänvisning till firma i Huddinge
Inga bromsslangar - men hänvisning till firma i Görla
Stång till batterifastsättning OK
Inga styrålkastarinsatser
Ingen kopplingslamell.
Lämnat ett däck med fälg på däcksverkstaden i Estuna för koll om de kan få fram dimensionen eller komma på något annat som kan användas.
Kostnad hos Mekonomen 140:-

30 december 2006
Gjort ren växellådan hjälpligt
Tagit av bägge cylindrar på motorn.  Bägge ser bra ut och det känns inget glapp i vevaxeln.
Lyckades inte ta loss främre bult på motorn.

2 januari 2007
Fick loss framskölden.  Bägge dreven för kamaxeldrivningen ser bra ut, men oklart om stora drevet är metall eller fiber.
Tog loss oljelocket under och oljefiltret.  Noterade att oljefiltret är ganska tätt.

3 januari 2007
Demonterat bränslepump, verkar OK.
Demonterat övre delen av motorn med oljepåfyllninglocket.

4 januari 2007
Kollat efter lyktinsatser på Volvo - finns ej
Besökt hydraulfirma i Norrtelje - har inte slangar som tål bromsvätska, men gav tips.
Olle Sahlberg ringde och informerade om att han nog har lyktinsatser.
 
5 januari 2007
Fått loss fiberdrevet på kamaxeln och lossat skruvarna runt skölden runt vevaxeln på baksidan av motorn, men inte fått loss skölden.
Tagit lös kolvarna.
Inte fått loss främre drevet på vevaxel.
Låter motorn vara som den är tills jag hunnit konsultera Gunnar i Uppsala.

6 januari 2007
Fått loss främre drevet på vevaxeln genom värmning.
Tagit ur sätena.
Tagit ur golvmattor och hittat gamla tidningar under med namn och adress:
Noterat att golvplåtarna är bortom räddning.
Började ta loss tygtaket och konstaterade att någon tidigare låst det med skruvar och tejp - gick dock att lossa.
Började ta loss huvudbromscylindern, men gav upp på en mutter.

7 januari 2007
Fått loss huvudbromscylindern.  Visade sig att kolven var fastrostad, lät den vara med rostlösande olja.  Sladdar till bromslysekontakten behöver bytas.
Grovriktade buckliga vänster bakskärm med en domkraft.

8 januari 2007
Fick isär huvudbromscylindern genom att värma och ta av delen med röranslutningar. Verkar räcka med lite slipning och byte av gummidetaljer.
Kryssmätte ramen, verkar OK
Började golvarbetet med att ta loss kabelslangen vid golvet.

9 januari 2007
For till Gunnar Eriksson iUppsala och fick följande info:

*    Bakskölden i motorn får man värma lite och gärna dra med ingängade M6
*    Baktill på växellådan behöver limmas gummiklotsen
*    Motorn är inte 750 utan 600 kubik
*    låsbleck kan med fördel ersättas med låslack
*    Kolvringar bör alltid bytas när kolvarna är ute
*    Fiberdrevet för kamaxeln skall alltid bytas eftersom det inte tål moderna oljor
*    Rekommenderad olja motor är Quaker state 40 MC-olja
*    Rekommenderad olja växellåda SAE 75 Quaker state gear lube
*    Årligt oljebyte kan vara lagom
*    Måttet för Toe in/out är differensen mätt på däcken fram och bak
*    Det skall egentligen inte gå att lägga i två växlar samtidigt
*    Packbox baktill på motor bör bytas
*    Drivaxelutgångarna på växellådan är inte normala packboxar.

Fortsatte hemma och fick loss bakskölden på motorn.
Kontrollerade och fann att jag hade ett par 750 cylindrar
Fortsatte ta loss golvet.
Ringde Olle S och fick löfte om en 750 cc motor.
 
10 januari 2007
Fick loss golvet..
Funderade på värme och kom fram till att man bör kunna trä "avgasslang" från Hjertmans på avgasrören och dra in till kupén.

11 januari 2007
Fick loss alla bromsrör och tillhörande nipplar.  Röret längs golvet svårt upprostat.
Upptäckte även några rosthål i ramen, som behöver åtgärdas.
Lade samman bromsdetaljerna för att åka till Bromsservice.

12 januari 2007
Börjat ta isär bakre delen av växellådan.
Tog stopp på oklarhet hur man får loss slutväxeln och kronhjulet.

13 januari 2007
Fortsatte med besvärlig mutter på slutväxeln, gjorde specialverktyg och fick den runt lite grann, men fortfarande inte loss.

14 januari 2007
Fick loss den besvärliga muttern, men fick ändå inte ut axeln.

16 januari 2007
Klippte till glasfiber (delvis) till golvet.
Började blästra ramen inför svetsning och plastning. Verkar som om blästertrissan går alldeles bra.

17 januari 2007
For först till Broms och Toppservice i Segeltorp och lämnade bromsbackar samt köpte
bromsrör, nipplar och gummiduttar till huvudcylinder och bakbromscylindrar.
Fick tips på fix av slangar vid Pampas marin.
For Vidare till Lennart Svedberg i Solgård där vi (han) demonterade växellåda en lång bit, men vi fick inte isär pinjong och kronhjul, men de verkar OK.

18 januari 2007
Fortsatte blästra ramen på insidan och försökte tömma ramen på gamla rostflagor, grus etc. Monterade svetsen.

20 januari 2007
Inget gjort i verkstaden. Arbetade med att översätta anvisningar för växellådan.

21 januari 2007
Slipade huvudbromscylindern invändigt med fint våtslippapper.  Satte samman cylindern, verkar nu gå lätt och tätt.
Fortsatte på franskaöversättningen.

23 januari 2007
Besökte en hydraulfirma i Solna och fick veta att nya bromsslangar skulle kosta ca 4000:- och att man behöver återanvända nipplarna.

24 januari 2007
Fortsatte översättning och började ställa samman jobbet med växellådan.

25 januari till 28 januari 2007
För kallt i verkstaden.  Ägnade tid åt att översätta från den franska verkstadshandboken. Skickade nya listor på reservdelar och fick veta att bromsslangar finns att köpa i Frankrike.

29 januari 2007
Gjorde 2 sandwichpaneler att användas som nytt golv.

31 januari 2007
Packat motorn i kartonger.
Tagit lös vänster drivaxel för smörjning.  Visade sig att man behöver värma och använda slägga för att få loss drivaxeln.  Började ta i sär och tappade bort en låsring. Sitter rätt hårt.

1 februari 2007
Varit i Norrtälje och handlat nya låsringar, plåtbitar och en ny bromsvätskebehållare.  650:-
Genomgång av vad som behövs mot Brunels reservdelslager. Mailat till Torsten.

2 februari 2007
Betalt 2342:- till Broms- och Toppservice för diverse bromsdelar.
Paketet har anlänt.

5 februari 2007
Försökt sätta ihop första knuten. Gick inte bra, kräver mera eftertanke.
Talat med Torsten och skrivit ut samt postat reservdelslistan. Betalt 5000 till hans konto. Noterat att vev axeln till 610-motorn nog inte är så värst bra. Rätt myckert glapp på ena vevslängen och lite på den andra.

24 februari 2007
Årsmöte i Panhardklubben med middag, reservdelsförsäljning mm. För min del:

*    Leverans av beställda delar från Frankrike
*    Adress till var specialverktyg för knutkors finns
*    Bekräftelse att vevaxeln inte duger - för stort glapp i främre vevlager

Men framför allt har jag lärt känna flera entusiaster.

26 februari 2007
Besökte Ferrita i Köping och fick veta att de inte vill försöka göra avgassystem utan att ha bilen på plats.  Slutsats är att det får bli en parisresa till hösten för att hämta avgassystem.
Hämtade 4 däck och slangar(5 500:- ) hos Bribos i Eskilstuna.

1 mars 2007
Försökte göra en enkel hydraulpress av en domkraft för att få isär det första knutkorset. Gick inte.  Slog isär och pajade lilla tätningsringen. Noterade att orsaken till att jag inte fått isär tyx vara grader i hylsan. Behövs skavstål.
Tog in gamla golvet för att förbereda för svetsövning.
Försökte få igång svetsen.

2 mars 2007
Fick igång svetsen och gjorde ett par övningssvetsar.  Klippte till och spände in ett par reparationsbitar till ramen.
 
4 mars 2007
Fortsatte övningssvetsa. Tillräckligt bra för att fortsätta och svetsa i ramen. Tvingade in lappningsbitar på insida ram.

5 mars 2007
Svetsade översömmen till lappningsbitarna.

6 mars 2007
Började svets på undersömmen. Besvärligt läge plus tog gasen slut i gasoltuben, som behövs för att mjuka plåten.  Blev bara ett par decimeter av tveksam kvalitet.

7 mars 2007
Var till Mekonomen och fick tag på bl. a. lagerskålar. Ny gasoltub.

8 mars 2007
Nöjde mig med att punkta undersömmarna. Klart. Verkar starkt och utan svikt.

11 mars 2007
Hämtade verktyg för att arbeta med drivaxlarna från Ulf Söderlind.  Fick veta en del om vad som är det besvärliga med pinnarna inne i de yttre knutarna.

12 mars 2007
Lyckades byta et knutkors i en innerknut mot inköpt på Mekonomen: Beteckningar:
GKN HS 150-S
06-60001
Knutkors 340
Det är möjligt att dessa knutkors duger även i ytterknutarna.
Kontrollerade övriga knutar i drivaxlarna. Verkar bra - gör alltså inget mera förrän någon knut börjar glappa.

23 mars 2007
Börjat montera bromsar:
*    Lossat mellanförskruvningarna rör/slang för bägge framhjul. En skruv gick av på varje sida - fick borra ur och ersätta med självgängande
*    lagt in kolvar och fjädrar för bägge framhjul
*    kontrollerat luftningsskruvar på bägge framhjul

Dessutom kontrollerat rost i bakre tvärröret i ramen. OK.

25 mars 2007
Monterat huvudbromscylindern. Besvärliga pinnbultar, men fick troligen till det.  Fortsatte med bakbromsar, men upptäckte att jag slarvat bort en kolv till ena bakbromsen .

30 mars 2007
Bakbromsar. Rätt besvärligt men fått loss luftningsnipplar och justerskruvar på bägge sidor. OBs: justerskruvarna går TRÃ-GT - man måste ha en 6-kansktshylsa.

11 april 2007
Började med bromsledningar och fick dit på bägge framhjul.

12 april 2007
Fortsatte och gjorde klart med bromsslangar och bromsrör utom bromsoljebehållaren. Började anpassa och justera golvpaneler.

14 april 2007
Plastade in golvpaneler på översidan.

15 april 2007
Plastade in golvpaneler på undersidan.  Obs en bräda i mitten för att få något att fästa säkerhetsbälten i. 2 lager glasväv i alla inplastningar.
 
   
Bränslerör och bromsrör inplastade och kabeln till bakvagnen fäst med plastremsor.  Visade sig att nästan all glasfibern gick åt.

19 april 2007
Monterade bromsvätskebehållare och anslöt till huvudbromscylinder.  Böt slangstump till tanken och fäste ena stänkskyddet.  Gjorde rent bränslefilter.  Obs bromsvätskebehållaren kommer egentligen från WW1200, men passar med en anpassning från klenare till grövre slang.

22 april 2007
Åkte till Huddinge och hämtade växellådan hos Lennart Svedberg plus en 3 mm alplåt för att lägga som distans baktill på lådan.

23 april 2007
En bakbromskolv anlände.  Visade sig för stor, men jag hittade originalkolven på golvet.
Fick loss bägge bakre stötdämpare.

27 april 2007
Gick på de glappa gummibussningarna i bakvagnen och lade in ett bit aluminiumrör i bägge. Verkar fixa glappet, får se hur länge det håller (?).

28 april 2007
Monterade kolvar i bakre högra bromsen. Visade sig sedan att de nya bromsbanden är något för stora - behöver troligen slipas av lite.

30 april 2007
Slipade av höger bak baktrumma och något lite på bromsbanden och fick dit bromstrumman.  Går trögt, men räknar med att det slipar av sig.

1 maj 2007
Satte ihop vänster bakbroms. Började pilla med vänster frambroms.

2 maj 2007
Satte ihop bägge frambromsar.  

3 maj 2007
Satte på bägge främre bromstrummor. Höger går trögt, behöver slipas av när motor är igång.
Började fylla bromsvätska.  Hämtade grejor i Håtuna.

6 maj 2007
Började demontera en av motorerna.  Lastade in alla grejorna i ladan.

7 maj 2007
Fortsatte demontering. Kolvarna OK. Obs att man måste få bort axeln till fördelardosan innan det går att ta bort bakre locket på motorn.
Vevaxeln verkar OK, men oljekastarringarna är precis fulla.

8 maj 2007
Demonterade alla ventilerna med Olles verktyg.  Verkar som om alla ventiler är OK och bara behöver en lätt slipning.

12 maj 2007
Hämtade avgasrör i samband med styrelsemöte i Ã-deshög (1500:-)
Handlade saxpinnar, O-ringar och olja till stötdämpare på Biltema Linköping (180:-)

17 maj 2007
Luftade bromsar, hittade läcka i förskruvning bak, tätade med O-ring. Hittade även läcka i förskruvning på vänser fram.

18 maj 2007
Tätade läckan med O-ringar. Fick fram bromsolja till alla fyra ställen.
Fortsatta försök med luftning fungerade inte - började misstänka huvudcylindern.

19 juni 2007
Fyllde olja i stötdämpare. Blev bättre, men inte bra. Funderar på att skifta stötdämpare fram/bak.  Visade sig vara en dålig idé - de är olika! Beslöt montera stötdämparna som de är.

28 juli 2007
Tog loss och isär huvudcylindern. Hittade en gummitätning som satt snett.  Rättade till och monterade igen.  Pinnbultarna som håller huvudcylindern är inte bra - går inte att dra 8mm muttrar, fixade tills vidare med bitar av plastpåse. Började lufta igen.
Kom på att man kan lufta med att sätta på plastslang på öppen bromsventil och pumpa med bromspedalen.  Luftade alla fyra men ännu inget motstånd i pedalen.  Upptäckte läcka vid 2 förskruvningar på vänster sida.

30 juli 2007
Tätade de två upptäckta läckorna med Permatex och en O-ring i rörförskruvningen samt luftade.  Upptäckte nu att förskruvningarna på huvudcylindern inte är täta.

31 juli 2007
Monterade stötdämparna bägge sidor baktill.

5 augusti 2007
Gav upp luftandet eftersom luft hela tiden tyx komma in.  Demonterade bägge främre bromstrummor och huvudcylinder.  Fann:
*    Huvudcylinder sitter med M7 muttrar
*    Huvudcylinder och en hjulcylinder behöver honas
*    Huvudcylinder behöver en ny gummitätning
*    Bromsband på höger sida fram behöver slipas lite.
*    En kolv på främre vänstra sida var fel vänd.

6 augusti 2007
Tog loss höger främre bromstrumma och slipade av bromsbanden tills bromstrumman går runt OK
Tittade närmare på huvudcylindern och bytte bakre gummitätningen mot 2 O-ringar.
Försökte köpa M7 muttrar till huvudcylindern - går ej i Elmsta
Satte ihop vänster fram broms med kolvarna rätt väg, men satte inte på bromstrumman.

7 augusti 2007
Värmde växellådan för att få bort pinjongen.  Inte tillräckligt värma framifrån, men om man värmer uppifrån går det OK.  Obs att det är två lager och att det bakre kan sitta fast även om det främre har lossat.  Visade sig att någon tidigare redan bytt lager till "moderna varianten".
Fick ut kronhjulsaxeln och diffaxeln genom att banka från sidan.
Misslyckades att värma loss lagret som skall bytas.

8 augusti 2007
Tog bort yttre ringen och kulkransen med vinkelslip.  Slipade även på inre ringen, men lyckades till slut slå ut den.  Fick tag på det aktuella koniska rullagret.

9 augusti 2007
Fortsatte med bromsarna.  Lade in en tillklippt gummipackning i huvudcylindern.  Gick måttligt bra eftersom kolven fick tendens att hänga sig på återgång. Började lufta igen.

10 augusti 2007
Gjorde rent kollektor/kommutator på en startmotor och en generator. Startmotorn fungerade och generatorn verkar ge spänning, men går inte att kolla hela vägen förrän den sitter i bilen.
Fortsatte med bromsarna och fortfarande problem med att huvudcylindern hänger sig och att vänster fram läcker.  Bägge behöver honas och ny gummidutt på kolven i vänster fram.
Skrev önskelista till Peter.

27 augusti 2007
Honade huvudcylinder och vänster fram bromscylinder.  Monterade nya delar.

30 augusti 2007
Luftade bromsar. Gick bättre nu, men en del luft återstår att få ut.
Målade golvet med kallasfalt.

3 september 2007
Började titta på växellådan och gjorde en mellanbricka i 3 mm aluminium'

4 september 2007
Fortsatte med växellådan och konstaterade att det behövs flera shims alt slipa av albrickan.

18 september 2007
Tog bort Al-brickan bakom kronhjulet och lade in dubbla packningar med permatex.  Kollade pinjongen, verkade OK och monterade kronhjul, diff och pinjong samt flänsarna till drivaxlar på bägge sidor.  Värmning rejäl krävs för att få in pinjongen och det skadar inte att även värma bakre skölden till växellådan på vänster sida.  På bilden syns hur ytterringen till det koniska rullagraet bakom kronhjulet sitter tight sedan locket är påskruvat.

21 september 2007
Började sätta ihop främre delen av växellådan. Besvärligt med de små kulorna i stängerna som växelförarna löper på. Missade en samt lade fel bricka på backväxeln.

22 september 2007
Provade växlarna två fungerar alls inte. Började ta isär igen och blev osäker på hur det hela skall hänga ihop. Åter till datorn för ledning från gamla bilder.
Blev osäker på slutet med axiallagret och lade växellådan åt sidan och tog fram en annan låda för att kolla hur det är hopsatt.

7 oktober 2007
Påringning om lyktor. Tips om Autofrance i Helsingborg.

18 oktober 2007
Började ta isär en av Håtuna växellådor.  Noterade:
*    Urtrampningsaxeln är inte genomgående utan skall dras ut
*    Främre gaveln är rätt besvärlig, gick genom värmning kombinerat med att ta bort locket och slå med en mejsel bakifrån. Då gick det att få in bändjärn och komma vidare.
*    Lagret i främre gaveln gick att värma loss. Hoprostat.
*    Främre lagret på övre axeln verkar också vara hoprostat.

21 oktober 2007
Försökte sätta ihop första växellådan. Gick inte, visade sig bero på att nålar åkt på sned så att lagret på ingående axeln inte var riktigt på plats..

22 oktober 2007
Försökte igen sätta ihop växellådan = sätta på framlocket. Gick ännu inte, kanske för att lagret på sekundäraxeln inte var riktigt i läge.

24 oktober 2007
Nytt misslyckat försök med framlocket på lådan. Gav upp och började demontera tredje lådan.

26 oktober 2007
Fick i sär tredje lådan hela vägen. Återstår endast att få loss de två lagren framför pinjongen.  Gasen tog slut. Sedan dags köpa lager och sätta ihop.

27 oktober 2007
Fick loss de sista lagren med rejäl värmning, men förstörde lager.  Köpt en omgång lager till denna lådan och lagt den åt sidan för att återgå till första lådan.

2 november 2007
Provade att sätta ihop lådan igen med de främre lagren väl "påbankade".  Gick inte, slipade ner distansringen framför pinjonglagren så att bakersta kugghjulet kommer nära godset.  Försökte igen. Först verkade det åter kärva, men efter några varv med tvång gick det alldeles bra.  Justerade även växelförarpinnarna genom att lägga in stumpar av avsågat kopparrör.  Allt verkar OK.

3 november 2007
Satte in växellådan och kontrollerade att alla växlar går in OK. Fungerar troligen.

4 november 2007
Tog in de två resterande motorerna och fann att de var helt fastrostade. Försökte hälla olja i cylindrarna hjälpte ej.

7 november 2007
Köpte rostlösande olja och sexkantshylsa.

8 november 2007
Hällde rostlösande olja i en cylinder på vardera motorn och ställde på högkant.

9 november 2007
Vände bägge motorer och hällde rostlösande olja i andra cylindern.
Tvättade fönster och inredning.
Tog ur bottenpluggen ur tanken och fann att det fanns vatten och bensin i tanken.

10 december 2007
Missat skriva här på ett långt tag. En del har hänt:

*    Borstat ur tanken lite och satt tillbaka pluggen
*    Besökt Gunnar Eriksson i Uppsala och fått OK på vevaxeln
*    Försökt få isär de två övriga Håtunamotorerna. Misslyckats, lämnat en hos Gunnar i Uppsala, som fick loss en cylinder.
*    Borstat lös färg från fälgar och nav, men avvaktar varmare väder för målning.
*    köpt tändstift.

Idag har jag slipat och monterat tre ventiler.

12 december 2007
Slipat och monterat den fjärde ventilen.
Satt in vevaxel och baklock till motorn
Letat rätt på kopplingen tryckplatta och börjat göra rent.

30 december 2007
Fått kannringarna från Uppsala. Före denna dag monterat kolvar, kolvringar och cylindrar.
Även hämtat en isärtagen Håtunamotor, med underkänd vevaxel men bra kolvar från Uppsala.
Monterat oljerören till bägge cylindertoppar samt nya kopplingslameller och satt in kopplingen.

2 januari 2008
Skulle börja montera kamdrev, men upptäckte att jag inte fick runt kamaxel.  Började ta los cylindrar för att kolla felet.

3 januari 2008
Handlade fjäderbrickor till cylinderskruvarna och monterade åter cylindrar och oljerör.  Orsaken till att kamaxeln inte gick runt visade sig vara att någon ventil stod för tight inskruvad.

4 januari 2008
Monterade dreven på vevaxeln och kamaxeln.  Ställde alla ventiler på 0,1 mm spel.

6 januari 2008
ställde in vevhusventilationen och monterade oljepumpen.

7 januari 2008
Monterade överdelen på motorn och framskölden. Försökte sätta motorn i bilen, men misslyckades, troligen pga att kopplingen inte var tillräckligt centrerad.

8 januari 2008
Lyckades sätta motorn i bilen. Försökte sätta in startmotor och fick den göra ett litet ryck, sedan helt hopplöst.

9 januari 2008
Försökte prova 3 olika startmotorer och tog isär en och gjorde rent.  Ingen lyckades. Beror förhoppningsvis på för dålig kontakt. Får fortsätta.

10 januari 2008
Gått igenom huvudströmbrytaren och alla anslutningar till startmotor. Fått igång startmotor. Monterat bränslepump.

11 januari 2008
Monterat fördelare och ställt tändning. Inte lyckats får någon gnista ur tändspolen.  Upptäckta att apparathuset saknar mothåll för manuell tändförställning och att vajern är fastrostad. Visade sig även att tändingslåset är paj.

21 januari 2008
Bytte tändspolen till en Olle S levererat. Nu gnistrar det OK!

28 januari 2008
Identifierat 12v och tändningsanslutning. Kontrollerat:
*    chokewiren nu OK, inte längre fastrostad
*    SEV fördelardosa verkar OK
*    anslutningar på tändningslås.

9 februari 2008
Monterat förgasare och försökt provstarta - gick inte. Målat fälgar. Bränslepump får fram bränsle OK.

12 februari 2008
Gått igenom och uppdaterat inställning av tändpunkten.  Försökt starta igen. Den verkade försöka, men gick inte riktigt.

13 februari 2008
Fått igång motorn efter att ha vridit fördelaren på känn. Återstår att kontrollera med stroboskop.

17 februari 2008
Monterat ventilkåpor och tätat de oanvända anslutningarna till förvärmning.  Fått hjälp av Anna att lufta bromsar.  Inte perfekt men troligen bra nog att börja köra med.

18 februari 2008
Kört igång motorn och ställt tändningen med stroboskop.  Ingen tomgång, troligen igensatta tomgångsmunstycken.
Började försöka smörja, gick inte bra, troligen gammalt hårt fett eller paja nipplar.

19 februari 2008
Gjorde ett fäste för avgasröret och konstaterade att det behövs en förlängning baktill för bakre fästet för avgasröret.

22 februari 2008
Rensat ram på bägge sidor.  Tagit bort gamla tyget på cab -stälningen. Börjat smörja upp cab-ställningen.

25 februari 2008
Svetsat några rosthål i ramen.  Smort och bytt några smörjnipplar.

26 februari 2008
Fortsatt smörja och bytt flera smörjnipplar.  Målat ramen på sidorna och naven.

27 februari 2008
Förstärkt rambalkar på bägge sidor med epoxi och kolfiber.  Tagit loss förgasaren.

28 februari 2008
Underredsbehandlat i balkar och under bakvagnen.

29 februari
Gjort ren förgasare och börjat montera den

1 mars 2008
Monterat färdigt förgasare och satt dit ett fäste för avgasrör längst bak. Tagit isär och gjort ren spänningsregulator, monterat igen.

6 mars 2008
Fäst batteriet och satt på hjulen.  Visade sig att bakbromstrummorna behövde värmas loss igen och justeras får att få på fälglåtarna.

7 mars 2008
Försökt starta.  Gick inte.

8 mars 2008
Fyllt bensin och försökt med startgas. Tände, men startade inte.  Misstänkte bränslepumpen. Tog isär och kontrollerade.  Startade fortfarande inte.

9 mars 2008
Gjorde rent förgasarens insläppsventil. Försökte starta igen. Lyckades, men kunde inte upprepa.  Upptäckte att fördelaren sitter dåligt fast.
Lyckades senare starta motorn och kontrollera tändpunkten OK med stroboskop.  Kollade kopplingen, visade sig behöva mera justering.  Ställde ner tomgången en bit.

10 mars 2008
Justerade koppling, men fungerar ännu inte.

11 mars 2008
Konstaterade mera allvarligt fel på kopplingen.  Beslöt ta ut motorn igen.

12 mars 2008
Tog loss fronten och tog ut motorn.

2 april 2008
Missat att skriva under en tid medan jag hållit på och pysslat med kopplingen.  Detta var så knepigt att det kan orsaka en liten artikel:

Den franska kopplingen
Många kopplingar har jag bytt på åtskilliga olika bilar.  Hundkojan var lite besvärlig med sitt specialverktyg för den tvärställda motorn, men Panhard brukar inte vara något problem.  Vid renoveringen av min Panhard X86 från 1952 förutsåg jag alltså inga problem, speciellt som jag hade nya lameller och nytt kollager för urtrampning från Brunel i Paris.
Alltså bara att lyfta in den renoverade motorn och skruva fast i den renoverade växellådan - trodde jag.  Satte alltså in motorn och skruvade på fronten.
Motorn startade efter lite övertalning och så var det dags trampa ur och lägga i ettan. Det gick inte alls.  Aha kopplingen behöver justeras!  Fixade justering så att kopplingen skulle dras till lite hårdare när jag trampade - enda resultatet var att manöverarmen som sitter på urtrampningsaxeln kroknade.

Inget annat än att bita i det sura äpplet!  Av med fronten och ur med motorn.  Sedan gällde det att komma underfund med vad som var problemet.  Tog loss tryckplattan och mätte utrymmet för lamellen och kom på att det helt enkelt var för lite plats bakom tryckplattan - lamellen var för tjock!
Kom på att detta borde gå att fixa med distansbrickor.  Lade alltså två brickor bakom varje skriv för tryckplattan och satte dit den så att det skulle vara lite mera plats för lamellen.  Satte också in ett nytt kollager.  Sedan in med motorn igen.  och på med den nyriktade manöverarmen.  Nu satt allting fast så det gick alls inte att röra manöverarmen!
Dessutom visade sig att nu var kopplingen konstant urkopplad.
Ut med motorn igen, tillbaks med det gamla slitna urtrampningslagret, bort med den ena distansbrickan och sedan in med motorn igen.  Äntligen verkar det fungera, men nu startade inte motorn.
Lärdomarna blev:

*    När man blivit van går det fort och behändigt att sätta in och ta ur den lilla lätta motorn i Panhard
*    Om man har för tjock ny kopplingslamell går det att öka utrymmet bakom tryckplattan med distansbrickor
*    Om man har flyttat ut tryckplattan med distanser skall man inte kombinera detta med ett oslitet trycklager - nytt trycklager sitter bäst med en gammal sliten lamell.

7 april 2008
Försökte starta igår.  Gick inte och kunde konstatera att det var dåligt med gnista.  Bytte brytarspetsar och kondensator.  Ännu ingen gnista.  Bytta även tändspole och nu blev det bra gnista, men har ännu inte ställa tändpunkten rätt.

17 maj 2008
Hållit på länge och pysslat med bränslepumpen.  Upptäckte att jag förväxlat in och utlopp. Växlade och verkade bli fart på bränslet.  Startade ändå inte.

24 juni 2008
Fick tips om att det skall vara tätningar mellan insugsrör och cylindrar.  Tätade med avgasrörssmet.  Hade även tidigare bytt bränslepumpen.  Nu startade motorn OK.  Behöver kanske ställa upp tomgången en aning.

26 juni 2008
Började lufta bromsar och upptäckte läckage i övergången mellan rör och slang baktill. Tätade, verkar OK.

18 juli 2008
Körde ut ur verkstaden för första gången.  Kom en liten bit, sedan fastnade ettans växel.  Tog loss locket på växellådan och rullade in bilen igen.  Ändå en märkesdag eftersom bilen för första gången rullat för egen maskin.
Koppling och bromsar verkar fungera men glappet i pedalaxeln är väl stort.

23 juli 2008
Satte tillbaka locket på växellådan, hissade upp framänden och kontrollerade att alla växlar går in.  Startade sedan, körde en vända på gården och backade in i verkstaden igen.  Kändes väldigt bra att lilla bilen börjar fungera.

28 juli 2008
Börjat buckla ut framdelen.  En hel del rost och skevheter.  Såg även saknade skruvar.

29 juli 2008
Satt dit fyra skruvar framtill för att fästa skärmar och stagning till stötfångare. Fäst skärmstag på bägge sidor.

30 juli 2008
Arbete med bromsljus.  Kontrollerade att det fanns spänning och att resistansen i bromsljuskontakten ändrades när jag tryckte bromspedalen.  Kopplade ihop med ny ledning till bromsljuskontakten.  Provade, fungerar ej fast lampan lyser när jag kortsluter direkt. Diagnosticerade till för stort restmotstånd i bromsljuskontakten - helt normalt efter 40 år i lada.  Går inte att ta isär.

31 juli 2008
Tog lös bromsljuskontakten och gav den 220 volt. Brände två säkringar och sedan var motståndet nära noll vid sluten kontakt.  Monterade och bromsljuset fungerar.  Började montera framänden.

1 augusti 2008
Fortsatte montera framänden.  Fick loss högra blinklyktan (upprostad).

3 augusti 2008
Riktat lite på krockskadorna på taket samt epoxat/spacklat krockskador och rostskador.

5 augusti 2008
Börjat slipa på de epoxade ställena samt målat cabriocoachstället.

10 augusti 2008
Fortsatts slipning plus grundmålning.

12 augusti 2008
Målade andra vändan.  Mycket bättre än förut, men långt ifrån perfekt.  Måhända en ny vända med målning och spackling i framtiden, men det få bli en senare fråga.

13 augusti 2008
Försökte ta isär oljetryckslampan och pajade den.  Fick klart för efter samtal med Gunnar E i Uppsala att motorns oljetryckkontakt är brytande!  Gick igenom och lyckades till en del identifera kontakterna i donet vid torpeden.

14 augusti 2008
Satte in lampor i bägge baklyktor.  Blinker OK, men inte när tändning är tillslagen.  Identifierade kontakter till blinker i torpedkopplingsplinten.  Kollade 12V förbi amperemeter och fram till tändlås.

15 augusti 2008
Kontrollerade jordning till baklyktor - usel.  Drog jordskruvar i bägge baklyktor.  Sedan fungerade baklysen och blinker bak (när tändning är tillslagen).  Satte på lyktglas på bägge baklyktor.
Satte fast två reläer framtill och gjorde fästen för lampor i park/blinkerlyktor.

17-18 augusti 2008
Koppla reläer och lampor framtill samt fäst kablagen.  Parkerings/blnkljus är OK liksom stopp/skyltlykta. Även fått igång vindrutetorkare (en)

20 augusti 2008
Kopplat om strålkastare, nu är hel och halvljus OK.  Fäst framskärmar och en ny stänklapp.  Kopplat in instrumentbelysning.  Satt in klocka  Börjat montera främre stötfångare.

23 augusti 2008
Missat skriva ett par dar.  Gjort:
*    Monterat klart stötfångare
*    Monterat säkerhetsbälten
*    Återställt innerklädsel i takkanter
*    Kontrollerat inre belysning - dörrkontakt fungerar, men inte manuell kontakt
*    Provstartat och kört ut ur verkstaden, sedan lade motorn av
*    Fotograferat för försäkring och sänd försäkringsansökan till Olle Sahlberg
*    Tagit isär bränslepump och ökat slaglängd något och kontrollerat att bränsle kommer fram
*    Noterat att det troligen är elektriskt fel = oljetryckslampa tänds ej.

25 augusti 2008
Sökte elektriskt fel och fann felkoppling vid tändningslåset och en dåligt dragen mutter på amperemätaren. Åtgärdade och sedan startade motorn samt fungerade oljetryckslampan OK.

2 september 2008
Fortsatte med tygtaket. Nästan klart, kanske behöver ett par extra spännband för att inte
fladdra.  Får se.

3 september 2008
Gjorde klart tygtaket. Fungerar men öppningen i taket är för smal och det behövs nog ett par spännband.  Försökte starta och fann att motorn inte får bränsle.

4 september 2008
Bytte bränslepump, sedan startade snällt.  Problem med huvlås.  Kontrollerade tänding, verkar stå OK.  Körde upp på parkeringen och tillbaka.

5 september 2008
Upptäckte att gummiupphängningen i bakre fästet för ljuddämparen brustit.  Ersatte med en bit bilbälte. Körde fast i ettans växel igen.  Tog loss locket på växellådan och rättade till. Körde sedan upp bilen i bilskjulet.

11 september 2008
Hissade upp framänden och försökte starta igen.  Gick inte. Tog av växellådslocket igen och smorde manöverstängerna.  Kollade hastighetsmätaren med startmotorn, verkade inte fungera, men alla växlar verkar gå snällt i och ur.  Kontrollerade bränsle och gnista. Ok, men startar ändå inte - troligen har tändpunkten flyttat sig.

13 september 2008
Kontrollerade gnista och bränsle OK.  Kontrollerade och justerade tändingsinställning.  Bytte och bytte tillbaka tändkablar.  Startar ändå inte.  Misstänker tjuvluft i insugsrör.  Tog isär och satte dit packningar mellan insugsrör och cylindrar.  Hjälpte inte.

20 september 2008
Kollat tändningen igen, nu med lampa.  Justerade.  Dålig kontakt mellan brytarspetsar.  Åtgärdat med magnetfil.  Startar ändå inte, ens med startgas trots tydlig blåviolett gnista.  Kollade bränsle, kommer inget.

22 september 2008
Bytte bränslepump.  Först kom bränsle, sedan inte.  Tog lös bränslepumpen och tog isär den.  Hittade ett pyttelitet skräp i insugsventilen.  Gjorde rent och satte tillbaka.  Nu kommer bränsle, men startar ännu inte.

23 september 2008
Provade med att växla tändkablar.  Då startade motorn och jag kunde köra in i verkstaden.

25 september 2008
Körde ut ur verkstaden, sedan stannade motorn - inget bränsletryck.  Körde in igen på startmotorn och växellådan hängde sig.  Tog av växellådslocket och rättade till. Demonterade bränslepumpen och drog ut fjädern.  Skulle sedan starta och då blev det kortslutning med rök vid tändningslåset.
Ersatte den brunna sladden på em och kunde sedan starta.  Gick en stund och lade sedan av efter en rejäl stunds tomgångskörning.  Misstänkt is i förgasaren.  Kollade statiska tändinställningen efter.

30 september 2008
Har monterat och kopplat in två LED-lampor för broms och blinker baktill.  Tagit loss förgasaren och klumpen under på misstanke att den drar tjuvluft.  Hittat en paj O-ring och ett igensatt litet dränhål mitt under förgasaren. Hittade också ansamling av bensin under förgasaren.

2 oktober 2008
Tagit lös och satt tillbaka förgasaren med tätning av insugsrör. Fortfarande startproblem.

3 oktober 2008
Bytt till enkelförgasare. Sedan startade bilen. Justerade tändningen lite grann på känn och sedan gick den även på tomgång.  Besök av Conny Pettersson för DN Motor som diskuterade en hel del och tog många bilder.

6 oktober 2008
Startade och körde till brevlådor och åter.  Fungerar OK men måste lägga i växeln före start av motor. Upptäckte läcka mellanrör och ljuddämpare.

10 oktober 2008
Försökte täta mellan rör och ljuddämpare. Osäkert hur det gick.

12 oktober 2008
Skulle starta, upptäckte först att chokens wirehölje lossnat från förgasaren. Smorde och skurvade åt.  Verkar fungera.  Upptäckte sedan att motorhuvens gångjärn går in baktill i tändningslåset och kan orsaka kortslutning.  Avbröt startförsök.
Flyttade tändingslåset. Sedan gick det OK och jag körde till brevlådan och åter.  Upptäckte att ljuddämparen vridit sig.

13 oktober 2008
Slitsade upp främre ljuddämparröret på plats med vinkelslip och drog åt klamman.  Förhoppningsvis sitter den bättre nu.

15 oktober 2008
Liten provkörning igen. Kollade hel- och halvljus, verkar OK.

20 oktober 2008
Ny provkörning. Ingen tomgång, beslöt prova med dubbelförgasaren igen.

21 oktober 2008
Började byta förgasare.

22 oktober 2008
Bytt förgasare. Startade direkt.

23 oktober 2008
Körde till brevlådan och åter.  På hemvägen ett hiskeligt skramlande, som visade sig bero på att fläkten trillat lös. Satte fast fläkten och kollade tändningen med stroboskop.

24 oktober 2008
Riktade framgallret efter fläkthaveriet, filade ner en 19 mm hylsa för att hantera motorns främre centralbult och monterade igen framgallret.
 
26 oktober 2008
Vid provkörning hördes ett klapprande ljud, som visde sig bero på att fläkten var på väg att lossna igen.  Tog loss fläkten på en av reservmotorerna och fick fatt på 4 små "duttar", som skall sitta bakom fläkten i fjädrarna som ersätter fjäderbricka.  Drog fast fläkten med det nya verktyget.
Fyllde lite grann olja i motorn.

28 oktober 2008
 Bilprovning. Regbesiktning ok. Kontrollbesiktning underkänd, men inte körförbud:

-    läckage bromsvätska
-    ojämn bromsverkan
-    högt pedaltryck broms
-    rostskador baktill i ramplåtar inifrån.

31 oktober
Hissat upp bilen och:
-    dragit bromsljuskontakten
-    tagit isär en misstänkt koppling baktill, lagt in en O-ring och gängtätning.

Kört upp bilen till bilskjulet.

12 november 2008
Upptäckte oljeläckage runt motorn. Oklart var, men oljestickan misstänkt. Satte på den några O-ringar.
Upptäckte att bromsvätska försvinner och fann en misstänkt pöl under huvudcylindern.

14 november 2008
Satte tillbaka hjulen körde ut och startade.  Verkade som om oljeläckan var intill startvevsuttaget. Tog loss remskivan, bulten etc och bytte remskiva eftersom den tidigare var något skadad efter det den lossnade.
Startade igen och det såg ut som om läckan var åtgärdad.  Kräver dock provkörning för att vara säker.

15 november 2008
Körde fram och åter till skjutfältet. Verkar som om oljeläckan är åtgärdad.  Satte tillbaka fronten och drog hjulbultar.

17 november 2008
Försökt köra till Bilprovning, kom till Svanberga och lyckades komma hem.  Noterade fel:

*    Oljeläcka igen
*    Orkeslös motor med smällar i förgasare och avgasrör
*    Is i förgasare?

18 november 2008
Tog isär en av reservmotorerna för att kolla vevaxel.  Inga problem ta isär och hittade en totalt glappfri vevaxel! Gjorde rent oljekastarspåren på vevaxeln.
Tog en bild för att vara säker hur plåtarna i änden av vevaxeln skall sitta.

19 november 2008
Pallade upp bilen igen och tog av bakre bromstrummor. Visade sig att vänster bak läcker bromsvätska.  Honade cylindern  och tvättade trumma och backar.

20 november 2008
Tog loss fronten och motorns främre sköld. Kunde inte direkt se något fel på oljetätningen.

21 november 2008
Började montera bakbromsen igen.

23 november 2008
Monterade klart bakbromsen och luftade efter att ha tvättat bromsband.  Verkade bli tätt. Gjorde rent motorns framsköld och upptäckta allvarligt skadad "oljegänga".

25 november 2008
Monterade motorns framsköld med rengjord oljetryckskontakt.  Bytte tillbaka till enkelförgasaren. Monterade en värmekammare.

27 november 2008
Monterade fläkten med fjäderbricka. Monterade värmefläkt och började montera värmeslangar,

28 november 2008
Monterade klart värmeslangar och strömbrytare till fläkten.  Började montera fronten.

29 november 2008
Monterade klart fronten.  Visade sig att värmekamrarna tar i bärrören till fronten.  Fixerade med slangklämmor.  En kort provstart indikerade att det hela är OK.

30 november 2008
Ställde ner bilen och gjorde en längre motorkörning. Noterade:
*    Ingen laddning
*    Fortfarande ingen bra kraft i motorn
*    Oljeläcka från motorns frontsköld.

1 december 2008
Misstänkte igensatt luftrenare. Tog bort den. Ingen förbättring. Ringde Olle och fick åter misstanken om läckor i insuget.
*    Demonterade motorns frontsköld och tillverkade två extra packningar
*    Inspekterade kopplingar runt generatorn och hittade en lös skruv under regulatorn
*    Demonterade förgasare och insugsrör och tillverkade två grova O-ringar och två kopparpackingar för insugsrör.

5 december 2008
Fungerade inte. Bytte tillbaka till dubbelförgasare och satte in nya packningar mellan insug och cylindrar. Nu gick motorn som tidigare, dock inte bra. Laddning har dock kommit igen.

6 december 2008
Bytte tillbaka till enkelförgasare och verkade gå bättre. Körde upp till bilskjulet.

7 december 2008
Körde en liten vända. Fungerar måttligt bra, men växlingen upp går nu bra.

8 december 2008
Körde runt Senneby. Luftrenaren lossnade och gick bara på en cylinder.  Rensade tändstift och förbättrade fäste till luftrenare.

9 december 2008
Körde till Elmsta.  Fortfarande blandat en eller två cylindrar.  Luftrenare lossnade, tog bort den. Åter OK men väldigt orkeslöst i uppförsbackar.

10 december 2008
Bytte fördelardoslock och luftrenare.  Blev bättre, men inte bra. Körde runt Senneby igen som provtur.

11 december 2008
Körde mot Bilprovning, vände i Massum - motorn är för orkeslös.  Bytte packningar på grenrör i bägge ändar, dubbla mot cylindrar.  Limmade in en vacuumnippel på vänstra grenröret.

12 december 2008
Drog klart på nya packningarna.  Första provtur ännu orkeslöst.  Motor slocknade. Andra provtur verkade först Ok, sedan slocknade motor igen.  Får inte bränsle?  Huvlåswire lossnade - satte dit den igen. Verkar dock som om motorn nu kan varva ut, men behöver kolla bränslet.

13 december 2008
Najade lite extra på huvlåswiren.  Tog loss bränslefiltret och rensade. Mycket lite skräp här. Bytte slangen mellanfilter och bränslepump mot en något längre.  Pumpade med däckspump och kändes klart i bränsleledning.  Kopplade ihop och körde handpumpen - inget bränsle. Kollade med startgas att motorn startar direkt.  Tog loss slangen igen och körde oljebytespumpen.  Efter några tag kom bränsle.  Startade och nu gick motorn OK på bägge.

14 december 2008
Provtur runt Senneby OK

15 december 2008
Till Bilprovning. Underkänd p.g.a. dålig bromsverkan höger fram. Upptäckte dessutom att huvlåset fungerar dåligt. Att göra:

*    åtgärda höger frambroms
*    åtgärda huvlås
*    ta ur tank (och sätta tillbaka)
*    tätkontrollera tank
*    åtgärda bränslemätare
*    svetsa bakre ram
*    bättra målning under och golv
*    innerbelysning
*    gör om värmen med nya hål i torpedvägg
*    Kanske byta motor p.g.a. oljeläckage
*    imma kopplingspedalgummi
*    expandera taksidor

17 december 2008
Tagit isär höger frambroms, gjort ren efter bromsvätskeläcka, honat, satt ihop och luftat.  Verkar Ok vid provkörning.  Försökt åtgärda huvlås, men inte lyckats. Går att låsa genom att krypa under och klämma till låset.

18 december 2008
For till Bilprovning och fick godkänt med viss tvekan.  Klämde till huvlåset igen. Bnsinstopp på hemvägen.  Sedan in i verkstaden för fortsättning.

Kommentarer

#1
bo nilson
2017-11-06 16:06

Trevligt reportage, Jag har köpt en Dyna Panhard X 86 1951.
Jag är mycket tacksam för tips om den, och var man köper litteratur och reservdelar.
Vänligen Bosse

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.