Bild
Nästa artikel
Revolutionerande Rebel

Revolutionerande Rebel

Import

En annorlunda amerikanare som är värd att titta lite närmare på

En av de mer udda och intressanta bilar som kommit in det senaste, en Rambler rebel från 1957. Intresset i Sverige för AMC/Ramblerbilarna är ganska svalt, vilket är synd för AMC byggde bilar lite utanför "boxen" på den här tiden, både i format, konstruktion och utrustning.  Det var egensinninga och samtidigt välbyggda bilar, finesser som radio och klimatranläggning var standard när konkurrenterna tog ett par dollar för att ens sätta en backspegel på sina. Karosserna var självbärande, vilket gjorde man kunde bygga bilar med låga golv, luftig kupé och utnyttja alla karossutrymmen funktionellt.     
 
Rebel var första året 1957 en ren specialmodell, fanns bara som fyrdörrars hardtop, och alla kom i en speciell silvermetallic kulör med guld/bronspläterad sidolist. Under huven var den också intressant, för där hade man tryckt ned den stora 327" motorn från Ambassador. Detta grepp med att använda största motorn i en mindre kaross kom senare att göra Pontiac GTO berömd, men AMC var först ut med samma knep redan 1957 alltså.
Detta gjorde Rebel till en rapp sak, 1500 kilo och hade prestanda som Chevrolet Corvette med insprutningsmotor!
 
Bränsleinsprutning, elektronisk sådan hade provats på Rebel men kom att slopas, den motorn skulle då gett 288 hästkrafter, men fick i produktion nöja sig med en fyrportsförgasare och 255hk. Rebel byggdes i en upplaga begränsad till 1500 ex och kostade ny 2786 dollar. 


 

Tittar vi på karossen så ser vi att den är mycket kort i nosen med en likaledes kort motorhuv, inget onödigt utrymme eller överhäng fram alltså. Självbärande kaross och korta överhäng fram ger en rymlig kupé med lågt golv. mycket "compact car" tänkande också det ett par år innan begreppet fanns. En annan intressant formgivardetalj är takstolpens obrutna fortsättning ner över bakskärmen. Oortodoxt med bakåtsvepande stople, men den "flytande" C-stolpen utan övergång till skärm är en detalj som annars brukar tillskrivas Peter North och Oldsmobile Toronado, nästan tio år senare.
 
Alla rebels var som sagt silvergråa, men denna är röd, de flesta lackades om i valfria solida kulörer på garantin redan efter ett par år då man fick problem med metalliclacken, dessutom har den anodiserade aluminiumpanelen tappat sin guleloxering men i övrigt är dessa svårfunna delar i felfritt skick på denna ovanliga bil. Och det är riktigt roligt att se att några vågar importera udda fordon till vårt land, som just en Rambler Rebel, en anonym milstolpe i bilhistorien som förtjänar högre status än att bara vara en konstig udda bil.

Taggar: Reportage, Hem

Kommentarer

#1
Bozze Lundgren
2012-11-01 11:10

En bil som väcker ha-begäret. Hade en 60:a stationsvagn i slutet av 60-talet.

#2
Ulf "ramblerman" Atterström
2013-02-28 21:31

Fantastiskt välskriven artikel! Mera sånt! www.amcsweden.com

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.