Bild
Nästa artikel
Rickenbackers kärror

Rickenbackers kärror

Legendar

Igår lade vi upp en bild på en Rickenbacker på facebooksidan som väckte en del nyfikenhet, vad var en Rickenbacker för något?

Rickenbacker var ett kortlivat märke, grundades 1921 och försvann 1927, vad som utmärkte dessa var hög kvalité och något så ovanligt som bromsar på alla fyra hjulen. Men mannen bakom dessa extraordinära bilar är inte mindre intressant, Eddie Rickenbacker.

 Han föddes i Columbus Ohio 1890, och efter en knapphändig skolgång började han arbeta som 15-åring i en järnvägsverkstad.  Här tog hans mekaniska intresse fart på allvar och redan året efter började han tävlingsköra med bilar. 1912 körde han sitt första Indy 500, men bröt loppet, några segrar på Indy blev det inte för "fast Eddie" som fanns med i startfältet fram till 1916. Året efter blev det inte mycket tävlat, men däremot kom det gå ännu fortare för Eddie än förut. Han värvade sig till den amerikanska expeditionskåren, och blev flygare.   Det var dock ingen självklarhet då han saknade akademiska meriter, så först fick han en tjänst som mekaniker, men lyckades till slut bli placerad vid 94:e Skvadronen på våren 1918.  Rickenbacker inte bara bevisade att han var en duktig flygare, han blev den bäste av dom alla och blev amerikas främsta flygaress med 26 tillerkända segrar på mindre än ett halvår. Skvadronens signum var en hatt i en ring, en symbol som efter det upptogs av Rickebacker själv och kom framöver bli förknippad med honom.


Hemma efter kriget blev det återigen bilar som skulle bli födkroken. Att Rickenbacker blev involverad i biltillverkning var egentligen var det Barney Everritts verk, då  Eddie var vid den här tiden rena superstjärnan i USA, och i kompanjonskapet med Barney och konstruktören Walter Flanders  blev Eddie president på  Rickenbacker Motor Company, och bilarna bar hans namn. Man satsade på välbyggda vagnar, som från 1923 också försågs med fyrhjulsbromsar, en i högsta grad ovanlig detalj på den här tiden. Gammal  racerförare som han var såg han också till att vagnarna hade prestanda, deras sista modell som kallades Super Sports sades vara det snabbaste med fyra sittplatser på marknaden, med en toppfart på runt 160km/h, dock vcar dessa mycket dyrare att tillcverka än de 5000 dollar de såldes för och bara runt 20 stycken antas ha byggts innan konkursen var ett faktum. totalt hade man då byggt dryga  11000 Rickenbackerbilar.

Men Rickenbackers mekanik levde dock vidare då rättigheterna köptes upp av dansken Jörg Skafte Rasmussen, just det, mannen bakom DKW. Rickenbackers motorer kom då alltså fortsätta byggas i Tyskland och satt i de större Audi-bilarna som tillsammans med DKW ingick i det nybildade Auto Union.

Eddie själv då? han slickade sina sår, gjorde sig skuldfri och kom till tillbaks till Indianapolisbanan som han hade tävlat på före kriget. Nu inte som förare, utan som ägare, Eddie köpte hela anläggningen och drev den fram till krigsutbrottet. Dessutom blev han även distributör för GM:s La Salle och även den kortlivade Sheridan.  GM ägde även ett flygbolag, vari Eddie fick stor delaktighet i. Eastern Transport kom att ombildas och slås ihop med Florida Airways under Rickenbackers tillsyn, och 1938 fick han köpa loss hela rasket som nu hette Eastern Airlines, och kom att stanna som dess ordförande ända fram till 1959.

Detta är bara ett utdrag ur hans händelserika liv, vidare kan nämnas att han under 30-talet också skrev manuskript till den tecknade serien Ace Drummond, som handlade om ett flygaress, inte helt olik han själv. 1942 störtade hans plan i Stilla havet under uppdrag för krigsministeriet, Eddie och besättningen över levde 24 dygn i en gummibåt innan de räddades. Detta var inte den enda gången den våghalsige Rickenbacker befarades död, men han kom att överleva det och andra äventyr innan han gick ur tiden lugnt och stilla vid 83 års ålder i Schweiz. 

Taggar: Reportage, Hem

Kommentarer

#1
K.Nordin
2012-12-26 11:34

Häftigt med vertikal 8 ger nog låg tyngdpunkt men var det en boxermotor eller?

#2
K.Nordin
2012-12-26 12:28

FEL tänkte fel där, det är ju en vanlig rak 8 ingen nyhet alltså kom 1919 i serieproduktion i Italien av Isotta-Fraschini

#3
Gummi_Kraus
2012-12-29 07:50

Motorn hade ju en finess som inte nämns i artikeln. Den hade två svänghjul, i varsin ända av vevaxeln. Eddie hade kommit på idén när han var stridsflygare i första världskriget, tyskarnas flygplansmotorer var utrustade på det viset. Resultatet:vibrationsfrihet.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.