Nästa artikel
Ronnie på galleri!
Reportage

Ronnie på galleri!

Publicerad 3 november 2022
Formel 1-kultur och motormålningar att se på Oak Island Gallery i höst!

Snart finns Ronnie Peterson på galleri – utställd i form av Kenneth Olaussons bilder från F1-åren. Vernissage den 11 november, sedan visas fotografierna fram till 2 december som en del av utställningen ”Högoktanigt” på Oak Island Gallery i Stockholm. Kenneth Olausson kommer även att berätta om sina minnen med Ronnie. Och det finns mer att se, som Rebecca Olaussons bilder från La Carrera Panamericana, superlackeraren och målaren Bosse Jensens tavlor och mc-tankar, Ronnie Holsts miniatyrer av Harley-Davidson och Josefine Forsmans målningar av svenske Indy Car-stjärnan Marcus Ericsson. Mer info på galleriets Facebooksida, sök på ”Oak Island Gallery”.

På bilden ovan: Ronnie Peterson i blå hjälm med Reine Wisell i grön hjälm inför starten på Monza 1972.

Vill du ha mer 70-talsvibbar? Köp Klassikers specialtidning och dyk ner i nostalgin!

DET SKÖNA 1970-TALET!
Klassikers stora specialutgåva om bilarna från 1970-talet är här! En hel bok om vad vi körde och drömde om när vi gick från svartvitt till färg. Hela den svenska bilmarknaden med alla märken och årsmodeller!

Objekt Tuffa jackor
Glipa i ryggen ingår i konceptet. 1970-talets reklamjackor värmer kanske själen mer än kroppen.

Saab V4 i Baja 1000
Carlsson på taket hade med sig ormserum. Avgassystemet var flyttat till taket. Nu var Saab redo för rally i Mexiko.

Alla bilar – alla år
Försäljningsstatistiken för hela 1970-talet år för år. Hela den svenska bilmarknaden på ett bräde!

Formel 1 i Anderstorp
Under tre år dokumenterade Jan Wärnelöv Formel 1-loppen i Anderstorp. Det är ett tidsdokument som gnistrar.

BMW CS Coupé
Vansinnigt vackra och dessutom med temperament som matchar utseendet. Det är lätt att haja grejen med BMW E9.

Volkswagen Kleinbus
Efter nästan 40 år i kommunens tjänst hade Sundbybergs ljudmätningsbuss inte ens rullat 5 000 mil.

Citroën GS
En teknikraket med sällan skådad balans – och allt paketerat i en lagom stor form till ett överkomligt pris.

Chevrolet Chevelle SS  
Brutal kraft och finlir i skön förening. Renoveringen av Arne Skogs Chevelle gick långt förbi vad fabriken förmådde.

Volkswagen 411/412
Den sista luftkylda personbilen från Volkswagen. Blev den också den bästa?  

Matra Rancho
Simca 1100 klev in i en telefonkiosk och ut kom om inte som en superhjälte så i alla fall en helt ny bilklass!

Opel Ascona
Ett sturskt nylle från Rüsselsheim som inte tappat formen. Tvärtom har nog många blivit starkare med åren.  

Alfa GT 1600 vs Fiat 124 Sport
På 1970-talet var Alfa och Fiat arga konkurrenter, inte koncernbröder. Dubbla överliggande kamaxlar förenar.

BMW 02-serien
Nolltvåan är en av BMW:s viktigaste modeller någonsin. Det räcker med att köra en för att man ska förstå varför!

Mercedes 450 SE med proveniens
Tjänstebilen som inte var en i mängden. Motorjournalisten Lennart Öjestens MB var ett rullande testlaboratorium.

Volkswagen Passat
Första generationen Passat hade designen, användbarheten och vägegenskaperna. Men var den en VW?

Ford Granada Coupé
Bred, mjuk och väldigt inbjudande. Ford Granada hade allt det och dessutom gärna en sexa under huven.

Mercedes Kompakt
Diskret, modern och nästan outslitlig – om det inte hade varit för rosten.

Dokument Puchjournalen
Kundtidningen som fick en hel generation tonåringar att älska Puch. Vi träffar skaparna.

Chevrolet Camaro
Maffig och slitstark V8, sportiga linjer och robusta väg-
egenskaper. Andra generationen Camaro hade allt!

Volvo 142 1973
Många tycker att sjuttiotrean är den optimala årsmodellen av 140-serien. Håkan Jagendahl håller med.

Den perfekta klassikern
Åke Nyberg funderar på förbättringar av sin 1970-talare. Men bäst av allt är kanske att göra ingenting alls?

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.