Bild
Nästa artikel
Rony Lutz ritade Saabar större delen av sitt yrkesliv. Nu ägnar han sig åt egna konstprojekt. Missa inte utställningen i Nyköping!
Rony Lutz ritade Saabar större delen av sitt yrkesliv. Nu ägnar han sig åt egna konstprojekt. Missa inte utställningen i Nyköping!
Ronys arbetsprov när han fick jobbet på Saab 1969. Chefen på reklamavdelningen var Gunnar A Sjögren, som fått alldeles för mycket att göra när Saab expanderade i slutet av 1960-talet. Men någon stor avdelning var det aldrig frågan om ens när Rony tillträtt ...
Ronys arbetsprov när han fick jobbet på Saab 1969. Chefen på reklamavdelningen var Gunnar A Sjögren, som fått alldeles för mycket att göra när Saab expanderade i slutet av 1960-talet. Men någon stor avdelning var det aldrig frågan om ens när Rony tillträtt ...
Saabfolk har i årtionden vant sig vid att se dessa klassiska profiler i halvdassigt tryck. Att närstudera originalen är en upplevelse.
Saabfolk har i årtionden vant sig vid att se dessa klassiska profiler i halvdassigt tryck. Att närstudera originalen är en upplevelse.
MG tävlade med många olika hyperdroppfromade rekordbilar. Man satsade på mindre kubikklasser och körde på landsväg och i öken.
MG tävlade med många olika hyperdroppfromade rekordbilar. Man satsade på mindre kubikklasser och körde på landsväg och i öken.
Pionjärer i droppform!
Pionjärer i droppform!
Högtryck när Stanley Steamer ångar på!
Högtryck när Stanley Steamer ångar på!
Få karosser förvaltar reflexer lika elegant. Rony Lutz kan konsten att fånga den känslan i en Lincoln Zephyr.
Få karosser förvaltar reflexer lika elegant. Rony Lutz kan konsten att fånga den känslan i en Lincoln Zephyr.

Rony Lutz ställer ut i Nyköping

Konst

Saabs legendariske illustratör Rony Lutz visar just nu en del av sin imponerande produktion på NK-villan i Nyköping.

Rony Lutz började sin anställning på Saab 1969 och han kom att  följa företagets  omorganiseringar ända till pensioneringen 2003. Flyttlasset gick till Södertälje, Nyköping och Trollhättan – idag bor Rony I Karlstad.

Nu visas hans verk på klassisk mark  i den vackra NK-villan nära Nyköpings slott. Nordiska Kompaniet var grunden för ANA, Aktiebolaget Nyköpings Bilfabrik, som senare blev en del av Saab.

Rony kom från Tyskland och hans egentliga namn är Hieronymus, precis som hans far hette. Redan som barn var Rony  passionerat intresserad av bilar, något som passade hans konstnärliga talang perfekt. Skissblocken flödade över av bilar och tekniken utvecklades målmedvetet. Rony räknas i dag till en av världens främsta bilillustratörer, ett konstnärligt yrke som näranog är dömt att försvinna i dagens digitala värld.

Rony Lutz  illustrationer till Saabs broschyrer kom att bli klassiska, inte minst de detaljrika genomskärningsbilderna som regelbundet presenterades i den tjocka katalogen Form & Funktion, där tekniska system förklarades pedagogiskt elegant. När nya årsmodeller skulle lanserars blev det ofta stressigt.

– Jag fick åka ner och titta på de nya prototyperna och det var alltid väldigt bråttom. Ofta jobbade jag dag och natt och när jag kom tillbaka med de färdiga bilderna hade de tagit nya beslut och skulle till exempel inte ha de fälgar jag målat. Då tycket dom att jag "bara kunde sudda", säger Rony.

Tekniken har varierat, men grunden är kartong, färg, pensel och en makalös känsla för detaljer. Ronys handlag med airbrush är magisk, speciellt märks det  i de karosspartier som ska vara halvt genomskinliga. De så ofta publicerade profilbilderna av Saabmodeller – från Ursaaben och framåt – är en fröjd att få detaljstudera i original. Karosserna ser ut att sväva några millimeter ovanför papperets yta.


Även om Rony själv väljer att kalla sig illustratör är det  en konstnär vi ser,  i allt från lackens speglingar, kromets djup – och farten fångad i flykten. Just fart är något som Rony fått ägna sig desto mer av efter pensioneringen. Saabarna stod mest still. Han har gjort en hel serie med bilder på  avantgardistiska strömlinjepionjärer, från Paul Jarays experiment till Tatra och Lincoln Zephyr. Det märks epoken ligger nära hjärtat.

Det senaste projektet är bara påbörjat. Det ska bli en serie med berömda rekordbilar och några utvalda exempel visas. Man blir väldigt sugen på en ångbil efter att ha sett illustrationen föreställande en Stanley Steamer Rocket 1906 i full karriär. Steampunk på riktigt!

Missa inte Rony Lutz utställning på NK-villan! Den pågår till 3 juni och det är fri entré. Öppet måndag-lördag 11-16. Adress: Behmbrogatan 3, Nyköping.

Läs mer här: 
Taggar: Reportage

Kommentarer

#1
Per Berner
2014-05-23 16:56

Hu vad snyggt. Profilteckningarna på Saabarna borde trycks upp som affischer!

#2
S.Martin
2014-05-23 19:28

Jag håller med föregående talare, hade gärna fått mina bilar eller någon favoritbil målad av honom :D

Fått och fått, menar väl ber betalt :) hehe

Trevlig helg // S.Martin

#3
B Linder
2014-05-24 00:51

Fantastiska bilder !!! All heder åt en man som utan kamera kan föreviga bilars former på det sättet !

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.