Bild
Nästa artikel

Så sålde man bilar 1970

BILDSPEL

Bilannonseringen 1970 var så resonerande och inte sällan präglad av humor. Det var en guldålder för reklamspråket.

I Klassiker 6/2011 frossar vi i gamla bilannnonser från 1960, 1970 och 1980. Det är spännande att se hur argumenteringen förändrades genom åren, från flåshurtig och med uppenbara lögner och överdrifter 1960 till den humoristiska och resonerande stilen som gällde 1970 och den mer aggressiva som kom till uttryck 1980.

Här kan du se ytterligare ett urval annonser från 1970!

Taggar: Reportage, Hem

Kommentarer

#1
Johan Å
2011-07-01 15:55

Ni var tydligen inte dom första att byta ett skåp mot ett annat.
Johan

#2
Magnus Wassén
2011-07-01 16:20

Hur orkade folk läsa alla de där långa reklamtexterna? Det är ju romanlängd på dem!

#3
biltrafik.blogspot.com
2011-07-01 23:33

Ja, man hade sannerligen tid att läsa annonser på den tiden, när det bara fanns två TV-kanaler (eller bara en innan 1969). Informationsflödet, som det så populärt kallas, var inte så stort att reklamskaparna var tvungen att nå fram till konsumenten på högst en mening, utan man var förvissad om att de kunder som var aktuella för den speciella bilmodellen man försökte sälja skulle attraheras av annonsen och därefter besluta sig för att läsa hela texten. För att därefter besluta sig för att köpa bilen.

http://biltrafik.blogspot.com

#4
Jakob Leth
2011-07-02 15:29

Jeg gillar gamle reklamer. På min egen hjemmeside har jeg en stor samling fra 1957-1990

http://www.youngtimer.dk/reklamer/reklamesektionen.htm

#5
Lina1
2011-07-05 14:41

Många små försvunna bilar i historien som basunerades ut som extremt rymliga och med sovplats över natten för flera passagerare när det egentligen var axeltätt redan i vaket tillstånd.Däremot finner jag denna äldre reklam mer saklig ifråga om fakta mm om bilen man ev var intresserad av jämfört med dagens där bilar dansar som robotar och även kan landa helt oskatt efter ett hopp från ett höghus.Till vilken form av köpare säljer man en ny dyr bil som kan dansa som en robot i reklamen !?. :)

#6
Leif Hurtig
2011-09-12 19:52

R16 var verkligen den perfekta bilen att frakta kassaskåp diskret i...

Kombiläget för R16 innebar att dynan fälldes fram – precis som på en vanlig kombi – men överkanten av ryggstödet stannade i samma läge som normalt. Istället hissades underkanten framåt uppåt och hängdes i stroppar i kurvhandtagen. Därmed kunde hatthyllan över bagaget ligga kvar och med stängd baklucka hade man ett ca 150 cm långt insynsskyddat lastutrymme!

Men behövde man lasta högre kolli än 45 cm, så kunde naturligtvis den tvådelade hatthyllan lyftas bort och även ryggstödet kunde lossas från sina hållare och ställas ned bakom dynan, tillsammans med hatthylans delar.
Hatthyllan var tvådelad, därför att den större biten var klamrad på de fjäderbelastade armarna som lyfte bakluckan, så bagagerummet blev automatiskt lättare åtkomligt, trots den höga baktröskeln.

#7
Leif Hurtig
2011-09-12 20:01

R16 igen...
Reklambyrån och fotografen hade nog lite dålig koll på det där med "Gift mans sportbil", som R16 TS kallades vid introduktionskampanjen, sommaren 1968... Eller också brydde dom sig inte. Det var ju bara en Renå...

För bilen på bilden med dom kassa tjuvarna är en vanlig trött R16 med 1,5 liters 60-hästarsmotorn. Inte
en 89 hästars TS med nya 1,6 liters hemimotorn (SAE-hästar i detta fall). Dessutom är det en 67:a.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.