
Saab 9-5 NG skulle rädda biltillverkaren men få exemplar hann byggas. När ett toppex bjöds ut till auktion drog priset iväg.
En fjorton år gammal Saab, har den vidare något värde? Och är den redan intressant som klassiker? Med tanke på att biltillverkaren gick i graven kort efter att den här 9-5:an byggdes och att Saabkulten efter det snarare växt än något annat så blir svaret ja. Om bilen dessutom är en toppmodell som gått under fem tusen mil blir svaret ja – med utropstecken! Något som bevisades på Bilweb Auctions nätauktion nyligen.

Toppspecad och i snitt bara körd några hundratals mil per år, det gjorde 9-5:an attraktiv.

Högsta budet landade nämligen på 410 000 kronor för den vita, Hirschtrimmade fyrhjulsdrivna Aeron. Listpriset 2011 varierade från 311 000 till 472 000 kr men just det här exemplaret kostade med utrustning 542 000 kr.