Bild
Nästa artikel
Saab Cars Magazine – ursaabsnumret!

Saab Cars Magazine – ursaabsnumret!

Reportage

Beställ senaste numret av kvalitetsmagasinet för alla Saabentusiaster direkt hem till brevlådan! 124 sidor om ditt favoritmärke med höjdpunkter som Ursaaben, Prins Bertils 96 GT och 900 Turbo Cabriolet. Köp den i dag – frakt inom Sverige ingår!

Saab Cars Magazine – beställ den direkt hem till brevlådan!

SVERIGES SAABTIDNING!
Ur innehållet:
Saabandan
Saab 9-5, ett hav av tvåtaktare och en 95 med knasiga dörrar.
Saab 96 GT 750 1960 Kunglig glans
Prins Bertil sspände gärna åt bilbältet lite extra när han skulle ut och varva med A 50050. Vi gör likadant!
Saab 900i Yacht-Club 1989
En specialmodell, det var just vad både bil- och båtfantaster önskar sig, resonerade Saab i Frankrike. Vi broschyrbläddrar.
Smått och gott
Smittsäkrad Saabträff och tidernas snyggaste bensindunk.
Saab 92 1955 Bevarad rost
Det tog Peter Stöhr 15 års renoveringsarbete att få det att se ut som om ingenting har gjorts. Ytrost med djup.
Familjealbum i tvåtakt
För Bengt Lindqvist började det med Saab – och sedan har det fortsatt. Färgstarka semesterbilder!
Saab 99 ”Turbo 16” 1970
Spinkiga stötfångare, biffig motor. Vi förflyttar oss till ett ­parallellt universum där 99 har 900 T16-drivlina. Vi trivs.
Saab 900 Turbo Cabriolet 1989
Modellen som var själva definitionen för Saab för många på 1980-talet. Vi fäller suffletten!
Snap your fingers!
Med miss Universum på Rivieran i åttiotalets läckraste cabriolet. Vi sätter Kjell Bergqvist i en 900 Cabriolet igen.
Mästaren Rony Lutz
Som ingen annan lyckades han visualisera Saabandan ända ner på minsta skruvskalle.
Rallygiganten Saab 96
Saab 96 hävdade sig i rallyskogarna under mer än 15 år.   
Saab 92.001 Grundforskning
Världens äldsta Saab återser sin födelseplats och vi gräver fram nya okända fakta i skapelseberättelsen.
Saab-Lancia 600 GLS 1986
Nu kan det sägas – den var inte utvecklad av Saabs ­ingenjörer. Men det var inte det som var huvudproblemet.
Nice adverts – shame about the car
Saab-Lancia 600 blev en flopp men det var inte reklamens fel. Vi träffar copywritern bakom kampanjen.
Saab 900 Turbo sedan 1982
En Saab Turbo skulle köras hårt och långt – därför finns det få fina överlevare. Lars-Olas bil är ett fantastiskt undantag.
Dagen H-Saaben
När Sverige gick över till högertrafik patrullerades vägarna av Motormännen i 500 röda Saab 96. Ulf har återskapat en.
Snabbast, saltast ... saabigast?
Rekordjakt på Bonneville Speed Week i Utah. En Saab 900 swishar förbi i 264 km/h. Hur gick det här till?
 
Exakta platser och autentiska föremål

Det gick åt drygt tio meter gul och svart tejp. En ruta tejpad på linoleumgolvet i Saabs personalmatsal Terrassen. Folk tittade lite undrande åt vårt håll. Projektet hade föregåtts av noggranna mätningar och studier av gamla fotografier. Saabvännen Ola Backer (med rak pipa i artikeln om Ursaaben) känner varje kvadratmillimeter av Saabs industrikomplex i Linköping.

Nu hade vi fått till det exakt. Vi hade markerat den plats där skynket drogs av Saab 92.002, den allra första officiella visningen 10 juni 1947! Vi gjorde det som en happening i samband med en internationell Saabträff för några år sedan. Det var enkelt gjort och gjort med någon slags barnslig förtjusning. Historien blev i samma ögonblick lite mer verklig, den kom närmare. Det blev känslosamt för många av besökarna.

Av en ruta.

Jag är besatt av Saab 92.001. Det är bara att erkänna. Varje gång jag stiger in på Saab Car Museum i Trollhättan svajar jag till inför synen av Ursaaben. Den är svetslågan. ”Ettan” innehåller så många lager, är så koncentrerad av symbolik, mytologi, på samma gång ett sagoväsen som en högst prosaisk sak av denna värld, där pigga ingenjörer gick runt med måttband på en bilskrot och letade byggbitar.


Att lirka in och fotografera urmodern på Saabs topphemliga område i födelsestaden var en ynnest och detsamma som att ge sig själv en rejäl minneslucka. Adrenalinpåslaget överskred alla rimliga gränsvärden. Förhoppningsvis har vi kunnat göra historien om Ursaaben lite mer verklig. Lite mer nära. För inget kan enligt min mening mäta sig med exakta platser och autentiska föremål. Särskilt om man med lite barnslig förtjusning adderar en vit nylonskjorta och en rak pipa.

Välkommen till ett nytt nummer av världens Saabtidning!

Claes Johansson
Chefredaktör



Innehåll

Saabandan
Saab 9-5, ett hav av tvåtaktare och en 95 med knasiga dörrar.


Saab 900i Yacht-Club 1989
En specialmodell, det var just vad både bil- och båtfantaster önskar sig, resonerade Saab i Frankrike. Vi broschyrbläddrar.

Smått och gott
Smittsäkrad Saabträff och tidernas snyggaste bensindunk.



Saab 96 GT 750 1960
Prins Bertil spände gärna åt bilbältet lite extra när han skulle ut och varva med A 50050. Vi gör likadant!

Saab 92 1955
Bevarad rost
Det tog Peter Stöhr 15 års renoveringsarbete att få det att se ut som om ingenting har gjorts. Ytrost med djup.

Familjealbum i tvåtakt
För Bengt Lindqvist började det med Saab – och sedan har det fortsatt. Färgstarka semesterbilder!

Saab 99 ”Turbo 16” 1970
Spinkiga stötfångare, biffig motor. Vi förflyttar oss till ett -parallellt universum där 99 har 900 T16-drivlina. Vi trivs.

Saab 900 Turbo Cabriolet 1989
Modellen som var själva definitionen för Saab för många på 1980-talet. Vi fäller suffletten!

Snap your fingers!
Med miss Universum på Rivieran i åttiotalets läckraste cabriolet. Vi sätter Kjell Bergqvist i en 900 Cabriolet igen.

Mästaren Rony Lutz
Som ingen annan lyckades han visualisera Saabandan ända ner på minsta skruvskalle.

Rallygiganten Saab 96
Saab 96 hävdade sig i rallyskogarna under mer än 15 år.  



Saab 92.001 Grundforskning
Världens äldsta Saab återser sin födelseplats och vi gräver fram nya okända fakta i skapelseberättelsen.

Saab-Lancia 600 GLS 1986
Nu kan det sägas – den var inte utvecklad av Saabs -ingenjörer. Men det var inte det som var huvudproblemet.

Nice adverts – shame about the car
Saab-Lancia 600 blev en flopp men det var inte reklamens fel. Vi träffar copywritern bakom kampanjen.



Saab 900 Turbo sedan 1982

En Saab Turbo skulle köras hårt och långt – därför finns det få fina överlevare. Lars-Olas bil är ett fantastiskt undantag.

Dagen H-Saaben
När Sverige gick över till högertrafik patrullerades vägarna av Motormännen i 500 röda Saab 96. Ulf har återskapat en.



Snabbast, saltast ... saabigast?
Rekordjakt på Bonneville Speed Week i Utah. En Saab 900 swischar förbi i 264 km/h. Hur gick det här till?

 

Läs mer om:

Taggar: Reportage, Saab

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.