Bild
Nästa artikel
Saab V4: Gröna famnen!

Saab V4: Gröna famnen!

Klassiker 5/2017

Du vet hur den låter, du vet hur den doftar inuti, du vet hur nylontyget känns. Du minns Saab V4 – men är det inte dags att äga en också? I Klassiker 5/2017 tar vi in ett sent exemplar i fotostudion och går punkt för punkt igenom allt du måste och vill veta inför ett köp.

Saab 95 och 96 V4 är en unik dubbelnatur. Den blev under många år basen i Saabs försäljning, den hade en trogen kundkrets och den hann få syskon i form av 99 och 900 innan den till slut abdikerade 1978, respektive 1980.

De första 600 bilarna byggdes i hemlighet och problemet med de 5 778 färdiga tvåtaktsbilarna i lager löstes genom att man bytte motorer på löpande band. Mellan kalenderåren 1966 och 1981 byggdes 176 135 Saab 96:or.

När man kommit över den något sneda körställningen (vilket tar allt från tre sekunder till tre generationer) och man fått in rattföringen (ja, den är tungstyrd) är bilen en egensinnig njutning att köra.

Fina stolar, skön markkontakt. Motor med karaktär. Frihjul och balans. Perfekt värme.

Den som någon gång tuggat sig igenom en snömättad svensk granskog en öde januarinatt till det trygga bakgrundsljudet av en hummande V4 vet vad det handlar om.

I ett speciellt läge – det kan vara 88 km/h eller 103 km/h eller 122 km/h – andas motorn ut och mjuka garnbollar rullar ur avgasröret.

Det är klart att du vill ha en Saab V4 – läs vår stora guide i Klassiker 5/2017!

 
Taggar: Reportage, Saab 96

Kommentarer

#1
Per Berner
2017-06-09 13:38

Tio bästa egenskaperna hos Saab 96 V4: 1. Trevligt motorljud... sedan tar det slut...

#2
Världens vackraste man
2017-06-09 17:22

Nä du Per Berner. Skön komfort med tanke på åldern. Vägkänsla deluxe. Vinteregenskaper. Växelspaken på rätt ställe. Frihjul. Skapligt lättmekad. Doften. Smällen när bakluckan stängs. Originalfärgerna. Närheten till den vackra passageraren. Jag har sålt mina V4:or och det enda jag hade att klaga på medan jag ägde dem var att de var usla husvagnsdragare.

#3
Retro
2017-06-11 16:12

Första bilen - en orkidevit 75B med smala röda stripes, Saab sportratt (extra tungstyrt) stumma rallydämpare och naturligtvis 2" avgas.
Efter två veckors ägande dags för växellådsbyte ... vad kunde man begära för 5000 spänn ens 1986??
Har med åren blivit kombifrälst så kanske en 95:a istället för 900 caben ... hmmm.
Saab-skadad???? Yepp!!

#4
Uno MotalaUno Lööv
2017-06-14 20:01

Absolut, om nu 96 bara funnits med V4. Men att åka 96 V4 och hela tiden tänka på att dessa fanns med en härligt smattrande 2-taktare? Nej! Dessutom, dessa är snygga men de äldre är så mycket vackrare! Och en tysk under huven? Nej, fyfan!

#5
Retro
2017-06-14 20:51

Ööööhh - min 96 hade V4 .....så de fanns - jag lovar!
Undrar vad du menar? Har du hamnat i otakt mellan två och fyrtakt???
Eller kan du inte räkna - 92 - 93- 95 och 96 sedan kommer 99 och helt logiskt följer 900 och sedan kommer 90!!!
Och däremmellan kommer - 600!!
Saab i ett nötskal .... undrar varför det gick åt h-e ...haha ingen kan räkna :)

#6
ML
2017-06-14 22:21

Glöm inte att det startade med 90 och 91 (flygplan). 94, 97 och 98 fanns i bilserien. Så långt logik i nummerserien men så har vi ju också Saab 260 som kom 1964 (med 2 hjul)

#7
Retro
2017-06-16 13:43

Ett stående skämt när Saab 9000 var ny var ju att Saab skulle
tillverka en ambulans!!! Den skulle ju då ha hetat Saab 90 000 - haha!!
Totalt obegripligt för yngre som bara vet om 112 som larmnummer ......

#8
Lassemaja
2017-06-16 13:55

Sjukt välbyggda bilar, en nackdel är väl kanske avsaknaden av en ytterligare växel, annars är det en dröm att köra på landsvägar. Sväljer ojämnheter likt inget annat.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.