Bild
Nästa artikel
Saabresan del 10 - fem mil.

Saabresan del 10 - fem mil.

Reportage

Jaha ja, det kunde man ju ge sig fan på

Nu ligger vi i varsin bil, nybadade och iskalla och letar efter nåt som brukade föreställa fötter. Kallt nåt djävulskt men ändå skönt att få av sig allt bös sen dagens mekande.

Vid nio serverades det kaffe på verandan och efter det skred vi till verket. Ett samtal hit - planing fixat, ett samtal dit - ny sotningssats på väg. Efter 80 minuter var toppen avlyft och bortåt kl 1900 var allt klart. Vätskor ifyllda. Ett litet oljeläckage i anslutningen till turbon som avhjälptes lätt med en ny packning. Skönt, äntligen dags att rulla vidare, hinner man tänka. Inte för att vi inte trivts i Ås - tvärtom - men vi vill ändå komma på rull igen och få några mil avverkade, vi har ju trots allt tvingats till en inte helt oansenlig omväg och därtill en hel dags mekande. Det hade aldrig gått utan Julles hjälp.


-Men bra, då far vi. Tack och bock och allt det där!
-Min kopplingspedal ligger i botten, yppar Tompa och motivationen gör en tvärnit.
-Jaha ja, det kunde man ju ge sig fan på.

Den förbenade slavcylindern har nu bestämt sig och helt och fullt gett upp. Nog för att platsen är så gott vald det möjligen går på en resa som den här, men det är ändå inte riktigt perfekt tajming. Efter fem tvångsmatade Bullenskorvar med onödigt mycket rostad lök är bilen chanslös, vi tänker inte ge upp. Bortåt 2300 kommer vi iväg och kör en symbolisk sträcka, ja det finns faktiskt inget annat ord för det, och nu har vi slagit läger.


Behöver jag nämna att det hittills bara är en av tre turbovagnar som inte haft något strul? En sprucken vakuumslang och ett hjulbyte är allt så långt. Hoppas inte jag får äta upp det här innan vi är hemma, och det är lätt att vara kaxig när de andra två - Judas och Brutus - inte ser vad jag skriver, men fakta är ju fakta. Hur som helst, vi har tre grymma vagnar och motivationen är på väg tillbaka efter en massiv dipp tidigare idag.

 

Isak Edman

Taggar: Reportage, Hem
Saabresan del 10 - fem mil.
Saabresan del 10 - fem mil.

Kommentarer

#1
Krydolf
2012-07-21 19:32

När man läser denna berättelse och samtidigt har hört av senare ägare till nya årsmodeller är det ganska uppenbart att SAABs försäljning undan för undan minskade. V4an var den sista modellen med någotsånär tillförlitlighet.

#2
Krydolf
2012-07-21 19:32

När man läser denna berättelse och samtidigt har hört av senare ägare till nya årsmodeller är det ganska uppenbart att SAABs försäljning undan för undan minskade. V4an var den sista modellen med någotsånär tillförlitlighet.

#3
FiggeL
2012-07-21 21:58

Ja det var ju en kunnig kommentar...

#4
Kristofer S
2012-07-22 00:50

V4:an är ju bara en trevlig bil. Men inte mer tillförlitlig än SMHI.

#5
Ingevald A
2012-07-24 13:00

Har gjort åtskilliga roadtriper den här vägen - från södra Östergötland till norra Västerbotten, många gånger med V4. Förra gången, 3 år sedan blev det 490 mil på mätaren. Enda problemet: läckande slavcylinder:)) Men V4 går ju att växla ändå... Nu är jag uppe igen, hittills 120 mil utan problem... Bilen är en -74 som gått nästan 40 000 mil. Otillförlitlig?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.