
Humbern ligger på 25 meters djup i Vobster quay, England, som är ett gammalt vattenfyllt stenbrott omgjort till en slags äventyrspark under vatten. Här kan dykare undersöka allt från skeppsvrak, bilar och ett flygplan! Här finns också maskiner från stenbrottets tid och andra lämningar och är väl värt ett besök för dykfantasten. http://www.vobster.com/diving-intro/general/information
Humber var premiummärket av dom, och kännetecknades av lite mer lyx, tystare gång och var nog egentligen ingen dålig bil, men trots sin statusframtoning så hade den samma mekanik och motor som sina syskon vilket låg den i fatet. För i hela serien var motoralternativen begränsade till två fyror, en på 1,5 liter och en lite större på 1,7. Hos Hillman fanns en GT version som fick dubbla förgasare, samma motor fanns även i fastbackcoupén Sunbeam Rapier som också delade Arrow-plattformen. I vilket fall som helst var bilarna gravt undermotoriserade, att Humbern fick en elektronisk överväxel hjälpte föga.

Man slog på stora trumman i annonsera för Sceptre...

Humber eller Sunbeam? Man använde ofta samma bilder med olika namn...

Sunbeam Arrow, basmodellen 1967

Den kortlivade Singer Vogue fanns bara 1970, i England, på export kom en del Sunbeams kallas Vogue.

Sunbeam Hunter Safari, en speciell Australienmodell, Sceptren såldes som Hillman Hunter Royal.

Hillman Hunter Topaz var en special edition 1975 fanns bara i vinrött och var de sista Arrows med Hillmans namn

Chrysler Hunter hette de efter Chrysler Europe och Rootes nedgång och fall

En Commer LA-6 (Iranskbyggd, hette Dodge 500 hemma i Europa) kommer lastade med nya Peykans 1967.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.