Nästa artikel
Serra Boulevard
Svar på nöten

Serra Boulevard

Publicerad 22 januari 2012 (uppdaterad 22 januari 2012)
Den var svårare än vanligt denna gång, men rätt svar var alltså en Serra Boulevard från Spanien

Pedro Serra byggde karosser till diverse olika fordon, Spanien var hårt ansatt av restriktioner vid denna tid, nya utländska bilar var svårt att få importerade så mer välbärgade kunder som ville ha modernare och exklusivare snitt på sina bilar lämnade dom till Serra för att få nya karosser. På 1960-talet fick Barrieros ett avtal med att licenstillverka Dodge Dart i Spanien och detta började man med 1965.

Från 1971 kom den spanska Darten att skilja sig ganska mycket från originalet och kallades numera 3700 istället. Och det var på denna modells mekanik Serra började bygga denna sportiga Boulevard, med uppbackning av Barreiros som hade ett visst intresse i projektet.  Dock byggde Serra en helt egen ram av stålrör till dessa, och använde motor, drivlina och hjulupphängningar från 3700, det vill säga bilen hade då Chryslers klassiska 225" slantsexa under huven på 145 hästkrafter. Karossen var i glasfiber. 

En serie på 50 bilar var inledningsvis planerad men totalt kom bara 18 stycken av denna tuffa 2+2 coupé att byggas, dock han man ändra modellen hela två gånger under sin korta livstid. De 18 bilarna byggdes under perioden 1971-73 och kort efter detta avvecklade Serra helt karosserverksamheten.

Serra Boulevard 1973

förseriebil, med lite tuffare bakparti

första seriens interiör, brädan togs även den från 3700, och påminner inte så lite om Studebaker Avanti i sin design.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.