Bild
Nästa artikel
Sextondelar från Renault

Sextondelar från Renault

Svar på nöten

Det var en svår nöt, men kopplingen till Frankrike och Italien var på rätt spår, för det är en Renault från Ghia.

I Renaults hemlighus pågick under många år projekt 115, som skulle bli en helt ny modern bil för massorna. Redan 1958 togs de första studierna och prototyperna fram, Tidigt var även Ghia inblandade för att ge lite fingervisning om framtidens former för den nya Renaulten. Nu kom slutresultatet mest att vara Philippe Charbonneaux verk, men en del Ghiainfluenser kan spåras i det färdiga resultatet, Renault 16.

Den presenterades 1965 och hade en för sin tid en revolutionernade kaross, en hatchback, ett mellanting mellan sedan och kombi. Något sådant hade aldrig tidigare setts och 1966 blev modellen vald till årets bil. Men det fanns en del planer på att utveckla 16 till både sedan och coupé kanske för att ta upp komkurrensen med Peugeots 304 som gjordes i dessa varianter. Men Renault 16:s popularitet låg i sin grundform, den smarta rymliga halvkombin och som sådan kom den att byggas oförändrad ända fram till 1980.

 

Coupén på fredagsnötens bild är byggd av Ghia och kallades Ontario, Charbonneaux ritade en egen coupé som idag finns bevarad men den stannade vid prototypstadiet. Likaså gjordes en vanlig sedan på prov också.

 

Kommentarer

#1
Janne G
2014-04-07 08:29

Men varför har den bladfjädrar? Och de där navkapslarna är väl rätt mycket FIat?

#2
Leif Hurtig
2014-05-02 10:41

"Stor-16 som senare kom att bli Renault 18". Njaa, snarare Renault 20/30, väl?
Renault 18 är ju bara en något breddad R12 med ny kaross men samma axelavstånd. Däremot breddades spårvidden fram en decimeter till141 i stället för 131 cm på R18, medan bakaxeln i princip ärvdes rakt av från Tolvan. Den lilla spårviddsökningen bak, från 131 till 134 cm infördes även på de trumbromsförsedda 17 TS (hette 17TL innan 1976) 1978 .

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.