Bild
Nästa artikel
Sista chansen att köpa en ny Saab?!

Sista chansen att köpa en ny Saab?!

Saabkonkursen

Saab 9-5 SportCombi hann aldrig komma ut på marknaden innan Saab Automobile tragiskt gick i konkurs. Men några få bilar hann byggas och nu säljs de på en unik auktion. Kommer samlarna att bjuda över varandra?

Hade kombiversionen av Saab 9-5 kommit ut på marknaden 1,5-2 år tidigare hade kanske Saab inte behövt bita i gräset, det menar många. Nu blev det inte så och i december 2011 var slutet definitivt.

 

bilauktionsföretaget KVD:s hemsida ligger nu ett drygt 50-tal nya och nästan nya Saab 9-3, 9-4X och 9-5 ute för budgivning. Det är konkursboet efter Saab Automobile som säljer de sista färdiga bilarna och de säljs utan garantier och i många fall tillkommer registreringsavgifter och tull. Åtskilliga av bilarna är inte godkända för trafik och får ses som rena samlarobjekt, däribland den handfull Saab 9-5 SportCombi i olika utföranden som bjuds ut. De kan alltså köpas men kommer aldrig att kunna framföras lagigt i trafik.

 

Till försäljning finns också några Saab 9-4X, den mini-suv som GM byggde åt Saab i Mexiko. Endast ca 700 bilar ska ha byggts, i Wallhamn står några fabriksnya exemplar och väntar på nya ägare. Efter att tull betalats och bilarna registrerats ska de gå vara godkända för trafik.

 

Riktpriserna som angetts av auktionsfirmorna anknyter till nybilspriserna när det begav sig. Det ska bli spännande att se hur utfallet blir när klubban fallit den 15 och 16 december. På de bilar som aldrig kommer att bli godkända för trafik är det bara samlarvärdet som bestämmer nivån, det finns inget bruksvärde att falla tillbaka på.

Taggar: Reportage, Hem

Kommentarer

#1
Peter B
2012-11-28 11:55

Är ingen Saabman men tusan vad snygg 9-5 kombin är!

#2
Hackinapuss
2012-11-28 12:12

Varför kan man inte få dem godkända för trafik? Är de inte "klara"

#3
Johan E
2012-11-28 13:09

Hackinapuss: troligtvis hann kombin inte bli helbilsgodkänd i EU och det är bara tillverkaren som kan ordna med detta. Eftersom Saab Automobile AB inte finns längre så kommer det aldrig att gå.

Peter B: smaken är liksom baken. Tur det. ;-)

#4
Åke Nyberg
2012-11-28 13:23

Dem går nog att få in som nån sorts prototyp / amtatörbyggt fordon / dispens. Det finns ju 9-5 av samma generation som rullar och de här bilarna avviker ju inte i nån större tekniksk mening så det blir sannaolikt inte något helt olösligt problem.

#5
Hackinapuss
2012-11-28 13:44

Japp Johan, det har du troligtvis rätt i. De hann nog inte med helbilsgodkännandet men som prototyp eller amatörbyggt fordon som Åke säger borde väl inte vara omöjligt?
Men jag gissar ändå på att de kommer att köpas av samlare som inte bryr sig om att köra med dem. De blir nog värda en hel del pengar sinom tid eftersom de faktiskt alla redan är lite unika.

#6
robert helsing
2012-11-28 16:53

Nu är det ju så att 9-5 sc (NG) byggdes på 9-5ss (NG) så det borde ju kunna vara möjligt att typa in den som "hemmabygge". Skillnaden torde vara "skåpet" inget annat... motor, drivlina etc finns ju redan i SS utförande.

F..n vad tragiskt detta är....

9-7x:en har Jan Åke Jonsson kört i vart fall i en period.

#7
ddd
2012-11-28 18:46

Bakdörrarna verkar vara som på Volvo 245, dvs samma som på sedanen. Men oj så ful den är.

#8
Gäst
2012-11-29 19:20

Det är ju tragiskt att Saab gick i konkurs, men jag sörjer på inget sätt att inte nya Saab 9-5 kombi kom ut på vägarna. Den ser bara ut som en stor kluns.

#9
Uno Löw
2012-11-29 23:42

Gör sig icke bra som kombiautomobil. Ful kluns som någon sade. Lägg dessutom märke till rosthålet i tröskeln under höger framskärm, töntigt värre.

#10
M.S. Schweiz
2012-11-30 21:30

I had allredy the purchase contract for a 9-5 SC II Vector 2.0 at home!
For me this Situation is only sad because i fell in love at first sight when I saw the new 9-5 SC at the Geneva Car Show.
Med bästa hälsning från Schweiz Martin

#11
Stephan540i
2012-12-01 14:39

9-5 SC är underbar hur fin som helst, i andra länder bör det inte vara några problem att registrera in dem, märkligt om det går bra att registrera förserie/provbilar i andra länder men inte här den allra första BMW 540i/6 E34 av USA-modell finns i Tyskland och såldes utanför BMW endast med brasklappen att garantier inte gäller och skulle det inte gå att registrera en provbil kan man byta märke på den som denna BMW 5serie E34 i Tyskland med E39motor som är av märket Löwer i stället för BMW http://www.flickr.com/photos/46386541@N04/8235072362/in/photostream
Jag hade gärna köpt en av dem men tyvärr är jag en fattig student som är glad över att kunna behålla mina entusiastbilar under studietiden. Hoppas dem kommer i goda händer och bevaras!

#12
swingersclub
2014-08-10 04:01

Jag sörjer otroligt att jag missade detta unika tillfälle å andra sidan hade det väl varit stört omöjligt att få den typad och körklar i Sverige, tyvärr.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.