
West Sussex-baserade Goodwood Circuit öppnade ursprungligen för allmänheten den 18 september 1948, för att vara värd för Storbritanniens allra första efterkrigs tävlingsmöte på en permanent plats. Goodwood hade tjänstgjort som bas för stridsflyg under kriget och var det flygfält från vilken RAF-legenden Sir Douglas Bader gjorde sin sista flygning.
Flygfältet byggdes på mark som utgjorde en del av Goodwood Estate – hem för hertigarna av Richmond i över 300 år – och donerades av den 9:e hertigen för att hjälpa till med krigsinsatsen. Invigningen 1948 sågs av 15 000 åskådare och många stora tävlingar följde. I augusti 1966, efter 18 år av tävlande, stängde dock Goodwood sina portar för motorracing av säkerhetsskäl.
Den 18 september 1998, exakt 50 år efter att Goodwood Circuit första gången öppnade, återinvigdes banan igen av den 9:e hertigens sonson, den nuvarande Earl of March. Han deltog i det allra första Goodwood Revival-mötet i samma Bristol 400 som hans farfar hade använt ett halvsekel tidigare på samma bana. Racerbanan hade inför återinvigningen mödosamt restaurerats för att se ut precis som den gjorde under sin storhetstid, in i minsta detalj. Idag är evenemanget större än någonsin.
Innanför racerbanan finns ett flygfält där det lyfter och landar gamla flygplan under större del av arrangemanget. Det speciella med Goodwood Revival Meeting är att alla besökare måste var klädda i kläder daterade innan 1966. Besökarna ska uppleva det hela som ett skådespel, framför allt de som sitter på huvudläktaren och de som rör sig i depåerna. Man kan köpa biljetter till olika delar av evenemanget och gå runt bland en rad utställningar.
Det är väldigt många montrar med tidsenliga varor och utställningar. Det är bildelar, bilkonst, kläder och prylar som hör till. Det finns ofta till och med klassiska bilar att köpa. Du kan också lägga till på biljetten så du får gå in i depåerna och kan i princip klappa på racerbilarna.
Sedan kan man naturligtvis köpa biljett till läktarna så man ser bra på själva racingen. Alla är glada och ljudet från banan är fantastiskt. Eller i depåerna strax innan race när du kan höra bilar som värmer upp motorerna och varvar. Häftigt. Ett gammalt uttryck för det är ”Ripping Canvas”, det beskriver ljudet som bildas när man river isär canvastyg som låter som man varvar upp en racingmotor.
Den som vill besöka Goodwood bör vara ute i god tid med köp av biljetter, de brukar ta slut långt i förväg trots att en helgbiljett med läktarplats går lös på 495 pund. Billigaste biljetterna kostar 75 pund och avser endast inträde på fredagen. För att hitta boende i närheten ska man vara ute minst lika tidigt.
Vägarna till och från Goodwood är väl utmärkta och ofta enkelriktade för bättre flöden. Parkeringarna är enorma. Moderna bilar står naturligtvis längst bort från entrén. Närmare står finbilarna. Har du tid är det ett tips att vandra runt på den parkeringen och titta på väldigt många fina bilar. Man kan anslå en timme eller två till bara det.
Är vädret fuktigt får man räkna med att det kan vara ganska lerigt på gångvägarna till entrén så var beredd med plastpåsar till dina finskor. Om du tar med gummistövlar är det viktigt att de ser gamla ut.
12-14 september
Goodwood, England
www.goodwood.com
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.