Bild
Nästa artikel
Skoda på Le Mans 1950

Skoda på Le Mans 1950

racing

Det är sommaren 1950 och järnridån är inte helt nere än. Skoda satsade på att köra det berömda Le Mans 24-timmarsloppet. Hur skulle dom stå sig i konkurrensen?

Le Mansbanan hade återöppnats 1949 och för det stora 24-timmarsloppet 1950 kunde man presentera ett startfält på hela 60 ekipage.

Skoda Sport hette det nybildade fabriksteamet från Tjekoslovakien och dom hade två övertag.  Dels en helt nybilmodell att byga en racerbil på, dels att Tyskland inte var med.

Utgångspunkten var nya Skoda 1101.  I den skrämde man upp den lilla 32-hästarsmotorn till drygt 50 hästkrafter.  Det låter kanske inte mycket, men tillräckligt.  Med en låg, lätt aluminiumkaross kom bilen väga under 600 kilo.  Under skalet var den i stort sett standard, förutom grövre bromsar och en förstärkt växelåda för att tåla det tuffa dygnet på Le Mans.

Man ställde upp i klassen för 1100cc med förarna Václav Bobek och Jaroslav Netušil. Deras motstånd i klassen var sex vassa Gordinibilar, ett antal trimmade Renault 4CV och Simcas. 

Den 24:e juni gick starten och Skodan hävdade sig väl ända tills det som inte fick hända hände. På 120:e varvet rasade motorn. Någon reservmotor hade man inte med sig så man fick packa ihop och åka hem.
Men dom var inte ensamma om det ödet. Samtliga Gordinis, och halva startfältet kom inte ens i mål detta år.. 

Motorn undersöktes noga och haveriet visade sig bero på en liten låsring till en kolvbult. Men nu tog man nya tag, byggde en bil till och en bättre motor för att satsa på 1951 års Le Mans -  men det kom inte att hända.
I Tjeckoslovakien styrde Partiet, och Partiet bestämde att bilarna inte skulle köras utomlands, och så var det med det. 


Skulle Skoda haft någon chans i 1951 års lopp då? Nu hade ju Porsche blandat sig i leken med sin nya modell 356.
Jo, det skulle man nog, för Porscharna hade inte alls samma varvtider och snittfarter som Skodaracern.

Men bara för man inte fick åka till Le Mans slutade man inte utveckla bilen. Karossen fick förfinad aerodynamik, och vid 1953 hade man pressat ur hela 120 hästkrafter ur maskinen. Tävlade gjorde man också, men bara inom Öststaterna, där den vann i princip hela tiden.  I sitt sista utförande provade men motor med tvåstegskompressor och med det gav den hela 190 hästar!

Bilen var länge försvunnen men efter enträget detektivarbete av Michal Velebny återfanns den för en del år sedan och är nu renoverad. Michal är cordinator på Skodamuseet,  med ansvar för verkstad, renovering och underhåll av museets bilar. 
Dessutom var det hans farfar som en gång i tiden byggde karossen till racerbilen!

 

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.