Bild
Nästa artikel

Slimmade skapelser från Dörr&Schreck

Svar på nöten

Bilen är det egentligen inget konstigt med, under skalet är det en vanlig Opel Super Six, en på sin tid ganska ordinär bil i tiden runt 1937-38.

Skalet är mer intressant, tillverkat av firman med det för oss lite underliga namnet Dörr und Schreck.

På 1930 talet gick hela trenden inom design mot det mer avantgardistiska, den nya art decostilen vann mark. Ett nytt begrepp föddes, industridesign. Med detta väcktes en medvetenhet om form och stil, art deco applicerades på allt från husgeråd till hela hus. En variant inom art deco kom att kallas streamline, klockan mot framtiden tickade fortare och till och med din kaffekokare skulle se ut som den gjorde hundra knutar. Bilen skulle se ut som den gjorde tvåhundra, stillastående.
 

Streamline, eller Stromform som termen lyder på tyska skall inte förväxlas med aerodynamik, även om en del beröringspunkter finns. Dessa Stromformbilar var inte alltid så väldans aerodynamiska, den forskningen var också ett ganska nytt kapitel inom industrin. Två pionjärer på detta dock var Paul Jaray och Freiherr Reinhard von Koenig-Fachsenfeld. Den senare av adlig börd men som välutbildad aristokrat kunde hans talang ta honom längre än sin titel. Friherren kom under sin racingkarriär att inse vikten av aerodynamik, och han fick agentur för Jarays verksamhet i Tyskland.
 

Några firmor som kom att verkställa en del av friherrens stromformidéer var Wendler, Vetter och karossmakarna Dörr und Schreck.

Detta företag hade startats i Frankfurt efter första världskriget av Jacob Dörr och Mattias Schreck, och de kom att leverera karosser åt Maybach, Adler med flera i mindre serier. Under senare delen av 1930-talet kom dom mest bli förknippade med dessa mer extrema former signerade Reinhard von Koenig-Fachsenfeld. En del exempel av deras verksamhet finns i galleriet.

Taggar: Reportage, Hem

Kommentarer

#1
Tore Serrander
2013-07-08 07:52

Just den här bilen verkar ha byggts åt Georg von Opel. http://12vshop.jimdo.com/adam-opel-ab-1925/georg-von-opel-s-sportwagen/

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.