![](/public/styles/hidpi_370w/public/images/2021/01/bombel_3.jpg?itok=JHyBtacL)
Kan man göra om en bil som är strax över tre meter och har svansmotor till skåpbil? Polski-Fiat försökte!
Polski-Fiat 126 satte ett helt land i rörelse. 1973, ett år efter att tillverkningen startat i Italien började Fiat 126 tillverkas i Polen och först år 2000 avslutades produktionen. Det fanns inga gränser för var Fiats minsting 126 kunde användas till i Polen. Snöplogar är ett exempel och man försökte också göra om den till en liten skåpbil.
![](/public/styles/hidpi_370w/public/images/2021/01/bombel_1.jpg?itok=RxVXe83H)
För det vände sig tillverkaren bakom Polski-Fiat, FSM till Warszawas konstakademi(!) som tog fram Bombel. Med den bakre delen av taket bortkapat och ersatt av en kupa i glasfiber så lyckades man faktiskt skapa ett litet lastutrymme. Bombel-versionen ska främst ha använts av FSM:s tävlingsavdelning som servicebilar.
![](/public/styles/hidpi_370w/public/images/2021/01/bombel_2.jpg?itok=vRnrNKHj)
Läs Klassikers köpguide till Fiat 126 i nr 2/201.
![](/public/styles/hidpi_370w/public/images/2021/01/bombel_4.jpg?itok=pMzyiz9R)
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.