Nästa artikel
Snabbast bakom Järnridån
Reportage

Snabbast bakom Järnridån

Publicerad 27 februari 2023 (uppdaterad 2 mars 2023)
Driften att köra fortast på två eller fyra hjul blir gärna dyr och riskfylld. I det forna Sovjetunionen var utmaningarna större ändå men många kände sig trots allt kallade. Det märks tydligt på MOMU, Estlands motorsportmuseum.

Arno Sillat är bilhandlaren som blev storsamlare. Lada 2101 var en licenstillverkad Fiat 124 som gjorde sig bra både på bana och i skogen. Om än främst i Öststaterna.  

Året är 1964 och vi är i Tallinn i Estniska SSR i Sovjetunionen. Ett gossebarn föds och fastän både mor och far är engagerade i den statliga racerbilsindustrin lovar de varandra att hålla pojken borta från allt vad motorsport heter.
Det gick inte alls. Arno Sillat växer upp med bilar och motorer ständigt i tankarna. På grund av viss leda i skolan får han praktikplats på verkstadsgolvet i en racerbilsfabrik och bygger gokarts och tävlar samtidigt i roadracing på motorcykel. 
Han befinner sig bakom Järnridån men influenserna från väst är starka.
–    Vi låg hela tiden en eller ett par generationer efter förebilderna på er sida. Främst vad gällde motorerna. Alltså var jag tvungen att lära mig tyska och engelska för att hänga med, berättar Arno.
Idag driver han MOMU, Estlands motorsportmuseum, och det i ett före detta kraftvärmeverk eldat med torv. I kuslig parallell till anfallet på Ukraina berättar Arno att byggnaden utsattes för sovjetisk plundring och beskjutning under andra världskriget. 
Här hedrar han det egna landets tävlingshistoria på två och fyra hjul och även övriga Baltikums. Ja här finns också fordon från Ukraina och andra före detta sovjetiska delrepubliker. 
 

MOMU har ett stort bildarkiv. Här en sällsynt fantasieggande depåbild från sextiotalet,

Centralstyrda racerbilar
Efter ungdomsåren som gokart-mekaniker lyckades Arno bli estnisk Mercedesimportör och det redan 1990. Två år innan självständigheten från Sovjetunionen. 
–    Mercedes uppskattade att jag talade någotsånär tyska och dessutom kunde en del om bilar och bilbyggande.   
Men, tänker du kanske, en racerbilsfabrik i en centralstyrd kommuniststat!?  
Det hela hänger samman med kapprustningen mellan det kapitalistiska väst och det socialistiska öst. Allt som USA, och dess allierade, kunde göra skulle förstås även Sovjetunionen försöka sig på. Därför skulle man också bygga bilar och motorcyklar för tävlingsbruk.
Motorintresset var stort i den västra utposten av det sovjetiska imperiet. Innan man omväxlande drabbades av Stalin och Hitler hade landsändan under ett tjugotal år varit en självständig republik med både biltillverkning och motortävlingar.
Högsta sovjet, som satte upp planer för all verksamhet i världens till ytan största land, bestämde helt enkelt i mitten av femtiotalet att utveckling och produktion av racerbilar och dito motorcyklar skulle ske i Estniska SSR. Till nytta främst för de 15 delrepublikerna inom Sovjetunionen. Senare skulle även ett annat företag försöka sig på export till väst. 
–    Ett tag hade vi alltså två racerbilsfabriker. Den som försåg stall i kommunistländerna hette TARK och låg mitt i city i Tallinn. Bara brittiska Lola har byggt fler formelbilar. 
Dessutom drev esterna go kart-fabriken där Arno arbetade samt flera verksamheter som byggde om och trimmade motorcyklar för tävlingsbruk. Detta hos ett folk med färre invånare än Storstockholm.  
 

Nej, det inte är en rally-Peugeot utan en Zaz Tauria från nuvarande Ukraina. Här i en variant för häftiga grupp B från 1986. Mittmotor på 200 hk låter bra men den franska förebilden hade ca 500 hk - och fyrhjulsdrift. 

Viro gjorde motorcyklar för roadracing som nästan kunde mäta sig med västerländska konstruktioner. ”Problemet var de sovjetiska motorerna!” berättar Arno Sillat.

Inget fredsavtal
Motorcyklarna gick förresten väldigt bra.
–    Vi hade skickliga konstruktörer och duktiga förare. Motorerna hämmade oss förstås för vi var tvungna att utgå från gamla sovjetiska konstruktioner men även i väst lade man märke till oss.
Arno är särskilt stolt över att Honda i början på sextiotalet erbjöd den estniske föraren Endel Kiisa en plats i deras roadracingteam. Kiisa körde för Sovjetunionen och hade imponerat på omvärlden. Tyvärr stoppade ledarna i Moskva planerna. 
–    Sovjetunionen hade nämligen inget fredsavtal med Japan! 
Kanske hade historien utvecklats annorlunda om man bara väntat ett par år. 
Den sovjetiske partichefen Leonid Brezjnev, som manövrerade sig till makten vid den här tiden, är idag mest ihågkommen för ekonomisk stagnation i imperiet men var privat en stor entusiast. I sin egen samling hade han bland annat två Rolls-Royce Silver Shadow. 
Brezjnevs motorintresse visade sig tydligt i slutet av sjuttiotalet. I väst var det få som förstod att Sovjetunionen gick mot bankrutt och F1-cirkusens starke man Bernie Ecclestone ville expandera och såg östblocket som en tänkbar spelplan. Därför föreslog han ett sovjetiskt Grand Prix.
– Leonid Brezjnev sa ”DA!” och vi ska bygga en bana runt Kreml! Men hemliga polisen, KGB, ropade ”NJET!!” Det skulle bli för svårt att kontrollera vad som egentligen fanns i de där västerländska racingbussarna. 
 

Den blå Volvon var en av de första västerländska bilarna som såldes i Estland. Intill står en GAZ-3102 Volga med en 2,5-liters fyra på ca 100 hk. Säkerhetspolisen KGB hade en variant med mer än dubbelt så stor V8-motor och enligt Arno påverkades vägegenskaperna ”inte så farligt”.

Rex Cabrio var den första byggsatsbilen från det forna Sovjetunionen. Tio glasfiberbilar blev det.

 

Först en fin bil
Arno berättar att den sovjetiske ledaren försökte hitta ett alternativ och tittade bland annat på banan utanför Kiev i Ukraina. Men den ansågs vara för farlig. Ett alternativ var den vid Tbilisi i Georgien.
–    Men ryssarna litade inte på sina georgiska partikamrater. Att lägga ett så stort arrangemang i händer på dem, otänkbart! 
Efter ett par timmar tillsammans med Arno och hans MOMU, är det lätt att smittas av entusiasmen. Samtidigt imponerar kreativiteten och järnviljan hos det lilla estniska folket. 
Ändå hänger en fråga i luften: vem i Estniska SSR kunde köpa en ny Mercedes? 
Svaret visar sig hänga samman med mannen som i praktiken avvecklade den sovjetiska varianten av kommunismen, nämligen Michail Gorbatjov. Imperiets siste ledare.
Runt 1985 försökte Gorbatjov få i gång privat företagande genom att modernisera skattesystemet. Det såg ett antal smarta figurer som började handla med järnskrot och diverse råvaror från det vacklande imperiets alla hörn. 
–    De blev väldigt rika men levde med en ständig risk för en kula i huvudet. Därför ville de snabbt ha en fin bil. 
Det kunde Arno hjälpa dem med! 
 

På MOMU flockas gamla Estonia-formelbilar. Plus diverse andra reliker från det forma Sovjetunionen, som radiogrammofoner och ritbord.  

Även den sovjetiska leksaksindustrin försökte sig på banbilar.

Estniska tillverkare

TARK, Talinna Autode Remondi Katsetehas (Tallins testbilsverkstad), såg dagens ljus 1957 och byggde bland annat över 1300 formelbilar under namnet Estonia för sovjetisk racing. Man tillverkade nästan allt själv och hämtade inspiration från bl a racing på finländsk TV, vilket det egentligen var olagligt att titta på. Företaget lever vidare som privatägda Kavor Motorsport.

En annan tillvekare var ESTTEC som de statliga bilverkstäderna i Estniska SSR startade tillsammans med västtyska Okrassa Oettinger i slutet av åttiotalet. Verksamheten gick i konkurs efter bara ett par år. 

Viro hette estniska gokarts som distribuerades över hela Sovjetunionen från början av sextiotalet fram till ca 1990. 

Vihur tillverkade roadracing-motorcyklar från 1973 – 1991. 

Teras var en annan tillverkare som specialiserat sig på sidovagnsmotorcyklar för tävlingsbruk. Aktivt ca 1970-1980.
 

Allt som hör till lite äldre estnisk, och baltisk, motorsport ryms i det gamla torveldade kraftvärmeverket, ca 40 minuter sydväst om Tallinn. Ungefär 250 fordon finns utställda och av dem är 50 inlånade från andra entusiaster.

Ett tyskt företag försökte sig på att bygga om osålda Lada-bilar runt 1990. Man satte en glasfiberkaross på ett ramverk av plywood som bultats på en platta från Lada 1201 (Fiat 124). ”Ingen storsäljare”  

MOMU – Estonian Motorsport Museum

MOMU ligger i före detta kraftvärmeverket Ellamaa i samhället Turba. Ca 40 minuters bilfärd sydväst om Tallinn. Det finns också en tågstation i närheten. Samlingarna rymmer ca 250 fordon och är utan avspärrningar. En del bilar är olåsta. På museet finns även en antal racerbåtar. www.momu.ee 

Klassiker 2.2023

✔ Tjänstebilsdilemma 1985: Ford Granada 2.8 Injection eller BMW 520i? ✔ Saab 99 Limousine ✔ Opel Kapitän L ✔ Köpguide Mercedes-Benz SLK ✔ Renault 5 GTE ✔ Lancia A112 Abarth ✔ Volvo Venus Bilo ✔ Vinn ozongenerator! 

Ur innehållet: 

Ögonblicket Linnérs i Alvesta
En elegant bilförsäljare vid en Chevrolet Impala Sport Sedan 1960 – men den verkliga nyheten skymtar i bakgrunden.

BMW 520i eller Ford Granada 2.8i?
För drygt 100 000 kr kunde du i mitten av 1980-talet välja en sparsmakad BMW eller välutrustad Granada – båda med sexa.
 
Nya regler för entusiasten
Nu blir det enklare att registrera ett historiskt fordon byggt av ihopsamlade delar och så blir karossbyte äntligen lagligt.

Läsarnas Klassiker
Carl Evert Sundlöf har bred smak – i hans garage finns allt mellan Lotus Europa och Volvo PV 444 ES.  

Automobilia Made in America
Souvenirer från USA kan se ut på väldigt många olika sätt.

Opel Kapitän L 1962
Den mest exklusiva modellen från Opel 1962 – dessutom extrautrustad med automatlåda och servostyrning. Vi kör!

Renault 5 GTE 1988
En frisk fransk fläkt som livade upp i Volvohallarna på slutet av 1980-talet. Christoffer har en av få överlevare.

Dokument Venus Bilo 1933
Formad efter de senaste aerodynamiska rönen och med Volvo i ryggen. Ändå blev det bara ett exemplar. 

Projektbil Lancia A112 Abarth 1985
Det såldes nästan 10 000 A112 i Sverige under tio år, vi berättar historien om Saabs lilla storhet.

Listverket BMC 1100 i många smaker 
Modellen som gav badge engineering ett ansikte. Eller, förresten sex, sju, åtta olika ansikten. Emblemkreativitet! 

Moped Monark Super Sport
Monark Super Sport var en av flera varianter som kom att kallas Stockholmaren. Bilstrålkastare och tufft styre!

Renoveringen Saab 99 Limousine
Bilen som fraktade runt Carl XVI Gustaf i USA 1976 degraderades med tiden till skolskjuts. Nu är glansen tillbaka!

Våra Klassiker
Claes summerar insatserna som gett hans Panhard livet tillbaka, Carl ser fram emot att rensa tanken på sin Giulietta Spider och Fredrik byter saker på sin Volvo 940. 

Hobbyn & jag Tatra 603
Sam Glover om bilmodellen som öppnat nya dörrar i världen.

Fixa själv Volvo 360 får styrservo
Malin börjar tycka att hennes 360 GLS är trögstyrd. Julle hittar en servostyrning och visar hur den monteras. 

Klassikerguiden Mercedes-Benz SLK
En av 90-talets mest formstarka – och med en spännande taklösning. Visst vågar du köpa – efter att ha läst guiden!

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.