Bild
Nästa artikel
Snygg utställning om cykeln
Säkerhetscykel/ Safety bicycle 1890 På 1890-talet förekom säkerhetscykeln allt oftare i städernas gatumiljö. Cykeln är en av de första modeller som tillverkades i säkerhetscykelns andra generation
Säkerhetscykel/ Safety bicycle 1890 På 1890-talet förekom säkerhetscykeln allt oftare i städernas gatumiljö. Cykeln är en av de första modeller som tillverkades i säkerhetscykelns andra generation
Lättöverskådligt, snyggt och luftigt. Och massor av sköna cyklar.
Lättöverskådligt, snyggt och luftigt. Och massor av sköna cyklar.
Arbetarens redskap.
Arbetarens redskap.
Tillie Andersson, supercyklist.
Tillie Andersson, supercyklist.
Snygg utställning om cykeln
Skeppshult förstod vad små gossar ville ha.
Skeppshult förstod vad små gossar ville ha.
Snygg utställning om cykeln
Snygg utställning om cykeln
En Itera plastcykel som aldrig fick chansen. Kanske lika bra det.
En Itera plastcykel som aldrig fick chansen. Kanske lika bra det.
Moser Ax TT, Tempocykel 1989. 1984 slog en av Italiens främsta cyklister genom tiderna, Francesco Moser, Eddy Merckxs  entimmesrekord från 1973. Mosers cykel var en renodlad tempocykel och mer aerodynamisk och tekniskt avancerad än den linjecykel Merckx hade använt sig av.
Moser Ax TT, Tempocykel 1989. 1984 slog en av Italiens främsta cyklister genom tiderna, Francesco Moser, Eddy Merckxs entimmesrekord från 1973. Mosers cykel var en renodlad tempocykel och mer aerodynamisk och tekniskt avancerad än den linjecykel Merckx hade använt sig av.
Monsterhöghjulingen från 1885, Singer Challenge. 160 cm hög!
Monsterhöghjulingen från 1885, Singer Challenge. 160 cm hög!
Reklamen för det direktdrivna ÖWA-hjulet från 1930 lovade mycket: »Ut till landet – ut till fåglarne!
Reklamen för det direktdrivna ÖWA-hjulet från 1930 lovade mycket: »Ut till landet – ut till fåglarne!

Snygg utställning om cykeln

Snart sista chansen.

Utställningen ”Cykel” på Arkitektur- och designcentrum i Stockholm rullar in på upploppet. Sista dag är 5 oktober. Här finns det mesta från en ouppackad Itera plastcykel till – Cykelbilen Fantom!

Sådärja. En laglapp och några tag med cykelpumpen så var Cykelbilen Fantom lika startklar som alltid. Den står utställd på Arkitektur- och designcentrums fina cykelutställning på Skeppsholmen i Stockholm. Vägg i vägg med Moderna museet.
 
Bicycle Repair Man var underetcknad som lånat ut sin cykelbil, som ett led i den ständigt pågående informationskampanjen om 1940-talets fascinerande cykelbilskultur. Cykelbilen är byggd i modern tid som en hyllning till pangritningen från 1944, den som såldes genom Hobbyförlaget och senare Hobbex. 
 
Fantom trivs i sällskap med en mängd enastående cyklar, från höghjulingar till ultracyklar av idag. De flesta har lånats ut av cykelsamlaren Conny Pettersson. Hans samling är kittlande i allt från små barnhjulingar till sportcyklar och militärcyklar. Reklamaffischerna är inget annat än konst.
 
Sammantaget är Cykel en inspirerande och snygg utställning som belyser cykeln och cykelhistoria md både bredd och djup. Den är enkelt och elegant presenterad med möjligheter till fördjupning. Ett och annat stavfel och faktafel har halkat igenom (Fram är inget norskt cykelfabrikat)  men i det stora hela är utställningen välgjord och engagerande. 
 
Cykeln har under ett drygt århundrade tagit sig många skepnader, men alltjämt är grundformen oöverträffad. Cykeln har gått från nödvändighet till nöje – och kanske är den på väg på att bli en nödvändighet igen.
 
Historien om cykeln som sportredskap blir riktigt intressant i montern om ”Tillie the Terrible Swede”. Tillie Andersson är en idag helt okänd fixstjärna inom cykelsporten. Hon var emigranten som i USA vann 123 av 130 stenhårda velodromlopp på 1890-talet. Man körde på tajta träbanor och publiken var enorm. 1902 förbjöds damcykelracingen efter en dödsolycka.
 


Tillies körde i hemsydda tajts och hennes benmuskler var omskrivna i världens tidningar. Hennes tävlingströja finns bevarad och visas tillsammans med hennes skor och en underbar porträttbild på en högeffektiv racer av märket Thistle.
 
Nu på lördag avslutar Cykelhistoriska Föreningen sitt årliga trivsellopp Bike In Tweed utanför museet. Då blir det cykelfest, från och med klockan 16.00!
(Starten går 11.00 i Kungsträdgården).
 
Ett gyllene tillfälle att få sig en rejäl dos cykelkultur!
 
 
 
 
 

Taggar: Reportage

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.