Bild
Nästa artikel
Sportimport

Sportimport

Import

En italiensk bil som nästan är amerikansk, mittmonterad V8 från Ford, och dessutom såldes dom av Ford, De Tomaso Pantera.

Pantera presenterades 1970 och kom ut på marknaden under 1971, den har blivit känd som en slags fattigmans-Lamborghini, men prestanda och design stod ändå inte långt efter. Dock var mekaniken ganska standardmässig, 351" Clevelandmotor från Ford och en transaxel från ZF stod för framdrivningen. Dessa delar var mer pålitliga än vad resten av bilen var... De första bilarna fick en hel del befogad kritik för kvalitéten, eller snarare avsaknaden av den. Gradvis förbättrades detta och Panteran kom att byggas i över 20 år, ända fram till 1992. 

 

Men deras storhetstid var de första åren då hela 5500 såldes i USA fram till 1975 då man slutade saluföra den där.  I jämförelse med den totala produktionen fram till 1992 som stannade på 7260 bilar så kan man dra slutsatsen att Panteramodellen förde en rätt vegetativ tillvaro i De Tomasos utbud de sista 15 åren.  Med dom siffrorna så förstår man också att det är lättare att hitta sin Pantera därborta än att leta hemmavid.  I Sverige såldes faktiskt en Pantera ny, och en Deauville, idag har De Tomasoklubben dock c:a 165 bilar i sitt register.

Taggar: Reportage, Hem

Kommentarer

#1
Lars-Eric
2012-12-07 07:35

Inget vidare snygg design tycker jag, det amerikanska märks. Draget saknas förvisso inte. I Borgholm på Öland denna sommar löpte en amok, rätt in i glasskiosken med skadade åskådare som följd!

#2
Jon Remmers
2012-12-07 23:15

Jag knåpade ihop en Cleveland till en Pantera på min gamla arbetsplats. Fräck motor. Man fick in hela näven i insugsportarna ... nästan. Sedan löper inget vatten genom insugsröret. Det sägs att Cleveland från början ska ha varit avsedda för båtar. Det där har du säkert koll på Mårten?
Vi klädde också om delar av inredningen. Den var otroligt enkelt uppbyggd med billigast möjliga lösningar. Lovar. Jag tror till och med Kamrat 110R:s inredning är mer avancerad. Men det är en rolig modell. Lite småknäpp.

#3
Mårten Carlsson
2012-12-07 23:27

Clevelanden var en rätt maxad motor från fabrik, mer menad för racing därav grottlika insugsportar (på 4V-motorerna) och annat som kortare stakar, lägre och lättare block än sin kusin 351 Windsor. den dog dock smogdöden redan 974, men fortsatte dock tillverkas i australien in på 90-talet. Det spånas om att hela motorfamiljen egentligen var utvecklad för marint bruk, men verkar inte finnas något konkret på det.

#4
Håkan Gustavsson
2012-12-10 11:49

Jag "råkade" befinna mig på Strand hotel (i Borgholm) den helgen, där hela De Tomaso-gänget oxså vissade sig vara. Alla bilarna stod snyggt parkerade på gräsmattan ut mot stranden.
-Synd att man inte kan lägga upp en bild här!
Men stämningen verkade inte vara helt på topp i församlingen...
...vilket var lätt att förstå då man råkade surfa in på en känd kvällstidnings hemsida och fick läsa om vad som tidigare hänt under dagen!
Dagen efter, väcktes jag (som somnat ute på balkongen) av när hela karavanen skulle vidare, och startade upp sina bilar... -Vilken skönsång, när ett 10-tal V8-or startas upp! (Den ena med ojämnare tomgång än den andra... Som dock försvann i samband med att rätt arbetstemperatur infunnit sig...)

#5
BERRAJ
2012-12-11 09:30

Tycker inte det amerikanska märks i designen, Tom Tjaardas design är Italiensk tycker jag trots att han var American. En vill ha bil .

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.