Nästa artikel
Sportwagon
Import

Sportwagon

Publicerad 23 oktober 2011 (uppdaterad 23 oktober 2011)
Bara tanken på en Corvette som kombi låter så fel det kan bli, men resultatet blev väldigt rätt.

Upprinnelsen till Corvette Sportwagon lär ha varit en musiker som prompt ville köra Corvette men fick problem att få med sitt trumset...

Så föddes den första "Sportwagon" och detta mynnade ut i att Eckler som var specialiserade på bodykit och trimdelar till Corvette, erbjöd ett kit för att bygga om Corvetter till kombis. Resultatet blev mer funktionellt än elegant.  Senare kom Greenwood in i bilden och byggde en mer genomarbetad prototyp 1975 som såg mycket bättre ut, och just en sådan har precis kommit in i vårt land. 

Nu är rätt mycket höljt i dunkel runt dessa, Greenwood började sälja ombyggnadskit för detta via Eckler och ACI, som även gjöt upp satsen i egen regi. Men enligt vissa källor byggdes även en del kompletta vagnar från Greenwood, men oklart hur många.  Totalt anses det ha blivit ett 50-tal bilar konverterade, inklusive 12 eller ett 20-tal "fabriksbyggda". Vissa källor säger att bara en enda byggdes av Greenwood. 

Mycket talar för att denna sportwagon av 1975 års modell är just en sådan. På de första bilarna satte man i en större bränsletank, och tog bort reservhjulet, detta för att få ett plant golv. Men ganska omgående förbjöds den åtgärden och senare konverterade bilar var tvungna att ha kvar originaltanken, på bekostnad av att att lastutrymmet fick en bula i golvet.  Denna bil har plant golv, och dessutom Sportwagon emblemet på mittkonsolen såsom prototypen hade, fast dock utan serienummer. På det hela taget känns ombyggnaden "fabriksmässig" och håller hög kvalité, lösningarna är mycket  genomarbetade in och utvändigt och allt skarvjobb är mycket skickligt dolt.

Hur det nu ligger till egentligen med dessa bilars autencitet lär man nog aldrig kunna reda ut riktigt, men det är hur som helst en mycket tuff vagn som har kommit hit och kommer väcka mycket uppmärksamhet vart den än dyker upp.  Men den är inte helt unik, enligt registret finns det redan en Greenwood Sportwagon Corvette innan i landet.

 

     

Hel glaslucka à la 1800ES, elmanövrerad.

den konvexa bakpartiet som Corvette fick från 1974 års modell gör dessa inte särskilt populära bland Corvette-entusiaster, men på Sportwagon gör det sig helrätt.

Förvånansvärt rymligt bagaeutrymme, och de välvda rutorna ger ett luftigt intryck.

Greenwoods emblem

Mittkonsolen med Greenwood Sportwagon emblemet

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.