Bild
Nästa artikel

Stadigt järn!

PUCH ALABAMA

Alabama var den Puchmodell som kom närmast stridsvagnens robusta egenskaper. Trots tydliga gubbattribut som benskydd och förkrympta hjul slog den sportmopparna på fingrarna i styrka och snabbhet. En moped med kvalitet och tidlös stil.

I Teknikens Världs stora test 1966 av marknadens mopeder accelererade
en 60-62-kilos testförare en Puch Alabama från noll till toppfart på
15,1 sekunder. Snabbast av alla. En dryg sekund snabbare än erkänt
riviga Zündapp Sport och den svensktillverkade och smått mytologiska
Rusch, tillverkad i centrala Stockholm.


Alabama med sina korviga former, med kuddsadel, pansarskydd för benen,
präktiga pakethållare och en överdimensionerad framskärm berövad alla
aspekter än de rent praktiska.



Gubbmoppen!



I backtagningstestet hamnade Alabama på tredje plats - efter Florida
och Dakota! Reklambudskapet talade alltså sanning. Puch från
österrikiska Graz var i allra högsta grad "alptestad", ett klassiskt
säljbudskap  som den svenska generalagenten Lundbolagen i Malmö AB lät
trycka upp på vackra affischer som klistrades upp hos landets
återförsäljare.



Men det gällde bara i en riktning. Alla Puchmodeller föll igenom
ordentligt i Teknikens Världs avslöjande bromsprov, Alabama med 7,5
meter att jämföra med vinnaren Suzuki som bara krävde 3,5 meter.



Alabama smögs in på den svenska marknaden 1961, men då med en
60-kubikare på fyra hästkrafter och körkortskrav. Då såldes den under
namnet DS60R men kallades även Sixteen i en del reklammaterial.
Modellen med sin låga robusta ram och upprätta körställning var klart
kapabel att frakta två personer, om än inte med riktigt samma avspända
stil som de italienska skotrarna. Det här var sakligare, mer germanskt
maskinellt.




Modellen blev en kortlivad särling på marknaden, men i 1962 års
"Mopedsalong" i Teknikens Värld visades nyheten, mopedversionen, DS50K.
Alabama. Priset var 1 295 kronor och inom några år var modellen en
stadig säljare med extremt gott kvalitetsrykte.



"Alabaman är en mycket maskulin moped för de något äldre köparna." Så
sammanfattade en handlare i Karlshamn läget 1971 då han fördubblade sin
kvot av försålda Alabama till elva stycken. Det ägarna hade att se fram
emot var inte bara en enastående driftsäkerhet utan också ett gott
begagnatvärde, något som är tydligt än idag. Puch Alabama blir sällan
gamla i annonserna om skicket är något att ha.



Stefan Gustafsson i Frödinge gjorde tvärtom när han för fyra år sedan
ville bli med Alabama. Det var dags för lite tvåhjuligt bland Saabar,
Messerschmitt och annat åkkul som samlats ihop under åren.


- Jag satte ut en köpesannons i lokaltidningen. Det blev fullträff i Västervik!



Det Stefan kunde lasta av hemma i garaget var en riktig fining. Med
bara knappt 520 mil på mätaren var slitaget av det milda slaget. Ett
fynd för tio papp. Allt var i originalskick och de båda damerna i
vattendekalform på bakskärmen var bara att betrakta som en bonus.
Föregående ägaren tycks inte ha varit helt motorsinnad då han menade
att maskinen inte gick så bra trots att han vred på det ställbara
munstycket.



- Det var bara det att den inte hade något ställbart munstycke...



Alabaman som är av 1971 års modell startar direkt med bara ett löst ben
på kicken. Motorn går mjukt, men lite ljudligt som fläktkylda Puch gör,
helt i samklang med den småhårda växelföringen.

Någon provkörning blir
det inte. Det är inte menat så denna kyliga novemberdag som utan
förvarning övergår till vinterns första. Att snöflingor kan komma så
snabbt och vara så stora. Vi utmanar inte ödet men konstaterar att den
lilla kåpan i fothöjd som omtänksamt leder värme ner på högerfoten ser
ut att fungera finfint.



Alabamans första riktigt stora utvecklingssteg kom 1965/66 då den lite
femtiotals-truliga framdelen stramades åt och strålkastaren åkte upp en
våning och integrerades med styret i gjuten aluminium. Skärmen blev den
lite oformliga i plast och motorn var nu treväxlad med fotmanövrering.



Årsmodellerna går att läsa av i kulörerna enligt Lundbolagens egen
sammanställning 1986. 1961-65 var Alabama ljusblå, 1966-67 sobert
antracitgrå, 1968-69 mörkblå och från 1970 röd. 1973 fick den en
modernare baklykta. Som alltid med mopeder är inte årsmodellerna
ristade i sten och tittar man i reklamen är beteckningarna en lätt
förvirrad blandning av år och årsmodell.



Klart är att Puch var en storsäljare i landet under hela 1970-talet,
även när marknaden började vika. 1978 var drygt var fjärde såld moppe
en Puch, ett resultat av bra produkter och framsynt marknadsföring,
inte minst genom gratistidningen Puchjournalen som då och då riktade
strålkastaren mot Alabama trots att den inte alls var tänkt för
ungdomar.



En insändare beskyllde den för att vara gubbig, men Puchjournalens
pigga redaktion var snabb att upplysa att en Dakota vägde tre kilo mer!
Budskapet att Alabama var "byggd för två personer" höll man fast vid
ända till 1978 då modellen utgick ur sortimentet.
Taggar: Reportage

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.