Bild
Nästa artikel
Den guidade turen om Volvos historia i Stockholm inleddes på Stureplan - det var ju här på restaurang Sturehof Volvogrundarna Larson och Gabrielsson träffades över en skål med kräftor.
Den guidade turen om Volvos historia i Stockholm inleddes på Stureplan - det var ju här på restaurang Sturehof Volvogrundarna Larson och Gabrielsson träffades över en skål med kräftor.

Stockholmsvandring om Volvo!

Reportage

Det var i Stockholm som Gustaf Larson och Assar Gabrielsson utformade planerna på en svensk bil och lät tillverka tio prototyper. Klassikers Fredrik Nyblad ordnade en stadsvandring till fem av platserna för händelserna som ledde fram till Volvos grundande.

Klassikers Volvospecial 2019

Årets stora Volvobok – beställ den nu! Frakt ingår i priset.

Hade det inte varit för ett slumpartat möte på midsommarafton 1924 hade Volvo kanske aldrig bildats. Då sprang två gamla kolleger från SKF ihop med varandra på Urbans Konditori på Drottninggatan. Assar Gabrielsson var 33 år, hade studerat på Handels och var nu försäljningschef för SKF-koncernen. Gustaf Larson, 36 år, var civilingenjör och arbetade som teknisk chef på verkstadsföretaget Galco i Stockholm. Trots att de inte träffats på ett antal år kom Gabrielsson med en oväntad och rak fråga till Larson: Skulle han kunna tänka sig att starta en bilfabrik med honom? Svaret var jakande, men nu skulle ju familjen ut på landet så Gustaf Larson avslutade samtalet med ett snärtigt ”see you later”. 
 

Gustaf Larson var vice vd och teknisk direktör. Assar Gabrielsson var vd och senare styrelseordförande för Volvo .
Gustaf Larson var vice vd och teknisk direktör. Assar Gabrielsson var vd och senare styrelseordförande för Volvo .

Den 13 oktober 95 år senare samlas en grupp på 21 personer på Stureplan. Här ska Klassiker genomföra vad som med all sannolikhet är den första stadsvandringen om Volvo – i Stockholm! För det var på restaurang Sturehof på Stureplan som nästa möte mellan Gabrielsson och Larson skedde – även det slumpartat. Gustaf Larson beskrev själv mötet i sitt minnesord över Gabrielsson i Ratten nr 2/62: ”Kräftorna lockade in mig på Sturehof – där satt Gabriel – ensam med ett rött berg framför sig. Jag slog mig ned hos honom och vi ägnade oss åt kräftorna med iver, andakt och absolut frånvaro av shop talk”. Det kan tolkas som att man efter kräftorna pratade om affärsplanerna, för resultatet av kvällen blev en överenskommelse mellan herrarna om att konstruera en svensk bil och ta fram en investeringskalkyl. 
 

Volvo har vårdat minnet av Larson och Gabrielssons kräftmiddag på Sturehof. Här är ett exempel, ett nummer av kundtidningen Ratten 1969 där krögaren intervjuas - han körde Volvo 164.
Volvo har vårdat minnet av Larson och Gabrielssons kräftmiddag på Sturehof. Här är ett exempel, ett nummer av kundtidningen Ratten 1969 där krögaren intervjuas - han körde Volvo 164.

Från Stureplan går stadsvandringen vidare till platsen där Urbans Konditori låg och sedan till Rådmansgatan 59. Här bodde Gustaf Larson och på hösten 1924 förvandlades en barnkammare i våningen till konstruktionskontor. I september skickade Larson en ”utredning” till Gabrielsson där han bland annat konstaterade att man måste tillverka 4 000 bilar per år för att nå lönsamhet. Arbetsnamnet på bilen var GL eller Larson. Lämpliga orter för en fabrik var enligt Larson Stockholm, Eskilstuna, Örebro eller Göteborg. Gustaf Larson tog hjälp av några unga studenter från Tekniska Högskolan och i juni 1925 var ritningarna till chassiet klara. Men att få finansiering för en bilfabrik visade sig svårare än man trott och det bestämdes att man skulle låta tillverka en serie om tio prototyper för att ha något konkret att visa upp.  
 

Klassikers Fredrik Nyblad guidade till platserna som var avgörande för att Volvo kunde grundas. Här är gruppen framför Sveavägen 126 där karosseribyggaren AB Adolf Freyschuss fanns.
Klassikers Fredrik Nyblad guidade till platserna som var avgörande för att Volvo kunde grundas. Här är gruppen framför Sveavägen 126 där karosseribyggaren AB Adolf Freyschuss fanns.

Det är inte alla byggnader från 1924 som finns kvar i Stockholm idag. Det gäller bland annat AB Galcos lokaler som låg på Hälsingegatan 41. Här har dessutom gatunumreringen ändrats! Dit levererades i alla fall tio ramar som tillverkats av Bofors. 
Karossen hade formgivits av konstnären Helmer Mas Olle och de tillverkades av den då välkända karosserimakaren AB Adolf Freyschuss. På Sveavägen 126 ligger idag en cykelaffär på bottenvåningen till en bostadsrättsförening. För 95 år sedan låg här Freyschuss verkstadslokaler i ett plan. 
 

Gustaf Larson med familj fotograferad sommaren 1926 i en av de tio prototyper som byggdes i Stockholm.
Gustaf Larson med familj fotograferad sommaren 1926 i en av de tio prototyper som byggdes i Stockholm.

I juni 1926 var den första prototypen klar och kördes från Stockholm till Göteborg. I augusti träffade de båda Volvogrundarna SKF:s ledning. Man fick nu ett lån på två miljoner kronor och ur byrålådan drogs det vilande aktiebolaget AB Volvo. Dessutom fick man möjlighet att hyra Nordiska Kullagerfabrikens fabrik på Hisingen som stod tom. I oktober flyttade man in och i april året därpå rullade den första produktionsbilen ut ur Nordkulan. 
Larson blev Volvo och Stockholm blev Göteborg! Men händelserna som ledde fram till bildandet av en av Sveriges viktigaste företag skedde i Stockholm. Och allt hände inom några kilometers avstånd i Norrmalm och Vasastan!
 

På Hälsingegatan låg verkstadsföretaget AB Galco där Gustaf Larson var teknisk direktör. Det var till Galco som ramarna till de tio prototyperna levererades. Hälsingegatan var det sista stoppet på Klassikers guidade tur om Volvos tidiga historia.
På Hälsingegatan låg verkstadsföretaget AB Galco där Gustaf Larson var teknisk direktör. Det var till Galco som ramarna till de tio prototyperna levererades. Hälsingegatan var det sista stoppet på Klassikers guidade tur om Volvos tidiga historia.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.