Nästa artikel
Stopp för veteranbilar i delar av Stockholm
Reportage

Stopp för veteranbilar i delar av Stockholm

Publicerad 10 oktober 2023 (uppdaterad 10 oktober 2023)
Stockholms stad ska införa en ny miljözon i ett område city där alla bilar med förbränningsmotorer blir förbjudna. Till skillnad från tidigare miljözoner är inte veteranbilar undantagna i ”miljözon klass 3”.

Från första januari 2020 blev det möjligt för kommuner att införa miljözoner för personbilar. I de så kallade ”miljözon klass 2” är veteranbilar – bilar äldre än 30 år undantagna, det gäller inte i den hårdaste miljözonen, klass 3 som nu för första gången kommer att införas av en kommun. I ett område av centrala Stockholm kommer det att bli förbjudet att köra bilar med förbränningsmotor. 

Stockholms stad har skrotat planerna på att införa en så kallad ”miljözon klass 3” i Gamla stan. I stället ska Gamla stan bli en så kallad stadsmiljözon med betydligt färre parkeringsplatser, lägre hastighetsgränser och större gångbanor.

Nu står det dock klart att miljözon klass 3 ska införas i de mest centrala delarna av Stockholm. Totalt omfattas 20 kvarter och där blir alla bensin- och dieselbilar förbjudna, skriver Miljöpartiet i ett pressmeddelande.

Det omfattar även personbilar med laddhybridteknik, men inte gasdrivna bilar som uppfyller Euro 6-utsläppskraven. 
 

Karta: Openstreetmap

Området ramas in av Hamngatan i söder, Sveavägen i väster, Kungsgatan i norr och Birger Jarlsgatan i öster. Förbudet ska införas stegvis med start den 31 december 2024 för att förbättra luftkvaliteten. Miljözonen ska vara helt införd 2026.

– Miljözonen införs i ett område med många gående och cyklister, där luftkvaliteten behöver bli bättre. Det är också en del av City där vi ser att det finns ett stort engagemang för en snabbare elektrifiering, med aktörer som kan vara draglok i omställningen. Därför är det en bra plats att börja på, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd i Stockholms stad i ett uttalande.

Taxibilar och nyttofordon som hantverkarbilar omfattas också av förbudet, men inte exempelvis polisbilar, ambulanser, färdtjänst och annan samhällsservice. Inte heller fordon med parkeringstillstånd för rörelsehindrade omfattas.
 

SÅ FUNKAR MILJÖZON KLASS 3

De fordon som får köras i miljözon klass 3 är:

  • lätta och tunga elfordon
  • lätta och tunga bränslecellsfordon
  • lätta och tunga gasfordon som uppfyller utsläppskraven för Euro 6
  • tunga laddhybrider som uppfyller utsläppskraven för Euro 6
  • Det finns även undantag för exempelvis polisbilar, ambulanser, färdtjänstbilar, läkare, militärfordon och transporter av rörelsehindrade.

Källa: Stockholms stad

Klassiker 8.2023

Ur innehållet #8.2023

Ögonblicket Monark hos Monark
Full uppställning när Gustaf VI Adolf besöker den stora fabriken i Varberg 1954.

Långsamhetens lov
Det är fullständigt accepterat att inte kunna identifiera någon av de startande ekipagen i franska Festival of Slowth. 

Mustangen åter på Norrmalmstorg
Exakt 50 år efter gisslandramat bakom termen Stockholmssyndromet är flyktbilen tillbaka – nyrenoverad!

Peugeot 404 Familiale taxi 1965
Efter den lilla krocken på en grusväg 1967 kom den rymliga taxin aldrig i bruk igen. Är det dags nu? 

Automobilia Rally Monte Carlo
Allt som har med det mytomspunna rallyt att göra är värt att samla på. Mats Älfvåg visar några favoriter. 

Läsarnas Klassiker
Nils-Erik har dubblat körsträckan på sin Ford Taunus, Jonas hittade sin rostfria Saab 99 EMS i Norrbotten och Lars räddade en Lotus Elite som ramlat ner från en billyft.

Sverigeresan Ford Granada Coupé 1977
Ett år efter att den dragits ut ur sitt förortsgarage är det dags för projektbilen Grönada att bekänna färg. Jodå, visst är den grön och allt går bra. Tills det inte gör det längre.

Renoveringen Volvo 850 T-5R 1995
En T-gul kan vara svart också men då är det lättare att missa den. Ludvig räddade ett ärrat exemplar från att bli donatorbil.

Broschyren Opel Kadett B
Slut på rallyreferenserna, när Kadett rullade in på sista varvet marknadsfördes den som en billig och duglig bruksvagn. 

Peugeot 205 Colorline & GTI
En av 1980-talets roligaste småbilar fyller 40. Vi firar med att jämföra en ekonomiversion med toppmodellen.

Våra Klassiker
Claes råkar ut för en smitare, Carl trivs med taket på, Fredrik lagar och förstör, Björn går i mål med sin MC-renovering. Peugeot 106, Alfa Giulietta, Volvo 240 och Monark M500.

Hobbyn & jag Corgi Toys
Olekta småbilar – ett sätt att skapa en lyckligare barndom?

Guru Wheel Doctor fixar fälgen
Felaktiga eller risiga fälgar drar ner hela intrycket på en bil. Hjuldoktorn Erik Johansson i Umeå kan vara lösningen.  

Fixa själv Byta vindruta
Att byta vindruta själv kräver tålamod och uthållighet. Vi hinner ångra oss flera gånger men till slut lyckas vi.

Klassikerguiden Saab 92
Första Saaben blir bara mer intressant för varje år. Så gör du för att säkra det rätta exemplaret!

Mitt liv i bilar
Vilken blandning: Saab 96, Porsche 911 och Ford Mainline. Gör som Mikael och berätta om bilarna du har och haft!

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.