Bild
Nästa artikel

Stor bilauktion i Örebro

Reportage
Sveriges just nu hetaste lada ligger i Hovsta, strax norr om Ã-rebro.
Tidigare har man försökt hålla platsen hemlig och det fanns en anledning
till smusslet. Man har drabbats av inbrottsförsök!

Men alla fordon och
delar finns kvar - och vi blev störtkära i en Ford V8 1934. Och en
mystisk Fiat. Och en...

Den 13 juni blir det auktion och du kan ladda
ned katalogen här.

Utöver tidigare omnämnda Ford -32 står här en Ford 1934 Fordor, med sidventils V8 och allt. I likhet med alla andra kärror är den stillsamt inlindad i ett vackert dammtäcke.

I ett utrymme under ladans golv står en Fiat med märklig kaross.

Varsågod, njut av Klassikers bilder - vilken bil eller mc blir DU mest sugen på?

Stort reportage i nästa Klassiker - i butik den 25 maj!
Taggar: Reportage

Kommentarer

#1
Per
2010-05-08 20:19

Jag är inte sugen på någon av de där bilarna. Det skulle mest bara innebära en massa jobb att ta hand om en bil i det där skicket. Och är det inte en förkrigs-Volvo, typ Carioca eller äldre, så känns det inte värt besväret.

#1
Peter
2010-05-09 19:58

Jag tycker egentligen inte att någon enskild bil sticker ut, utan att det är hela samlingen i sig som är fascinerande! Jag hoppas att vi får reda på mer om historien bakom denna samling. Vem var det, när började han samla, fanns det något mål med samlingen eller var det bara ett motorintresse och hamsterbeteende som ledde till detta? Hur länge har bilarna stått där egentligen? 30-40 år, eller mer?

Annars, de objekten jag själv skulle vara mest intresserad av är förmodligen Volvo PV 444 och Vespa -59:an.

#1
Mats Johnson
2010-05-10 11:36

Jag och några bilintresserade kompisar blev (något motvilligt) visade runt av ägaren någon gång ca 1972 och det såg ut nästan exakt likadant då som nu! Några bilar saknas, t ex en Cheva -39 Sedan som stod utomhus, några Citroen B11, några risiga A-Fordar plus en Ford -35 stod uppställda som skrot vid häcken där det nu står några gamla Ford Consul. Även en handmålad tvådörrars 1934 (?) Cheva fanns då och den har jag inte sett nu. Flera av bilarna som står inne i ladan t ex -34 Forden stod då under ladan där traktorerna står nu. De var alla nedsjunkna i sanden och inredningarna var mögelangripna. Jag tyckte då att A-Forden var en Victoria men den stod (står ff?) längst in så det var svårt att avgöra. Jag ville redan då köpa av ägaren men det var stopp, inget skulle säljas!

#1
jörgen
2010-05-11 20:28

Jag hade också turen att få en rundvandring för ca 11 år sedan då jag fått reda på att det stod en HD dubbelkam 1928 eller 29 där. Jag blev insläppt och fick se delar av det som visas på bilderna men dubbelkammen var självklart inte till salu. Hd med dubbelkam är den med sidovagn och som motorn är urplockad ur. Hoppas auktionisten vet vad han säljer i detta fall. Motorn stod lös i lagårdsdelen och var så vacker som bara en riktig HDmotor kan vara.

#1
PerH
2010-05-21 13:10

Hoppas Klassiker bevakar denna auktion på plats och gör ett rejält reportage, gärna med intervjuer av köparna till några av fordonen.

#1
Thomas Stjernström
2010-05-21 23:24

Mycket av allt "snack" om bilarna är just "snack", Ingemar sålde visst objekt, men bara till de som visste vad det var de köpte. Mats påpekade att Cheva 39:an var borta, jodå den såldes och renoverades på 70-talet. Tatran, som finns på auktionssiten, bytte jag till mig 1978, men gav upp renoveringen, och skicka tillbaka den. Då hamnade den innomhus, förut stod den ute och skräpade. Det som fallit i "glömska" är ju alla delar med dokumenterad "id-handling", som gömmer sig bland alla delar, i Ingemars "skrothögar" finns ca 100 bilar som "bara" består av en bit av ramen, fast med chassinummer.Alla papper fanns då i alla fall i bevar. Jag vet, jag hadde en Opel P7, skogsvrak, men med hjälp från Ingemar (Och Malte...), blev det en bil!

#2
samlaren
2012-12-23 17:37

http://www.samlaren.org/hovsta/

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.