Bild
Nästa artikel
Storcittran som försvann

Storcittran som försvann

bortkommet

När den nya generationens Citroën presenterades 1934 visade man upp tre modeller - men en försvann på vägen.

Citroën - Klassikers samlarserie #11

KLASSIKERS BÄSTA OM CITROËN!
Den elfte delen i Klassikers samlarserie handlar bara om Citroën! Här har vi samlat våra bästa artiklar om Traction Avant, 2CV, DS, SM, GS, CX och de andra. Resor, köptips, tidstypiska annonser, spännande ­dueller och mycket annat från Klassikers digra produktion – totalt 100 sidor om ett av bilvärldens mest exotiska märken!­ Denna utgåva finns inte i vanliga tidningsbutiker utan säljs endast här i vår webbshop.
INNEHÅLLET:
Ögonblicket Kungsgatan 1934
I Citroëns pampiga lokaler lanserades en ny modell: ”7 pour la Suède”.
Sverigeresan B11 på Gotland
Kul bilar och oväntade möten på ett försommarlugnt och soligt Gotland. I en sotsvart klassiker från Citroën.
En sån hade ju... Traction Avant
Original gangsta – B11.
Sverigeresan Småland i 2CV
Vi reser i småländsk skog i en unerbar 2CV ­Fourgonette 1968.
En sån hade ju... Citroën 2CV
Lilla 2CV möttes med viss skepsis i Sverige. Vi berättar om de första åren.
Listverket Citroën 2CV
Citroën 2CV hann anta många skepnader under sin livstid. Vi listar tio höjdare!
Citroën DS19 Cabriolet
Chapron skapade en legend när karosserifirman högg av taket på DS.
Citroën DS Pallas 1968
En enda modell som för alltid gav ny innebörd till ord som "modern", "bil" och "framtid".
Klassikerguiden Citroëns D-modell
Den borde finnas på din bucket list. Och ja, du vågar! Vi berättar varför!
Citroën SM & GS
Samma andas barn men den ena var tre gånger så dyr som den andra.
Klassikerguiden Citroën GS/GSA
Massor med teknik till ett märkligt lågt pris – då som nu.
Citroën GS Birotor 1975
Alla exemplar skulle skrotas, så dålig var den. Bara ett fåtal har överlevt.
Renoveringen Citroën BX 1986
Roger Waage bestämde sig för att påminna världen om vilken speciell bil BX är genom att renovera ett tidigt ex. Han lyckas i alla fall få oss på Klassiker på fall!
Sverigeresan Citroën CX Prestige
På jakt efter framtiden i världens modernaste kuddrum. Vi kör förlängd Cittra genom Norrbotten.
Citroën-himlen
På Le Conservatoire finns världens största samling av Citroën – och då har vi inte räknat med det hemliga lagret...
 
Artiklarna är publicerade mellan 2006 och 2019 och har inte förändrats. Det betyder att priser, tids­angivelser och andra uppgifter är de som gällde vid den första publiceringen.
Mycket nöje!
 
Fram till den nya generationen av Citroën presenterades hade man byggt rätt så konventionella bilar. De nya 'Traction Avant' var ett helt nytt tänkande, som skiljde sig helt från deras - och alla andras modeller vid tiden.
Den var låg, saknade fotsteg, var framhjulsdriven, hade självbärande kaross, hydrauliska bromsar runtom, hydrauliska stötdämpare bland annat. Citroën satte standarden för framtiden 1934. 

7CV och 11CV hade fyrcylindriga motorer, 22CV hade en V8  på 3,8 liter. Eller skulle haft, för 22CV blev bara ett skådebröd.  Den skulle få samma karossvarianter som sjuan och elvan. Alltså en Normale, Familiale, coupé och cabriolet.  Karosserna byggdes och visades upp jämte 7CV och 11CV.  Men motorn förblev en gåta. 
Motorhuvarna på de mystiska 22CV var förseglade, men man visade ibland upp en lös V8 bredvid - fast det var en modell gjord i trä!

22CV bilarna provkördes dock flitigt, men då använde man en V8 från Ford, man hade inte haft tid att göra en egen V8. Enligt prospektet skulle det blivit en 3,8 liter sttor motor baserad på fyran ur 11CV, så det borde inte varit så svårt att göra en.  Men provkörningarna visade på andra problem. Framhjulsdrift var en nymodighet och man hade problem med drivknutarna som inte gillade V8:ans effekt. 

Det - och det faktum att världen fortfarande inte hade återhämtat sig efter 1929 års stora börskrasch. Det skulle bli svårt att ha en dyr prestigebil i stallet som få hade råd att köpa.  

22CV skulle börjat säljas på hösten 1934, några månader efter de andra modellena, men så kom inte att bli.  

Men vad hände med provbilarna då?  Jo, det sägs att man stoppade den vanliga fyran i dom, bytte ut huv, front och skärmar mot vanliga dito och sålde bilarna som vanliga 11CV istället.    
Taggar: Reportage, Citroën

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.